woensdag 11 juni 2008

Verhalen voor de vakantie

Hoi allemaal! Hare Majesteit Koningin Beatrix hebben we vanmiddag helaas niet mogen begroeten, maar voor de rest was het erg gezellig en vooral erg druk bij Strip- en Spellenwinkel de Dobbelsteen in Breda. Buiten Hans en mij was ook René Uilenbroek (tekenaar van o.a. Soeperman en Stanley) aanwezig om te signeren.

(Foto: Guido de Bue)

En onze gastheer Guido had er vooral voor gezorgd dat er veel jeugd de winkel binnenkwam, zodat we ineens in heel ander gezelschap verkeerden dan afgelopen zondag in Haarlem.
Zodoende hebben Hans en René niet alleen hun eigen vaste karakters getekend (in het geval van Hans Bob, Jan en Arie), maar ook diverse Pokemon-characters. Zelf heb ik me vooral beperkt tot het tekenen van Donald Duck, voor zowel kinderen als volwassenen, en het signeren van de diverse Bob Evers albums.

(Foto's: Guido de Bue)
Vanwege de enorme belangstelling aan onze tekentafels hebben we ook niets meer meegemaakt van de Koninklijke opening van het Grafic Design Museum. Sterker nog, we zijn tot na vijven doorgegaan met signeren en onze vorstin was rond die tijd waarschijnlijk allang weer huiswaarts gekeerd.




Maar ja, met zoveel belangstelling aan je tekentafel heb je niet meer het idee dat je ergens anders in de straat iets mist.
Daarom wil ik toch weer iedereen heel hartelijk bedanken die vanmiddag speciaal voor ons (en niet voor de opening van het museum) naar de Boschstraat is gekomen. En in het bijzonder natuurlijk onze gastheer Guido de Bue voor de ontvangst en de organisatie van deze toch wel heel speciale laatste signeersessie voor de zomervakantie.

(Foto's: Guido de Bue)



















En over zomervakantie gesproken, toen Hans en ik onze trein huiswaarts zochten op het station, zag ik ineens twee gloednieuwe vakantieboeken met, naar later bleek, daarin maar liefst drie stripverhalen van me. Twee daarvan vind je in het nieuwe Donald Duck Vakantieboek 2008.
Op pagina 30 t/m 33 van dit vakantieboek vind je een verhaal met Joe Carioca in de hoofdrol. Dit verhaal uit 1993 is eigenlijk een parodie op het dating-programma ‘Op goed geluk’ of ‘Blind date’ zoals het later heette, destijds gepresenteerd door Carry Tefsen, die zeer bekend is geworden door haar rol van Mien Dobbelsteen in de serie “Zeg ‘ns Aaa”. Vandaar dus dat de presentatrice van het Braziliaanse dating-programma Dado met haar achternaam heet.
Het verhaal, getekend door de Spaanse tekenaar Blai, werd eerder gepubliceerd in Donald Duck 39-1995.

(Illustratie: Michel Nadorp/© Disney)


Mijn tweede stripverhaal in het Donald Duck Vakantieboek 2008 is het enige Rakker-verhaal dat ik tot nu toe voor de Nederlandse Donald Duck geschreven heb. Je vindt het op pagina 116 t/m 119. Het verhaal, getekend door de Spaanse Comicup Studio, werd eerder gepubliceerd in Donald Duck 26-1997.
Ik had jullie van allebei de verhalen graag een scenario-pagina laten zien, maar ik heb ze helaas niet meer terug kunnen vinden. Waarschijnlijk zijn de kopietjes van deze twee verhalen uit 1993 al hoog en breed tot recycle-papier verwerkt en wie weet, zelfs tot een nieuw scenario. Vandaar dus maar de cover van het nieuwe Donald Duck Vakantieboek als illustratie.

Hetzelfde geldt voor het verhaal “In de schoolkrant” dat op pagina 91 t/m 95 van het Tina Vakantieboek 2008 te vinden is. Ook hier helaas geen kopietje meer van het scenario. Toeval of niet, maar het is het 13e scenario dat ik ooit voor Tina schreef. Het verhaal is getekend door de Spaanse tekenaar Angeles Felices en werd eerder gepubliceerd in Tina 37-1998.
Genoeg leesvoer dus deze zomer, in afwachting van het nieuwe Bob Evers album dat na de zomer verschijnt. Heel veel plezier allemaal en tot de volgende keer!

(Illustratie: Angeles Felices)

Geen opmerkingen: