zondag 15 juni 2008

Scenario's met en zonder omweg

Sorry, sorry, Hans! Duizend maal excuses! Dat over die reclameopdracht en zo had ik echt niet gehoord.
Tja, beste bloglezers, het duurt dus nog ietsje langer voor de laatste plaatjes van “De strijd om het goudschip” geinkt zijn. Tot na die reclame-opdracht, dus. Dat krijg je ervan als kranten niet meer investeren in de kwaliteit van hun strippagina. Gelukkig maar dat volgend jaar de Eppo terugkomt.

Maar hoe dan ook, terwijl Hans wat geld probeert te verdienen met reclamewerk , kunnen jullie even op je gemak de nieuwe Donald Duck lezen. Daarin maar liefst twee strips op scenario van mij.
Als eerste komen we Joe Carioca tegen. Hadden we vorige week nog een oudje van Joe Carioca in het Donald Duck Vakantieboek, in de nieuwe Donald Duck van deze week (nr 25-2008) vinden we een gloednieuw avontuur.
Ik schreef het vorig jaar met het idee dat Joe het wel weer eens met een zware crimineel aan de stok mocht krijgen. Het werd uiteindelijk een maffiabaas met twee lijfwachten, die het op een kostbare diamant hebben voorzien. En die daarbij best een papegaai met gladde praatjes kunnen gebruiken om de bewaking om de tuin te leiden. Omdat Joe nou eenmaal ook zijn vriendinnen van alles op de mouw speldt, zit hij al vrij snel verstrikt in de netten van de maffiabaas. Of hij zich daar nog uit kan kletsen, lees op bladzijde 18 t/m 21 van de Donald Duck van deze week.

Op bladzijde 27 en 28 vind je een Duckies-verhaal van me, getekend door de Nederlandse tekenaar Carry Brugman (o.a. De Partners en Joris Jofel).
Gek genoeg was dit verhaal helemaal niet bedoeld voor de Duckies. Oorspronkelijk schreef ik het voor de strip Luuk en Lotte die tussen 1997 en 2001 in het tijdschrift Okki werd gepubliceerd. Drie jaar lang was Luuk en Lotte één van de populairste strips in de Okki, maar na een tekenaars- en redactiewissel ging het mis. Twee dingen die meestal niet bevorderlijk zijn voor het voortbestaan van een strip. En terwijl ik al druk bezig was met de scenario’s voor de vijfde jaargang, besloot de nieuwe hoofdredacteur van de Okki met de strip te stoppen.

(Luuk en Lotte pagina 1, 2001)




















(Luuk en Lotte pagina 2, 2001)

Dat dit ook gevolgen had voor mijn inkomen, hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. En ik had dus dringende behoefte aan een nieuwe publicatiemogelijkheid. Tekenaar Paul Hoogma (o.a. Puck en Hocklack) tekende speciaal daarvoor de eerste pagina van het nieuwe Luuk en Lotte verhaal. Met scenario en strippagina zijn we verschillende Belgische en Nederlandse bladen afgelopen, maar zonder resultaat. Het verhaal bleef liggen waar het lag. Tot vorig jaar…





(Luuk en Lotte pagina 1, getekend door Paul Hoogma, 2001)

2007 was ook zo’n jaar waarin veel mis ging. Geen voorpublicatie voor Bob Evers meer, geen complete verhalen meer in Tina. En dan maar alle zeilen bijzetten om dat weer recht te breien.
Zo ga je dus onder andere ook je archieven weer eens doorspitten. Heb ik nog iets bruikbaars, waarmee ik misschien iets kan verdienen?
Jazeker. Dat oude Luuk en Lotte verhaal bedoeld voor het Okki Winterboek 2001. Dat bleek heel geschikt als Duckiesverhaal.



(Duckies pagina 1, 2007)

Waar Luuk en Lotte zich nog in de sneeuw afspeelt, vond ik dat voor de Duckies niet nodig. Dierensporen kun je evengoed in het zand zoeken. Natuurlijk moesten er ook nog twee plaatjes extra per pagina bij. Maar dankzij Meester Warbol, Zwabbertje en de klasgenoten van de Duckies, vulden die plaatjes zich vanzelf. En zo is het dan zeven jaar later toch nog tot een publicatie gekomen. Deze week in Donald Duck, met tekeningen van Carry Brugman.




(Duckies pagina 2, 2007)

Grappig detail is trouwens dat behalve Paul Hoogma ook Piet Voordes (http://www.pietvoordes.nl/) één van de kandidaten was om Luuk en Lotte vanaf jaargang vier te tekenen. Helaas trok Piet zich terug vanwege teveel ander werk, zo vertelde hij mij toen ik hem voor het eerst ontmoette.
Of de Luuk en Lotte-strip nog bestaan had, als Piet wel de nieuwe tekenaar was geworden, zullen we nooit weten. Intussen is die gezamenlijke kinderstrip van Piet en mij er toch gekomen, en steken we al onze in energie in de strips van Ernst en Bobbie. En daarom blijven Luuk en Lotte dus nog heel wat langer op de plank liggen. Maar jullie, beste lezers, kunnen intussen wel genieten van dit unieke stripmateriaal. En natuurlijk van twee gloednieuwe stripverhalen in de Donald Duck. Veel plezier!

Geen opmerkingen: