maandag 22 september 2008

Verhalen over dierensporen, takkenwijven en ongelukswensen... en nog vijf dagen wachten!

Hoi allemaal! Wat was het fantastisch, dat Groeneveldfestival. Veel groen, prachtig weer en alleen de muzikale opening door het trio Beleza (Mau, Bas en Marieke Heymans) was al meer dan de moeite waard om daar op een vroege zondagochtend mijn bed voor uit te komen en naar Baarn te gaan. De muziek en zang van Beleza kwam volledig tot zijn recht daar tussen de bomen en bossen bij Kasteel Groeneveld. Je had er bij moeten zijn, beste bloglezers. Maar hopelijk waren jullie dat ook. Het was er tenslotte druk genoeg voor. Ik heb gisteren in elk geval heel veel bekenden gezien waarvan ik de meesten wel, maar sommigen ook niet had verwacht. Alleen Hans heb ik niet meer gezien, net als het optreden van Treble. Ik had namelijk ook nog een uitnodiging voor de voorpremière van de DirkJan-film ‘Het elixer’ in Nijmegen en die wilde ik natuurlijk ook niet missen. Vandaar dat ik na de middag richting Nijmegen ben gegaan. En dat was zeer zeker ook de moeite waard, want de DirkJan-film is waanzinnig leuk geworden. Hij duurt maar zes minuten, maar is zeker de moeite waard om te gaan bekijken.
En 's avonds thuisgekomen kon ik dan eindelijk het Bob Evers-artikel uit de Baarnse Courant lezen. Op onze eigen Bob Evers blog nog wel. Prachtige artikel, alle informatie staat erin. Alleen... het is al van 3 september! Hans, waarom heb je dit zolang voor ons verborgen gehouden?!?

Kijk, beste bloglezers, dat is dus waarom ik mijn publicaties, al dan niet van Bob Evers, van week tot week bijhoud. Dan vergeet je ook niets.
Deze week kan ik met recht zeggen, dat ik verantwoordelijk ben voor alle magie in de Donald Duck van deze week (nr 39-2008). Het eerste magische verhaal vinden we op bladzijde 18 t/m 20, een avontuur van een van mijn favoriete Disney characters, Madam Mikmak. En waar ik heel erg blij om ben, is dat ook dit Mikmakverhaal weer is getekend door dé Madam Mikmaktekenaar bij uitstek José Ramón Bernadó Kneff.
Geen sprookje deze keer, maar een heksenverhaal dat zijn oorsprong vindt in de Griekse mythologie. In dit verhaal krijgt Mikmak te maken met de dryade of boomnimf Bibiane, zojuist in gemeenschap van plantaardige goederen getrouwd met de eikenboom Quercus. Het karakter van Bibiane zorgt er voor dat Mikmak heel wat moeite moet doen om aan een schort vol zomereikeltjes te komen. En het karakter van Bibiane is waarschijnlijk ook de reden dat dit verhaal in de Inducks-database (http://coa.inducks.org/search.php/6)
is terug te vinden onder de toepasselijke titel “Takkenwijf”!

Nog meer magie in het Aladdin-verhaal op bladzijde 31 t/m 35, maar dan magie die voortdurend verkeerd uitpakt. Het verhaal speelt zich af op vrijdag de 13e van het geestenjaar 131313 (in de strip: 1313) en is gebaseerd op het idee dat je heel goed op je woorden moet letten als je een wens doet. Of anders geformuleerd: “alles wat je NIET zegt, kan tegen je gebruikt worden”. Zodat je het risico loopt in een vulkaan te worden gegooid wordt, als je met een prinses getrouwd bent, zonder vorm van proces in de kerker verdwijnt of in je nakie staat als je jezelf naar de troonzaal gewenst hebt. Ondanks deze laatste scene is het verhaal overigens wél geschikt voor kinderen onder de 18. En een dergelijk verhaal nog goed kan aflopen, lees je deze week in de nieuwe Donald Duck.

Na al deze toch wel heftige magie doen we het voor de jongere lezertjes onder ons iets rustiger aan en gaan we op speurtocht in het bos. Samen met populairste en bijna-jubilerende kinderhelden van dit moment: Ernst en Bobbie. Sinds afgelopen donderdag ligt namelijk de nieuwe Ernst, Bobbie en de rest (nr 5-2008) in de winkel met daarin op bladzijde 21 t/m 24 de strip “Ernst en Bobbie op speurtocht” vanzelfsprekend weer getekend door Piet Voordes (http://www.pietvoordes.nl/) op scenario van mij.
(Illustratie: Piet Voordes)
Een verhaal waarin Ernst en Bobbie de dierensporen in het bos gaan volgen in de hoop de dieren ook in het echt te zien. Natuurlijk doet Bobbie van alles wat je niet moet doen als je dieren in het echt wilt zien.
In dit verhaal ook de introductie van een nieuwe bijfiguur in de strip: de boswachter. Een nogal hyper type in de serie “Avonturen bij de boswachter” gespeeld door Paul Passchier.
De boswachter heeft als vaste kreet: “In naam van het bos en de …. beesten.”(in te vullen al naar gelang de aard van het avontuur).
Voor de rest vind je in het nieuwe magazine heel veel dingen die met het bos, bomen, planten en dieren te maken hebben, o.a. een heuse kijkdoos en ook het eerste verhaal van Dirk Druppel geschreven door Gert-Jan van den Ende (alias: Bobbie) en geillustreerd door… Piet Voordes. Meer informatie over de nieuwste Ernst, Bobbie en de rest vind je op: http://www.zpress-magazines.nl/uitgave/13_ernst_en_bobbie_magazine
(De boswachter, getekend door Piet Voordes)

Tot zover alle nieuwe publicaties van de afgelopen dagen waarvoor ik ooit het scenario schreef. En morgen volgt er nog eentje op deze blog: de laatste scenariopagina van “De strijd om het goudschip” vóór de Stripdagen. De laatste teaser, de laatste teksten en schetsen voordat het nieuwe album er is. Bob Evers 4: De Strijd om het Goudschip. Nog maar vijf dagen…

Geen opmerkingen: