vrijdag 19 september 2008

D-day minus seven!


En nu nog EEN week, trouwhartige blogmakker!! Bovenstebeste blogbikkel! Goede blogvrind! De laatste week! De spannendste week!

Is dat ding nu dan van de persen? Hebben de drukkers ‘m mooi gedrukt? Kleuren? Resolutie? Zwartdekking? Witkiertjes? Hebben de binders mooi gebonden? Distributie straks goed op gang? En krijg ik ‘m wellicht zelf al stiekem vóór volgende week zaterdag te zien? Een dezer dagen al misschien? Is uitgever Ron al terug van vakantie? (Tja, Ron is de kalmste van ons allen. Die is juist NU nog even snel twee weekjes naar Vlieland. Dat ie gelijk heeft!)

Intussen natuurlijk genoeg klusjes. De “BE-white albums” voorkanten, voor de 4 oktober Boekenhalte-manifestatie, zijn klaar!!! YEEEEEEEHHH!!! Vorige week vijftig spiegelgladde tekenvelletjes opgestuurd gekregen en daarstraks, een uurtje geleden, weer naar het postagentschapje bij de buurtsuper afgeleverd. Volgetekend!


Ik ben uitgegaan van vijf basisontwerpen. Vijf schetsen gemaakt en die elk tien keer in de inkt gezet (AUWAUW, handkramp) . “Bob Evers 4” erboven en handtekening eronder. De radio hard en twee dagen fabriekje spelen met eigen werk!
De tekenvelletjes gaan nu naar de binder die ze keurig op de boekjes gaat binden. Vijftig unieke en extreem kwetsbare hardcovertjes. Ik hoop maar dat er plastic mapjes bijgeleverd worden, want een natte vinger is nu genoeg om zo’n tekening te . . .eh . . . customizen. Zie m’n testje.

Voor de vijftig luxe-linnen moeten er nu ook nog die 50 “inlegvellen” volgetekend worden. Bij elk van die rode-linnen boeken komt een los vel papier met aan één kant een opdrukje waar het voor is enzo, en met dan aan de achterkant een origineel krabbeltje. Inmiddels wordt ik een beetje zenuwachtig of ik die vellen wel op tijd voor 4 oktober opgestuurd ga krijgen. Het wordt nu wel een béétje krap. Op 30 september start m’n nieuwe reclameklusje immers en in dat Stripdagenweekend kan ik ook niet veel. Ik schat toch wel weer twee of drie dagen werk, die vellen. Hopelijk lukt dat allemaal nog . . .

Ex-libris is wel klaar! Die heb ik in alle rust een paar weken geleden gemaakt, de files rechtstreeks naar Willem gestuurd en inmiddels zijn ze alle tweehonderd zelfs alweer in gedrukte vorm hier op de studio geweest, en van handtekening voorzien, en wéér weggestuurd. Die ex-librissen zijn gewoon klaar!!!

Die ex-librissen en andere gelegenheidsprenten zijn trouwens een beetje uitgegroeid tot het speeltuintje van uw tekenaar. Moet ik in alle normaalgesproken gevallen, alle scènes en personen in en rond het album, me toch altijd nog zo goed mogelijk plooien naar de regie-aanwijzingen van vdHeide en Jonker, bij die prenten veroorlooft uw tekenaar zich altijd wat grotere vrijheden . . .

Hier, op dit stukje BE-drukwerk, dus JUIST geen scène uit het boek, geen alternatieve cover ofzo. Dat leek me te flauw voor woorden! Op de ex-libris treden we, wat mij betreft, een beetje “buiten het boek”, buiten het verhaal. In de ware zin van het begrip "ex libris", dus! Op die prent wil ik een soort grafische bespiegeling! Een reflectie op album en karaktertjes! Misschien zelfs wel naar de toekomst. Een momentje van BE-zinning!

Wat zien we? Op de ex-libris voorstellingen zijn onze altijd striphelden altijd tegelijk in beeld met hun eigen boekje!!! Ze lopen met hun eigen boekjes rond of lezen er zelfs in! Ze zijn op de ex-libris ontstegen aan het album en acteren er opeens b u i t e n. Ex libris! Eigenlijk zoals wijzelf, vrienden! Jan, Bob en Arie zijn op de prentjes, net als wij, ook BE-lezers geworden!!! In staat wellicht, tot commentaar op eigen bestaan! Terwijl ze op datzelfde moment natuurlijk ook wel, nog steeds, in lijntjes getekend zijn, want toch ook nog steeds wél stripfiguurtje op datzelfde prentje! Als dát geen extra laagje BE-werkelijkheid is!!!

Tegelijk is de totale prent-voorstelling telkens ook te duiden als een vrije, los-associatieve, maar tegelijk omineuze interpretatie van de bijbehorende BE-albumtitels. Een interpretatie die dan ook vrijwel altijd roteert rondom dat naamloze BE-“ex-libris-meisje”. En dat meisje, tja, hoeveel vragen ik dáárover niet gehad heb. Wie dat dan was, en uit welk boek dan enzo . . . ik zal het proberen uit te leggen.

In elk van de prent-voorstellingen verstoort de komst of aanwezigheid van deze vrouw telkens een beetje de harmonie van de kameraderie, de “jongensvriendschap” die zo onwrikbaar centraal staat in onze BE-boeken. Op elk van die prenten zie je gewoon dat die meid uiteindelijk de pret zal gaan bederven. De vriendschap tussen de jongens losser zal maken, de bende uiteindelijk uiteen zal doen vallen. Dat die jongenskiel uiteindelijk van die schouders af zal glijden. Zoals het altijd gaat . . . en gelukkig altijd ook hoort te gaan. Dat meisje op die prenten is niet een vrouw, blogmakker . . . dat is DE vrouw!

Prachtige, beetje weemoedige vooruitwijzing daarmee toch, middels zo’n prentje? Uiteindelijk krijgen die knullen toch verkering en zal hun vriendschap daarmee op den duur losser moeten worden.
Avonturen in de Stille Zuidzee? Ik koos voor een luidruchtige en avontuurlijke verstoring van de rust van onze drie zee-varende helden.
Drie jongens op een onbewoond eiland? Drie helden wiens eiland nog maar enkele seconden eh . . . maagdelijk zal blijven.
En de nieuwe prent? Strijd om het Goudschip? Hier staan onze makkers elkaar zelfs al naar het leven om die meid! Strijd om het blondje!

Heerlijk spul toch, die prentjes!

(Eea, voeg ik schaamteloos toe, natuurlijk te bestellen bij De Boekenhalte, info@boekenhalte.nl en via 038 4221077)

Oei, moet ik nou ook nog die nieuwe pagina en de scan van de Baarnse Courant hier, in deze post, proppen, Frank? Weetje, dan doe ik dat morgen of overmorgen! Zien we je wel komende zondag op het Groeneveld Festival, blogvriend? Het festival van het goede leven? In Baarn? De hele zondag! Met muziek en veel eten! Frank en ik zijn er ook! Tussen het publiek! En de gebroeders Heymans! En de meiden van Treble! YEEEEEEHHH!!!

Geen opmerkingen: