zondag 7 juni 2015

Bob, Max, Nieuwe vrienden en andere strips in Drachten

 Er valt heel wat te vieren dit weekend. Van de 100ste geboortedag van Willy van der Heide tot 75 jaar Katrien en zelfs een gloednieuw stripevenement in Hilversum. Maar uiteraard was het ook vorig weekend tijdens de 2e Stripmanifestatie Drachten groot feest. IJsbrand en Eric waren er beide al vanaf ongeveer 10 uur en hebben ook vanaf het eerste tot het laatste uur gesigneerd.
(Illustraties: IJsbrand Oost)

Cindy en ik waren pas rond elf uur in Drachten en toen was het al vrij druk aan de tafels van IJsbrand en Jorg de Vos, die aan de ene kant naast IJsbrand zat. We namen plaats aan de tafel aan de andere kant naast IJsbrand en vanaf dat moment kreeg ik ook de diverse Max Miller albums te signeren.

 Voor alle Max Miller-album was belangstelling in Drachten: Moordkunsten, De Orde van de Blauwe Steen en Achter de schermen van... Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen. Bijna alle albums werden door IJsbrand van een tekening van Max of een ander personage uit de Max Miller verhalen voorzien. Maar IJsbrand maakte op verzoek ook tekening in schetsboek of op losse vellen papier. En eigenlijk ging het met Max zowel zaterdag als zondag zo'n beetje de hele dag zo door.
(Foto's: Cindy Horevoorts)

Al snel werden ook de eerste Nieuwe vrienden-albums verkocht, zowel de hardcover als de  educatieve (softcover)-editie. En dat ondanks dat Eric, samen met Dick  Heins en Ed van der Linden in een ander deel van de zaal zat. In een van die albums heb ik op verzoek Alex getekend, om er vervolgens bij te zetten dat Eric dat toch beter kan.

Ook Bob Evers bleek populair te zijn in Drachten. Op zaterdag mocht ik van alle albums, op De strijd op het goudschip na, wel één of meer exemplaren signeren. Maar dat laatste album kwam er zondag ook bij  toen ik onder andere voor iemand maar liefst drie hardcovers tegelijk mocht signeren.
(Foto: Cindy Horevoorts)

Zondagochtend was ik zo rond half twaalf terug bij het Fries Congrescentrum. Cindy had toen alle albums op mijn tafel al voor me uitgestald, zodat ik meteen aan de slag kon. IJsbrand had van het eerste uur gebruik gemaakt om ook even op de beursvloer rond te kijken, maar was tegen half twaalf al weer druk bezig met het signeren van de verschillende Max Miller-albums.

(Illustratie: IJsbrand Oost)
 
 Van Achter de schermen van... Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen zijn na de Stripmanifestatie Drachten nog maar 10 exemplaren over. En dat zijn echt de laatste. Dus mocht je nog belangstelling hebben voor dit speciale making-of album, mail dan snel naar maxmillerstrips[apestaartje]xs4all.nl en IJsbrand vertelt je hoe je dit speciale album kunt bemachtigen.
(Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

Behalve voor Max Miller en Bob Evers was de zondag ook een goede dag voor De verdronken paarden van Ameland, waarvan ik verschillende exemplaren heb mogen signeren, en voor De grappigste avonturen van Donald Duck nr 34. Voor Donald was zelfs zoveel belangstelling dat ik aan het eind van de zondag nog maar één exemplaar van dit album over had. Donald zelf heb ik heel wat keren in album of in schetsboek mogen tekenen, net als Kwik, Kwek en Kwak, Katrien en zelfs Diederik Duck.
(Foto: Cindy Horevoorts)

Rond half vier nam IJsbrand deel aan de tekenaarsbattle, waarbij iedere deelnemer ook winnaar was, en mocht ik een half uur lang beide tafels bemannen. Vanzelfsprekend werd het toen wat rustiger, maar, na terugkeer van IJsbrand, werd het weer net zo druk aan de Max Miller tafel.
(Illustratie: IJsbrand Oost)

IJsbrand is nog zeker tot tegen vijven bezig geweest om ook de laatste albums nog van een tekening en handtekening te voorzien. En ook Eric was tegen vijven nog volop bezig, maar voor ons was het langzamerhand tijd om de pendelbus naar het station te nemen en huiswaarts te gaan.
(Foto: Cindy Horevoorts)

Kortom, het was voor iedereen een zeer geslaagd weekend in Drachten.  Bij deze wil ik dan ook iedereen bedanken die afgelopen weekend speciaal voor ons of onze strips naar Drachten is gekomen. En niet te vergeten natuurlijk Cindy, IJsbrand, Jorg, Eric, Dick, Ed, Andree, Rosie, Ruud, Marc, Piet en Wilma voor het gezelschap en gezelligheid. Cindy, eveneens bedankt voor de foto's bij deze blogpost. En in het bijzonder wil ik natuurlijk Anja, Ferry, Albert en alle andere medewerkers van de Stripmanifestatie Drachten bedanken voor de uitnodiging, de ontvangst, de gastvrijheid, de algehele verzorging van het afgelopen weekend. Heel hartelijk bedankt allemaal!

Geen opmerkingen: