woensdag 25 juli 2012

Bob, Rhonda en Donald in Contern

Afgelopen zondag waren Hans en ik uitgenodigd om te komen signeren op het Stripfestival van Contern in Luxemburg. Voor dat we vertrokken, waren er nogal wat onzekerheiden. Zo hadden we gehoord dat ons Duitse Bob Evers-album 'Arger um einen schweinslederen koffer', intussen helemaal uitverkocht was, of in elk geval niet meer leverbaar via de distributeur. Bovendien zouden onze Nederlandse Bob Evers-albums pas zondagochtend vroeg geleverd worden door uitgeverij Boumaar. Gelukkig had Hans speciaal voor het Stripfestival van Contern een Engelstalig Rhonda-teaserboekje laten maken. Dus iets van belangstelling zouden we toch wel hebben op die beurs?

Nou, die belangstelling was er zeker. Ruim voordat we met signeren zouden beginnen waren al heel wat buitenlandse uitgevers en diverse collega's geinteresseerd in dat Rhonda-teaserboekje. Ook de Bob Evers-koffer van Hans lokte af en toe een gesprek uit. En de stapel Rhonda-teaserboekjes werd heel snel minder, nog voordat we ook maar één album gesigneerd hadden.

Zondagochtend om 10.00 uur was het dan echt tijd om te gaan signeren. Uitgever Eckhart Schott in wiens stand we zeven jaar geleden nog op het Stripfestival van Contern hadden gesigneerd, leverde ons nog 15 exemplaren van ons Duitse Bob Evers-album die we daar konden verkopen. Toch was het vooral het teaserboekje van Rhonda en de Nederlandse Bob Evers albums, die om 11.00 bezorgd werden, die uiteindelijk het meest verkocht en vervolgens ook door ons gesigneerd werden.


Gek genoeg had ik daar de ingestudeerde Duitse en Franse zinnen helemaal niet bij nodig. De hardcovers van "De strijd om het goudschip' en "Een overval in de lucht' die als eerste verkocht werden, signeerde ik op verzoek in het Engels. En toen er iemand langs kwam met een hele stapel Duitse Ducktijdschriften en het pas verschenen album 'Die besten Geschichten von Bas Heymans, hoefde ik daar alleen maar een handtekening op te zetten, op de bladzijden waar o.a. Mau en Bas Heymans en Keno Don Rosa me al voorgegaan waren. Gek genoeg was Bas blijkbaar nog niet in de gelegenheid geweest om Die besten Geschichten te signeren.
 
(Illustratie: Bas Heymans, © Disney)

Af en toe heb ik natuurlijk ook een Duck-tekening gemaakt, eigenlijk alleen maar Donald, en Hans tekende o.a. Rhonda en Arie, maar de bijbehorende teksten daarvan deden we ook in het Engels.
En dan blijken er tenslotte ook nog best veel mensen in Luxemburg Nederlands te spreken, zodat je de albums gewoon in het Nederlands kunt signeren.

Om half een was het tijd om te gaan lunchen. En als het om de verzorging van de auteurs gaat, kunnen ze er wat van in Contern. In feite helpt heel Contern enbijna iedereen uit de omringende dorpen mee om het festival tot een succes te maken. Heerlijk gelunched en gedineerd dus, in het gezelschap van o.a. onze Nederlandse collega's Daan Jippes en Marissa Delbressine, die beiden ook te gast waren op het Stripfestival van Contern. En dat waren niet de enige bekenden wat ook Albert en  Jean-Pierre van het Stripfestival Knokke-Heist ontmoetten we daar. En onze vaste bloglezer -J- was ook zo aardig om even bij ons langs te komen tijdens onze Luxemburgse signeersessie.

Na half twee zijn we terug gewandeld langs alle stripkramen, die ongeveer drie straten van Contern innemen, naar onze plek in de sporthal, waar de signeersessies gehouden werden. Ook 's middags was er weer belangstelling voor de Nederlandse Bob Evers-albums. Zo hebben we o.a. de drie albums van de Zuidzee-trilogie: Avonturen in de Stille Zuidzee, Drie jongens op een onbewoond eiland en De strijd om het goudschip mogen signeren en dat gewoon in het Nederlands. Daarna werd het voor mij wat rustiger en was Hans voornamelijk bezig met het maken van Rhonda-tekeningen.
Uiteindelijk ben ik ook wat eerder vertrokken dan Hans, dus hoe de laatste paar uur van het Stripbeurs van Contern verlopen zijn, kan ik jullie helaas hier niet vertellen. Dat mag Hans dan doen.

Rest mij nog iedereen te bedanken die speciaal voor ons naar Contern is gekomen en in bijzonder natuurlijk Eckhart, Ron en Sanne voor de bezorging van de albums, Daan, Joyce, Marissa, Anne en -J- voor de gezelligheid en iedereen in Contern voor de uitnodiging en de geweldige ontvangst en de fantastische verzorging van de auteurs tijdens dit festival. Hartelijk bedankt allemaal!

7 opmerkingen:

joyce zei

Beste Frank en Hans!!!!
Jullie ook bedankt voor de gezelligheid van het weekend in Contern!
Er is een wereld voor me open gegaan!.
Heb nu een klein beetje een beeld hoe jullie "te werk" gaan!
Chapeau!!!!
Tot ziens,
hartelijke groeten,Joyce.

Frank Jonker zei

Ha Joyce,

Graag gedaan. Was inderdaad erg gezellig in Contern. Ook erg leuk dat je onze blog leest, trouwens. Hopelijk tot gauw ziens op een van de volgende stripbeurzen.

Hartelijke groeten,

Frank

joyce zei

hoi Frank!!

Ik stuitte per toeval op jullie blog!
Heb genoten van het weekend. Niet in de laatste plaats van de genoeglijke, collegiale sfeer die er heerste.
Zijn jullie ook van de partij in Berlijn??
Ik blijf jullie blog graag volgen.

hartelijke groeten!!
Joyce.

Frank Jonker zei

Hoi Joyce,

In Berlijn zijn we er helaas niet bij. Dat wil zeggen, tot nu toe zijn we nog niet gevraagd. Maar ja, we hebben ook maar één zo goed als uitverkocht Duits Bob Evers album. Op internet kan ik helaas nog weinig over die stripbeurs vinden. Maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen. Op welke dagen is precies het feest in Berlijn? In elk geval veel plezier alvast en hopelijk tot gauw op de blog of 'in het echt'op een andere stripbeurs.

Hartelijke groeten,

Frank

joyce zei

He Frank,

Wat ik van Daan heb begrepen wordt het festival op 17 en 18 november a.s. gehouden.
Aankomend weekend zien Daan en ik elkaar weer,dan vraag ik het na.
Het zou natuurlijk erg leuk zijn als wij weer een hapje met elkaar kunnen gaan eten en ik nog meer van jullie werk aan de weet kom!
Ik houd je op de hoogte.

hartelijke groet!!!
Joyce.

joyce zei

He Frank,

Wat ik van Daan heb begrepen wordt het festival op 17 en 18 november a.s. gehouden.
Aankomend weekend zien Daan en ik elkaar weer,dan vraag ik het na.
Het zou natuurlijk erg leuk zijn als wij weer een hapje met elkaar kunnen gaan eten en ik nog meer van jullie werk aan de weet kom!
Ik houd je op de hoogte.

hartelijke groet!!!
Joyce.

Frank Jonker zei

Hoi Joyce,

Dank je wel voor de data van de Berlijnse beurs. Ik heb hem intussen ook op het net gevonden. Maar zoals ik het begrijp zijn de gasten al een flinke tijd geleden uitgenodigd. Voor Daan komt het natuurlijk ook heel mooi uit vanwege 'Die besten Geschichten van Daan Jippes" dat in oktober in Duitsland verschijnt. Zo'n primeur hebben wij daar helaas niet. Maar wie weet, als er ooit nog eens een tweede Duits Bob Evers-album verschijnt... :-)
En dat gezellig hapje eten hou ik graag te goed tot een van de andere stripbeurzen.:-) Prettig weekend!

Hartelijke groeten,

Frank