woensdag 9 november 2011

De nieuwe Stripschrift


Zojuist binnengevallen hier, de allernieuwste Stripschrift, nummer 419 alweer. Met daarin maar liefst twee besprekingen van mijn twee allernieuwste albums. En gelukkig ook twee positieve besprekingen.
Op bladzijde 9 in de rubriek ‘Actua’ wijdt Teus de Kruijf een artikel aan ‘De verdronken paarden van Ameland’. De twee pagina’s hiernaast worden expliciet genoemd in het artikel. Verder wordt ook historische achtergrond van dit verhaal belicht en is er aandacht voor de tegenwoordige demonstraties van de Amelander paardenreddingsboot en de oude routes die nog altijd te paard te volgen zijn. Kortom, een prachtig artikeltje. Teus, hartelijk bedankt voor dit artikel!

(Illustraties: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)











En dan, in het gedeelte ‘En verder’ van de rubriek ‘De boventoon’ op bladzijde 28 en 29 een korte recensie van het album “De grappigste avonturen van Donald Duck nr 34” door Rik Sanders. Het album, dat tien verhalen uit mijn eerste tien jaar als Donald Duckscenarist bundelt, krijgt van Rik maar liefst vier uitroeptekens en dat staat toch voor ‘Kopen!’ Een advies waar ik me van harte bij aansluit.

(Illustratie: Gerben Valkema en Michel Nadorp, © Disney)


Kortom, een korte maar krachtige recensie waar ik erg blij mee ben. Rik, eveneens hartelijk bedankt voor deze recensie!

(Illustratie: Bas Heymans, © Disney)



En natuurlijk zijn deze twee albumbesprekingen niet de enige reden om de nieuwe Stripschrift te lezen. Zo is er ook een fraai artikel over de terugkeer van Mad en wordt er aandacht besteed aan het 40-jarig bestaan van de strip Opa en zijn geestelijke vaders Henk Groeneveld en Herman Roozen. En dan is er nog de prachtige In Memoriam van Willem Ritstier naar aanleiding van het veel te vroege overlijden van Minck Oosterveer. Alleen al het persoonlijke verhaal van Willem over de 30 jaar lange vriendschap en samenwerking met Minck maakt deze Stripschrift zeer de moeite van het lezen waard.

2 opmerkingen:

Otto zei

Meer dan terechte recenties. De verhalen en thema´s kunnen niet verder uit elkaar liggen dan deze 2 boeken en dan allemaal zo goed geschreven, geweldig!

En waarom noem je Mad? Ga je daar ook voor schrijven, zou niet verkeerd zijn want ik kon er niet om lachen en dat kon ik om Donald wel...

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Dank je voor de complimenten! Het artikel over de Mad noem ik eigenlijk vooral omdat Nederland daarmee weer een stripblad rijker is. En voor een scenaristen en tekenaars is dat natuurlijk heel goed nieuws. :-) Het plan om iets voor de Mad te schrijven, is er wel. Maar de tijd ontbreekt op het moment helaas. Aan de andere kant ben ik geen Mad-lezer van vroeger, dus is het sowieso wel handig om eerst eens een paar nummers te lezen en dan eens te kijken waar het me toe inspireert. Wie weet, in 2012, dus. :-)

Hartelijke groeten,

Frank