dinsdag 8 januari 2008

Zig zag vertellen

Frank is terug in het land. Ik maak me sterk dat jullie een dezer dagen iets BE-achtigs van hem gaan horen op deze blog. Blijf langskomen!

Verder met onze strip:

PAGINA 3a:

1. Jan steekt zijn neus in de wind. Bob reageert laconiek op wat hij zegt.
JAN: Nee, ik ruik het ook. Houtvuur! Snap je nou dat we geen vuurgloed zien.
BOB: Het kan een smeulend vuur zijn.

2. Bob deelt bevelen uit aan de andere twee.
BOB: We zijn er niet meer zover vandaan. Arie en ik gaan op zoek. Jij houdt hier de wacht, Jan. Zolang je niks hoort, is alles goed. Als je hoort schieten, zie je maar wat je doet.
JAN: Okido!

3. Jan blijft achter, leunend tegen een palmboom met zijn geweer in zijn hand. Op de achtergrond de silhouetten van Arie en Bob, die verder sluipen. Arie loopt voorop. Geen tekst.

4. Bob en Arie sluipen verder landinwaarts, tussen bomen en struiken door. De bodem loopt langzaam omhoog. Bob pakt Arie bij zijn elleboog.
BOB: We moeten nu toch in de buurt zijn, man. Kijk eens goed. Zie jij nergens iets?

5 Close-up van Bob en Arie die schrikken van een metaalachtig geluid.
GELUID: KLANG!
ARIE EN BOB: !!


PAGINA 3b:

1 Bob sluipt op handen en voeten met een boog links, Arie sluipt rechtsom het struikgewas in, in een omsingelende beweging.
BOB: ze zitten ergens vlak voor ons. ik snap alleen niet waarom we hen niet zien. ga jij in een boog rechts, dan ga ik links. op handen en voeten.
ARIE: okay!

2 Bob sluipt op handen en voeten verder om een dichte groep struiken rond een boomstam heen. Geen tekst.

3 Overshoulder van Bob tussen het struikgewas, die plotseling een diepe inzinking in de grond ziet. Een klein dal met een vrij steile wand aan Bobs kant. Tegen de wand is een primitieve hut gebouwd: een soort afdak van palen, boomstammetjes en takken met zijwanden van gras. Voor de hut, onder een driepoot van takken, brandt een helder vuur. Aan een snoer van gevlochten ijzerdraad hangt een grote ketel met stukken vlees erin. Bij het vuur zit Hennessey met opgetrokken knieën en zijn armen om zijn knieën geslagen. Bob herkent hem meteen.
BOB: hennessey!

4. Close-up van Bob die de geur van soep opsnuift.
BOB: hij is soep aan het koken. maar waar zijn jack en joe? en de muiters?


Merkwaardig trouwens dat ze Jan hier even achterlaten. Welke wacht moet ie dan houden? Een soort rugdekking? Toch nog es aan Frank vragen.

Hier doe ik precies hetzelfde als op de vorige pagina. Weer dezelfde techniek. Ik laat ze globaal dezelfde kant oplopen in achtereenvolgende plaatjes tot het "kantelmoment". Daar doe ik een close-up en vervolgens gaat de beweging globaal de andere kant op. Zig zag, van prikkel naar prikkel, door de tropennacht. De close-up kan nu wel wat intenser, voor de totaal-opbouw.

Als Bob komt aansluipen neem ik een voorschot op een soort "overshouldershot". Dat ie de gloed alvast ziet. Beneden aan de pagina krijgen we dan een "establishing" shot met Hennessy in z'n armoedige bedoeninkje, gevolgd door Bob's reaktie-close-up.

Ik heb dit bij elkaar geschetst op bovenstaand scenario:



Klik erop en je ziet de plaat in het groot.

Geen opmerkingen: