zondag 13 januari 2008

Het prille begin...

Hallo, allemaal! Allereerst natuurlijk ook namens mij de allerbeste wensen en heel gelukkig 2008 voor jullie allemaal.
Mijn veel te korte vakantie zit er intussen alweer een week op en zoals Hans al had beloofd zou ik hier iets gaan vertellen over de voorgeschiedenis van ons nieuwe album.
Maar het lijkt me beter om eerst eens te beginnen met de geschiedenis van de Bob Evers strip zelf.
Sommige lezers vragen zich namelijk af waarom Bob in ons allereerste stripalbum “Kabaal om een varkensleren koffer” helemaal niet mee speelt. En de echte kenners, die ook de Bob Evers boeken van Willy van der Heide hebben gelezen, willen graag weten waarom we de stripserie met het twaalfde(!) Bob Evers verhaal zijn begonnen en niet met het eerste.

Wel, dat zit zo. Halverwege 2003 vroeg Hans me of ik niet de scenario’s voor de Bob Evers strip wilde schrijven. Maar voor ik daaraan mocht beginnen, moest ik eerst een afspraak maken bij onze agent Comic House, waar toentertijd nog nooit iemand van me gehoord had.
Eenmaal daar aangekomen werd ik streng aangekeken en kreeg ik een boekje in mijn handen gedrukt met de mededeling: “Zo, jongen, maak jij daar maar eens een stripscenario van!”
Het boek in kwestie was: “Kabaal om een varkensleren koffer”.

Afijn, ik in de trein naar huis en al meteen begonnen met lezen. Bij bepaalde scènes zag ik al meteen voor me hoe dat er in strip uit moest zien. Alleen kon ik de hoofdfiguur Bob Evers nergens vinden.
Wat bleek? Bob zat lekker thuis in Amerika, terwijl Jan en Arie op avontuur gingen. Een grapje dat Willy van der Heide wel vaker uithaalde in zijn Bob Evers verhalen.
Bob moest ik in Amerika laten, dus dan maar aan de slag met Jan en Arie die kriskras heel Nederland doorreisden.
Na een kleine maand was het scenario af, althans in de eerste versie. Want daarna had Hans natuurlijk ook nog wat wensen, die ik toen weer in de tweede versie verwerkt heb.
Uiteindelijk was iedereen tevreden, kon Hans beginnen met tekenen en een paar maanden later verscheen het verhaal al in de krant.



Het eerste album was dus als het ware een soort examen voor me. Pas daarna mocht ik zelf bepalen welke verhalen van Bob we zouden gaan verstrippen en toen leek het me toch wel handig om gewoon bij het begin te beginnen.
Album 2 werd dus “Avonturen een Stille Zuidzee”, het verhaal waarin Bob, Jan en Arie elkaar voor het eerst ontmoeten. Maar daarover volgende keer meer…

Geen opmerkingen: