zaterdag 12 januari 2008

Het Brusselse wafelijzer

Onze Bob Eversstrip is qua vormtaal stevig geworteld in de Franco-Belgische striptraditie: Altijd ongeveer tien plaatjes per pagina, altijd keurige witstrookjes als kaderscheiding rond de altijd rechthoekige kaders en voor elke pagina altijd weer dat strenge eh . . . "Brusselse wafelijzer" layout-patroon. Het wafelijzer verordonneert telkens vier evengrote "strips", met elk twee á drie plaatjes, per pagina. Uitzonderingen uitgezonderd.

Ik heb bij het opstarten van onze Bob Evers-stripserie heel lang geaarzeld over dit pagina-vorm-dogma.

Er bestaan namelijk heel erg veel, heel erg mooie strips die op beeldschone wijze gebruik maken van enige of totale layout-vrijheid bij de pagina-indeling. Amerikaans comics. Moderne Franse stripromans. Schots en scheve kaders bij vechtscènes! Een hele serie filmische miniplaatjes bij geladen, non-verbale handelingen! Paginavullende panorama's met zwartgekaderde inzetjes! Aflopende, weggefade of zelfs lettervormige kaders . . . FAN-TAS-TISCH vind ik dat! Ik geef het hier toe, beste bloglezer. . . als het aan mij alleen had gelegen was jullie Bob Evers-strip, qua pagina-indeling, er een héél stuk wilder aan toe geweest!!!

Maarja, toen begon iedereen opeens over leesbaarheid: "Zo'n drukke layout schrikt natuurlijk wel de onervaren striplezer af, Hans. Een strippagina is niet bedoeld om aan de muur te hangen, we vertellen hier toch allereerst een v e r h a a l, Hans. En die horizontale witte lijnen op de pagina werken toch ook wel weer zo lekker mee met de westerse leesrichting, Hans".

Jajajajajaja, en ze hadden ook wel een beeeeeetje gelijk. Zelfs ik moet toegeven dat het voor de lezer soms wel even puzzelen is op zo'n prachtig vormgegeven, cinematografisch strip-hoogstandje. Waar moet je beginnen? Waar is het volgende plaatje? Hoe gaat het verhaal nou precies verder? Zucht.

Op deze pagina lekker wat dubbelhoge kadertjes ingesmokkeld! Om de eh . . . kuildiepte te benadrukken, zal ik maar zeggen. Hier de nieuwe pagina:

PAGINA 4a:

1. Jack komt vanuit de struiken te voorschijn en loopt mopperend naar Hennessey toe. Hennessey kijkt hem geschrokken aan Tussen het struikgewas en de plaats waar Hennessey zit is een kleine zandvlakte. Bob kijkt van bovenaf toe.
BOB: Aha! Jack!
JACK: Sapristi nog an toe, Hennessey. Aan deze toestand moet een einde komen. Zijn die kerels nou helemaal van lotje getikt om ons als voetvegen te gebruiken. We…

2. Hennessey en Jack zitten naast elkaar bij het vuur. Hennessey waarschuwt Jack stil te zijn. Jack raast opgewonden verder.
HENNESSEY: Sssst! Als dat geraas en getier helpt ons geen steek verder. Dan peperen ze je het morgen weer in, door je nóg vuilere karweitjes op te laten knappen.
JACK: Ik vertik het! Schoonmaken en werkvrouw spelen voor die boeven, dat wordt me te gortig.

3. Close-2-shot van Hennessey en Jack, die plotseling de stem van Bob horen.
BOB (buiten beeld): Dat hoeft van nu af aan ook niet meer!
HENNESSEY EN JACK: ? ?

4. Overshoulder van Hennessey en Jack die tot hun stomme verbazing het hoofd Bob uit het struikgewas schuin boven hen zien komen.
BOB: Goedenavond. Is de koffie al bruin?



PAGINA 4b:

1. Bob springt naar beneden en belandt op de zandvlakte voor de voeten van Jack en Hennessey.
JACK: Wa…wa… Waar kom jij vandaan?
BOB: Ik zal alles later wel vertellen. Geef gauw antwoord: waar zitten die drie muiters?

2. Hennessey en Jack leggen hun situatie uit aan Bob.
JACK: Op het jacht.
HENNESSEY: Het ligt hier een paar honderd meter vandaan voor anker. Aan de zuidkant. Daar is een flauwe bocht in de kust.

3. Close-2-shot van Bob en Jack.
BOB: Prima. En waar is Joe? Gijzelaar en bij hen gevangen?
JACK: Geen kwestie van. Die ligt al een paar dagen koortsig in de hut. We hebben geen medicijnen.

4. Joe komt steunend op Hennesseys schouder uit de hut en begroet Bob.
JOE: Hello, Sonny. Glad to see you. Heb je wapens bij je?
BOB: Reken maar!

Groter? Klikken!

Geen opmerkingen: