vrijdag 7 augustus 2009

Zelf-de-Bob Eversstrip-tekenen-9: Inkten in de warmte

Warm weer in Nederland. Striptekenaars die nog klassiek uit een inktpotje werken worden soms razend van het vreemde gedrag van de warme inkt aan de warme kwast. De inkt lijkt dikker, zelfs kauwgom-achtig. Komt helmaal niet meer lekker van de kwast. Traag, dik. Erg vervelend.

Komt allemaal van het indrogen van de inkt in het potje op de tekentafel. Dat inktpotje staat de hele, warme dag open en lekker z'n oplosmiddel te verdampen. De achtergebleven massa daarmee steeds dikker makend. Hoe dit te voorkomen?

Na ELKE indoping dopje erop terugplaatsen met de vrije hand biedt geen soelaas. Hoeveel honderden keren per dag zou dat dan wel niet moeten? Dat is niet te doen als je lekker zit te werken.
Hier de oplossing: Hou op met rechtstreeks werken uit het potje! Gebruik een bakje, een schoteltje, iets waar je af en toe, met het pipetje in de inktpot-dop, een beetje inkt drupt. En werk daarmee!

De moedervoorraad inkt kan niet indrogen. Je hebt altijd verse, dunne inkt. Ook met warm weer! Wel om de paar uur een paar nieuwe druppels toevoegen.

Na jaren met allerlei papieren aquarel-wegwerpbakjes, of zelfs van die piepkleine vetvrij-papieren ice-bonbon schaaltjes, hier de meest eenvoudige en ook nog goedkope, Bob Evers-warmweer inkt oplossing: Waxinelichtjebakje en aluminiumfolie.
Met een beetje handigheid om elkaar heen draperen en het geheel stevig in een bakje plaatsen.
Fijn weekend!

4 opmerkingen:

Otto zei

Dat doet MacGyver je niet na ;-)

HenriekeG zei

Ik gebruik zelf een plastic bakje, goed idee om daar folie in te doen! Het enige probleem is dat mijn inktpotjes geen pipet hebben, dus het is altijd een beetje een zooitje. Ik moet maar eens een flesje mét pipet kopen en dat voortaan gebruiken. Enig idee wat een goed merk inkt is wat goed dekt? Da's handig aangezien ik vaak het origineel met de hand moet kleuren.

Hans van Oudenaarden zei

Dank, Otto!

Hee Henrieke!
Alles goed? Mijn favoriete inkt van dit moment is de Talens zwarte "drawing ink". Zonder pipetje, maar goed dekkend en vooral niet zuur. Kijk anders ook even naar m'n posting op deze blog van 30 juni.
Zien we je morgen in Kampen?

HenriekeG zei

Nou, dan zit ik goed, want dat ik precies de inkt die ik altijd al gebruik.
Ik kan jammer genoeg niet naar Kampen komen, over tien dagen is er weer zo'n conventie en ik ben nog druk bezig met voorbereiden. Veel plezier in ieder geval!