zaterdag 22 augustus 2009

Pagina 30

Pagina 30 alweer! Nog 16 pagina’s en 8 Eppo’s te gaan en je kent de afloop van “Een overval in de lucht”. Maar die 16 pagina’s zullen onze helden dan ook hard nodig hebben om eindelijk eens uit die woestijn te komen. Riep Jan op pagina 29 nog: “Jongens, jongens, ik ruik onze overwinning al!” op pagina 30 keren de kansen. Tante Ginny geeft Jeffries zijn vrijheid terug, Jeffries verkent de situatie van bovenaf en valt, zoals het een ware schurk betaamt, onze helden in de rug aan. En dat zorgt dan volgende week weer voor een heel andere situatie in Eppo 16. Maar tot die tijd is hier scenario-pagina 30, helaas nog zonder zwartwit-plaatjes of schetsen, maar hopelijk komt dat bij de volgende Eppo allemaal weer in orde. In elk geval zal het niet meer lang duren voor we de fraaie schetsen die Hans voor de tekencursus gebruikt bij de bijbehorende scenario-pagina’s kunnen plaatsen.

PAGINA 30a:

1. Jeffries gaat verder met zijn verhaal. Tante Ginny blijft twijfelen.
JEFFRIES: ik moest gaan spioneren. net doen alsof ik een verrader was, me bij de boeven aansluiten en zodra ik de kans zag ze bedreigen en proberen het vliegtuig in handen te krijgen.
TANTE GINNY: en waarom hebben ze u dan vastgebonden?

2. Jeffries verzint een verhaal waarom hij vastgebonden zit. Dit overtuigt Tante Ginny en ze snijdt de touwen los, tot ergernis van Lie Dee.
JEFFRIES: ze vertrouwden me niet. ze zeiden dat ik in de eerste plaats had moeten verhinderen dat anderson niet bevrijdt werd. dat ik hen te laat gewaarschuwd had. maar ja…
TANTE GINNY: ik snap het.

3. Tante Ginny vraagt Lie Dee om eten en drinken voor de piloot. Jeffries rent onmiddellijk naar de cabinedeur. Hij doet nog altijd alsof hij aan de kant van tante Ginny staat.
TANTE GINNY (tegen Lie Dee): het is goed zo, beste man. ik heb eten en drinken nodig voor de gewonde piloot.
JEFFRIES: maak voort! ze kunnen elk ogenblik terugkomen.

4. Tante Ginny en Lie Dee pakken eten en drinken bij elkaar voor Gary. Jeffries staat in de cabinedeuropening en neemt een flinke teug spuitwater. Hij heeft een FN pistool bij zich. GELUIDEN VAN DE SCHOTEN IN DE VERTE: Taktaktaktaktaktak! Pang! Pang!
JEFFRIES: er wordt daar flink geschoten. maar wie schiet er op wie?

5. Close-up van Jeffries (inmiddels uit het vliegtuig en zijn blik op de Pisa-rots gericht) die op een idee komt.
JEFFRIES: hmm…


PAGINA 30b:

1. Jeffries staat bovenop de Pisa-rots. Van daar heeft hij een goed overzicht van de strijd. Onder hem, maar buiten zijn zicht, schieten Jan en Arie op de bende van Breitstein. Breitstein, Kaalmans zit verscholen achter de grote platte steen en schiet in de richting van Jan en Arie. De gewonde Platneus zit/ligt daar ook ergens, maar is niet te zien. Uit de grot van de andere passagiers vliegen stenen. Marsh en Winstone bewegen zich door het stenenveld in de richting van het vliegtuig, maar worden nog niet opgemerkt door Jeffries.
TEKSTBLOK: Even later…
JEFFRIES: van bovenaf heb ik een prima overzicht. breitstein en co zitten achter die steen daar, de passagiers in de grot… maar wie ligt er hier onder te schieten?
GELUID VAN DE STENGUN: Taktaktaktaktak!
GELUID VAN JANS PISTOOL: Pang!

2. Plotseling ziet Jeffries Marsh en Winstone vanachter de ene steenklomp naar de andere gaan.
JEFFRIES: maar… wat is dat daar?

3. Close-up van een grimmige Jeffries. Onder hem klinkt het volgende schot van Jan.
JEFFRIES: Wel verdraaid! Daar zijn me die twee kerels los! Die haal ik nooit meer in.
GELUID VAN HET SCHOT: Pang!

4. Jeffries landt met een plof in het zand voor het rotshol. Jan en Arie staren hem stomverbaasd aan.
JEFFRIES: ik kan beter dat schuttersnest hieronder onschadelijk maken. handen omhoog en snel!
JAN: ?
ARIE: ?

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: