zondag 29 april 2018

Bob, Max, Hel en Donald in Utrecht

De traditionele BE-blog-beursverslagen zijn er door omstandigheden de laatste weken wat bij ingeschoten. Met de Stripdagen inmiddels zo'n vier weken achter de rug wordt het hoog tijd voor een inhaalslag. Net als vorig jaar was ik door het Stripschap uitgenodigd om als Donald Duck-en Tina-scenarist te komen signeren in de stand van het Stripschap.. Samen collega-scenariste Saskia Janssen kwam ik zaterdag rond half tien in de Jaarbeurshal te Utrecht. Samen met Mark van Herpen die we bij de infostand tegenkwamen, werden we door Margreet van het Stripschap naar onze stand geloodst
(Foto: Alex Odijk)

Natuurlijk begonnen we niet zonder de gebruikelijke kop koffie en de gelegenheid om alle al aanwezige collega's en bekenden te begroeten. In de stand kregen we gezelschap van onder andere Ed van der Linden, Michel Nadorp en Maarten Gerritsen.

Meteen nadat we onze plaatsen hadden ingenomen, mocht ik alle drie de albums van de Bob Evers Zuidzeetrilogie signeren. Het album 'Drie jongens op een onbewoond eiland' raakte zelfs (tijdelijk) uitverkocht op zaterdag.
(Illustratie: Danker Jan Oreel)

Ook voor het tweede album van 'De avonturen van Hel: De Sibylle-codex mocht ik die zaterdag meerdere malen signeren, net als de Max Miller-albums 'De Orde van de Blauwe Steen' en Schaduwspel'. IJsbrand liep als bezoeker annex aanspreekbare tekenaar rond, maar ik weet niet of hij nog in de gelegenheid is geweest deze albums van een tekening te voorzien.
 
 
(Illustratie: IJsbrand Oost)
 
Van het begin af aan was er veel belangstelling voor Donald Duck. Vooral voor De Spannendste avonturen van Donald Duck nr 8 en 13, die ik bij me had en het pas verschenen album Vrolijke Stripverhalen van Donald Duck nr 22.
                                                                   (Illustratie: Michel Nadorp © Disney)

Af en toe ook een tekening in schetsboek en ik mocht zelfs een paar tekeningen maken in een album uit de serie De beste verhalen van Donald Duck signeren, een reeks waarin enkel de verhalen van Carl Barks te vinden zijn. Een hele eer.
(Foto: Saskia Janssen)

Saskia had ook de dummy van Karlijn, Catootje en de ouders met daarin een selectie van onze gags weer meegenomen en ook daarvoor was veel belangstelling. En al was het album niet te koop, we hebben wel wat Karlijns en Catootjes getekend in Tina of in schetsboek.
Dankzij Willem kon ik even de speciale ex-libris van Rhonda, enkel bestemd voor de intekenaars van de serie Philemon van uitgeverij Hum, in het echt bewonderen.
Rond één uur moesten Saskia en ik tijdelijk plaatsmaken voor onder andere Tina-collega Jan Vriends en Daniel van den Broek, die de uren daarna plaatsnamen in de Stripschapstand. Margreet trakteerde ons namens het Stripschap in de tussentijd op een lunch, Daarna was er even tijd om rond te kijken op de Stripdagen, nog wat nieuw aangekomen collega te begroeten en de tentoonstelling 'Grenzeloos talent' te bekijken.

Tot mijn verrassing trof ik daar tussen de bekende namen van Hans, Eric, Henk, Danker Jan, Aimee en vele anderen ook mijn eigen naam aan. En ja, het is wel lang geleden, maar in 2004 is het allereerste Bob Evers album 'Kabaal om een varkensleren koffer' door uitgeverij Arboris in het Duits en het Deens uitgegeven. Vooral dat Duitse album was redelijk snel uitverkocht en heb ik zelfs nog een paar maal met Hans in Duitsland gesigneerd.

Sindsdien heeft Hans in Frankrijk en Duitsland behoorlijk naam gemaakt met Rhonda en, al zijn er zo'n 40 landen in de wereld die één of meer mijn Donald Duck en Disney-verhalen hebben gepubliceerd (daar moeten we echt nog eens een blogpost aan wijden), op het gebied van albums is er daarna bij mij in het buitenland weinig meer gebeurd. Maar met de aankondiging de Franse zwart-wit-editie van Helena 2: Le codex de la Sybille zou dat op termijn best eens kunnen veranderen.

(Illustratie: Danker Jan Oreel)
Na drie uur konden Saskia en ik onze signeerplek in de stand van het Stripschap weer innemen en maakten we tot tegen zessen nog tekeningen van Karlijn en Catootje in Tina of schetsboek. En ik mocht opnieuw een aantal Duckpersonages tekenen in album, op een los vel of in een schetsboek.
 Daarna was het tijd om huiswaarts te gaan om dan de volgende ochtend weer terug te keren naar de Stripdagen. Door een problemen op het spoor arriveerde ik heel wat later dan Saskia, maar gelukkig nog wel voor tien uur.

(Illustratie: Daan Jippes, © Disney)
De zondag bleek een echte Duckdag te zijn.  Behalve in de Spannendste avonturen en Vrolijke Stripverhalen album heb ik ook Donald, Katrien, Kwik, Kwek en Kwak, Willie en Loebas in diverse schetsboeken.
 
(Illustratie: Michel Nadorp, © Disney) 
 
Ook veel belangstelling was er voor het originele Donald Duck-werk dat Wilma van den Bosch bij zich had. Wilma en ik hebben ook tekeningen in hetzelfde album gemaakt. Wilma, als professionele Ducktekenares, uiteraard voorin het album en mijn scenariotekening achterin.
Zondag waren er minder stripmakers en illustratoren in de stand van het Stripschap, zodat we nu wel van tien tot vijf konden signeren. Saskia heeft nog wel even pauze genomen gaan lunchen, maar voor mij wat het handiger om met de lunch weer naar de stand terug te gaan. Al was er nog wel even tijd om te poseren voor een foto.

(Foto: Saskia Janssen)

 
En uiteraard werden we beide dagen voorzien van koffie, cola en wat al niet meer door de medewerkers van het Stripschap. Met veel dank aan vooral Margreet, Anne en Dinie. Tegen vijf uur was het echt tijd om in te pakken, van iedereen afscheid te hebben nemen en huiswaarts te keren. Maar al met al twee zeer leuke, gezellige en vooral zeer geslaagde Stripdagen in Utrecht
(Illustratie: Studio Jan Kruis, © Sanoma)
 
Daarom wil ik in de eerste plaats dan ook het Stripschap en in het bijzonder Meerten, Margreet, Anne bedanken voor de uitnodiging de organisatie en de ontvangst tijdens de Stripdagen en het zeer geslaagde en gezellige diner op zaterdag. Saskia, Ed, IJsbrand, Wilma, Pascal, Daniel, Jan, Gerard, Michel, Maarten, Jeroen, Meerten, Margreet, Anne, Dinie, Henrieke, Tim, Mark, Kenny, Aimee, Romana, Seb, Fons, Joop, Herman, Thom, Willem, Willem, Patrick, Andrea, Fred, Ine, Martin, Guido, Jean Olf, Gerben, Alex, André, Eric, Eric, Dick, Rudi, Jacques en Remco  voor de gezelligheid in en om de diverse stands.. Alex en Saskia voor de foto's bij deze blogpost en verder natuurlijk iedereen die op zaterdag en/of zondag speciaal voor ons en onze strips naar Utrecht is gekomen. Heel hartelijk bedankt allemaal!

Geen opmerkingen: