zaterdag 1 december 2012

Donald Duck Weekblad 60 jaar in Nederland

Het vrolijke weekblad Donald Duck bestaat dit jaar 60 jaar. En dat wordt uitgebreid gevierd met o.a. de speciale Donald Duck-provincieverhalen, maar liefst drie speciale Jubileumalbums en de tentoonstelling 'Donald Duck weekblad 60 jaar' die sinds half oktober en nog tot en met 13 januari 2013 te zien is in het Groninger Stripmuseum (www.stripmuseum.nl).

(Illustratie: © Disney)

Bij de tentoonstelling hoort een speciaal tentoonstellingsboek met de titel 'Donald Duck weekblad 60 jaar in Nederland', dat ongetwijfeld al sinds half oktober in het Stripmuseum te krijgen was, maar sinds deze week is het tentoonstellingsboek ook te koop in alle stripwinkels van Nederland. En geloof me het is de moeite waard.
Zo is er aandacht voor de geschiedenis van Donald Duck weekblad, maar ook van Donalds strip- ten tekenfilmgeschiedenis, met daarbij uiteraard aandacht voor het leven en werk van Carl Barks, verder
o.a. een overzicht van de belangrijkste personages uit Donald Duck Weekblad, werk van diverse Duck en Disneytekenaars en je kunt zien hoe een Donald Duck strip tot stand komt.


Op bladzijde 10 t/m 14 van het tentoonstellings-boek wordt onder de titel 'Donald Duck in handen van de Hollanders' een heel hoofdstuk gewijd aan het werk van de Nederlandse tekenaars en schrijvers. Met o.a. aandacht voor Daan Jippes, Patty Klein, de Toonder Studio's en Nederlands allereerste Donald Duck Endre Lukács. En dan gaan het niet alleen over de Duckstrips die de Nederlandse tekenaars en schrijvers de afgelopen decennia gemaakt hebben, maar ook over de stripprojecten naast of na hun Duckverhalen. Zo is op bladzijde 12 te lezen dat ik naast m'n verhalen voor Donald Duck ook scenario's schreef voor de niet-Disney-serie Bob Evers, getekend door Hans van Oudenaarden.
En zo komt het verhaal als vanzelf op het werk van Hans in de jaren negentig voor de Nederlandse Donald Duck.

(Illustraties : Hans van Oudenaarden, © Disney)

Een passage die geillustreerd wordt met de eerste pagina van het verhaal ' Beer vangen' uit 1997, dat getekend geschreven werd door mijn collega Jan Kruse en uiteraard getekend door Hans. Het verhaal zelf werd gepubliceerd in Donald Duck 46-1997.
Tenslotte wordt ook nog eens vermeld dat Hans momenteel werkt aan zijn eigen strip Help me, Rhonda, naar een idee van Hanco Kolk. En  Hanco staat dan, net als Hans en ik, op bladzijde 14 weer vermeld in een lange lijst met Nederlanders die in de afgelopen jaren aan Donald Duck Weekblad heeft meegewerkt.


En hoe groot de bijdragen zijn sommige tekenaars en schrijvers zijn kun je dan weer lezen op bladzijde 13 onder het kopje 'Duizelingweekende aantallen'. Zo blijkt dat tekenaar Mau Heymans, op het moment dat dit boek werd samengesteld precies evenveel verhalen op zijn naam had als ik, namelijk 850. Inmiddels is dat bij mij overigens opgelopen tot 897. Uit hetzelfde stukje blijkt ook dat ik qua aantallen nog altijd moet afleggen tegen mijn collega-scenaristen Ruud Straatman, Jan Kruse, en vooral Evert Geradts die er bijna twee keer zoveel heeft geschreven als ik. Niet dat ik er ooit aan gedacht heb de meeste Duckverhalen te gaan schrijven. Het is altijd meer iets geweest van:  hoe schrijf ik een zo goed mogelijk verhaal? Maar met de 900 in zicht, zou het toch wel leuk zijn als ik ooit ergens in dit leven nog eens mijn 1000ste verhaal voor de Nederlandse Donald Duck kon schrijven.
Ook deze pagina wordt weer geillustreerd met een aantal pagina's uit de afgelopen jaren van Donald  Duck weekblad, waaronder de openingspagina van m'n  Donald Duck Sinterklaasverhaal 'Een paard in de put', dat destijds werd getekend door de Nederlandse tekenaar Sander Gulien (met meer dan 400 Duckstrips op zijn naam) en werd gepubliceerd in Donald Duck 49-2007.

Voor complete Donald Duckstrips moet ik deze week even uitwijken naar de digitale versie van Donald Duck. Want de twaalf extra pagina's bij de digitale versie van de nieuwe Donald Duck (nr 49-2012) worden helemaal gevuld met strips waarvoor ik het scenario schreef. Als eerste is het Madam Mikmak-verhaal 'Repelsteeltje',  het eerste Mikmak-sprookjesverhaal dat door de Spaanse tekenaar José 'Rámon Bernadó Kneff werd getekend, die tot nu toe van ieder Mikmakverhaal van me een geweldig strip heeft gemaakt. Het verhaal zelf vertelt hoe Repelsteeltje, nadat de molenaarsdochter zijn naam heeft geraden, de hulp van Mikmak inroept om er voor te zorgen dat de mensen zijn naam weer vergeten. Het verhaal werd eerder gepubliceerd in Donald Duck 29-1999 en het Disney Junior Vakantieboek 2010.

En dan, hoe kan het ook anders, het 10 pagina's lange Donald Duck Sinterklaasverhaal 'Een stormachtige intocht'  waarin Donald het beroep van loods heeft aangenomen en hij belangrijkste schip van het jaar de haven mag binnenloodsen; de stoomboot van Sinterklaas. Katrien is diep onder de indruk en wil de reis graag meemaken, maar het geluk van een zeer jaloerse Guus zorgt er echter voor dat er heel wat mis gaat op die reis. Ook dit verhaal werd getekend door de Spaanse tekenaar José 'Rámon Bernadó Kneff en eerder gepubliceerd in Donald Duck 49-1998 en het album Een vrolijk Sinterklaasfeest met Donald Duck uit 2003.

Geen opmerkingen: