maandag 25 oktober 2010

De VANO-strip-community . . .

Een paar maanden  geleden (vrijdag 9 april?) zag ik op Ned 2 bij de VPRO een doku, met Marieke Jager, over het North by NorthWest (NXNW) festival, in Toronto. Of was het in Austin Texas? Nou ja, in ieder geval een doku over trendspotting bij een überhippe bijeenkomst, voor de nieuwste trends in muziek, film en nieuwe media.
Vooral de tweede helft van de doku was erg interessant. Over de enorme veranderingen van het businessmodel van de muziekindustrie. Over de toekomst. Over het belang van authenticiteit en persoonlijk contact met je publiek en de rol van het internet daarin. De parallellen met de stripwereld drongen zich op.

"Weg met die business-benadering van jezelf en de wereld", hoor ik in de doku. "Hou op met denken als een bedrijf!" Dat is immers een hele rare manier van denken voor een artiest!
Gaat de toekomst niet meer liggen in een soort hele persoonlijke "communities" rondom artiesten? De lezers heel dichtbij de makers. Dat kan nu immers met dat internet?  "Met 1000 fans, waar ook ter wereld, die alles van je kopen, heeft een artiest genoeg om van te leven. "


 
 
 
 
 
 
 


Wauw! Dat wil ik best, zo'n community! Rondom mijn werk. Weg met uitgevers en bladen? Of een beetje erbij? Zelf boekjes maken! Alles rechtstreeks van mij naar de lezers!
 
Hoe pak ik zoiets in godsnaam aan?

6 opmerkingen:

HenriekeG zei

Daar zit zeker wat in. Ik verkoop zelf al erg veel werk aan een vaste groep mensen, nog niet voldoende om van te leven, maar er zit zeker toekomst in. Het geeft (mij) meer voldoening dan een beter betaald project doen voor een groot bedrijf.

Henkus zei

Community building maakt graag en veel gebruik van de 2 grote communities: het Nederlandse Hyves en het grotere internationale Facebook.
Zelf ben ik lid geworden van Facebook omdat allerlei mensen in mijn omgeving er weg van waren en sindsdien heb ik weer contact met mensen die ik aardig uit het oog was verloren.
Allerlei groepen gaan zich presenteren op Facebook, juist omdat je op die manier een groep 'vrienden' krijgt die alles wat jij 'post' kunnen bekijken en dat vaak ook zullen doen. In feite dus een blog met abbonnees. Niet i.p.v. maar als aanvulling op de blog. Het is een andere manier van mensen bereiken.
Die mensen zijn vaak inderdaad allergies voor een businessbenadering, dus dat klopt wel. Maar je bindt er wel mensen mee aan je en die zijn vaak behoorlijk loyaal.

Otto zei

Ik denk dat je beide zou moeten willen. Om dat te bereiken is het niet genoeg om alleen maar op de social networks te zijn want dan kent nog niemand je, Dus je moet als artiest wel "airplay" hebben. Dat hebben Singels en Fokke en Sukke bijvoorbeeld.
Maar als je naar muziek als business model kijkt dan zie je dat micro transacties de toekomst hebben. Mensen horen een liedje, denken leuk! En kopen het digitaal. Met de komst van e-readers en ipads is dat ook voor strips mogelijk. Zo kan je bv in veel landen (maar nog niet in Nederland) via de Playstation store een stripboek downloaden voor op je PSP. Bijkomend voordeel is dat er niets hoeft te worden gedrukt en dat er geen 2de hands markt mogelijk is.

Henkus zei

U ziet het: de toekomst van de strip wordt op deze blog uiteengezet en, innovatief, voor een deel bepaald! ;-)
En was deze blog niet al de eerste waar er zo'n nauw contact bestond (en bestaat) tussen de stripmaker en zijn 'consument'?
Hoeveel meer stripmakers laten zoveel het achterste van hun tong zien in termen van gedachten, twijfels, ideeën, e.d...? Nou...?
Hulde, wederom, voor Hans en Frank!

Hans van Oudenaarden zei

Dank voor het meedenken, blogvrienden! Hier heb ik wel wat aan.

Het digitaal verspreiden van strip zal vast belangrijker gaan worden. Ik weet ook van wat eerste (Nederlandse) initiatieven, die vooralsnog zeer aarzelend zijn begonnen.
Gek genoeg voel ik dat parallel daaraan, juist ook straks het "bijzondere" papieren drukwerk belangrijk zal kunnen worden. Piepkleine oplagen, super zeldzame, of super-luxe drukwerk, voor speciale doelgroepen.

Ik heb me gisteren eerst maar es, als eerste stap, als community, aangemeld by Facebook.

HenriekeG zei

Misschien een leuk voorbeeld zijn Becky en Frank van http://tinykittenteeth.com/.
Een tijd geleden hebben zij een 'kickstarter' gestart om hun eigen Little Golden Book te kunnen uitgeven. Mensen konden vooraf intekenen, voor een laag bedrag zou je het boek krijgen, met een hogere donatie kreeg je er een originele tekening in, etc. Het resultaat was overweldigend en het geldbedrag wat ze nodig hadden was binnen no-time binnen. Allemaal dankzij de fans op internet, en dat met een webcomic die nog niet eens lang loopt. Ik verkoop zelf ook patches die ik heb kunnen maken door mensen online vooraf in te laten tekenen.

Facebook, hm? Onder welke naam dan wel?