donderdag 21 oktober 2010

BNS

Terug van die BNS-brainstorm-vergadering. De piepjonge Beroepsvereniging Nederlandse stripmakers, in klein commitee, bijeen. Op het atelier van Bas Kohler, in het oude Volkrant gebouw. Stuk voor stuk erg sympathieke mensen, hoor. Was erg gezellig.











Maarrrrrrrrrr, ik zucht ook. Ik blijf het moeilijk vinden, hoor, zo'n BNS. Van de pakweg zeventig BNS leden blijkt telkens, ondanks dat "BEROEPSVERENIGING" in de naam, toch maar een klein aantal echt professioneel met strip bezig te zijn. Het overgrote deel van de leden verdient z'n geld uiteindelijk anders. Is ook helemaal niet zo bezig met dat "professionaliseren", waarin ik uiteindelijk het meest blijk te zijn geïnteresseerd.

Ik zie bij dat BNS blijkbaar toch meer iets vakbondachtigs, de meeste collega's meer iets gezelligs ofzo. Maakt me nu meer dan ooit  helder waarom het gesprek gisteren en forum-diskussies tussen mij en de andere stripmakers vaak ook zo vreemd lopen. Misschien toch maar weer opzeggen, die club.

3 opmerkingen:

hermanroozen zei

Niet opzeggen maar doordrammen! Ons mooie vak kan nog veel professioneler.

Henkus zei

Uit het blote hoofd: Daan Jippes, Willem Ritstier, Hanco Kolk, Peter de Wit, Martin Lodewijk, Dick Matena, Eric Heuvel,...
Waren die er niet bij, hebben die andere prioriteiten of ideeën dan jij?
Of trekken dit soort 'vrije' beroepen ook voornamelijk 'vrije vogels' aan, die zich bij voorkeur niet 'organiseren'?
In de muziek heb je ook zo iets. Alleen (gesubsidieerde) promotieclubs lijken een langere adem te hebben en stralen naar mijn mening zelden de lol en passie van het vak uit.
Meer (imho) een soort verbeten wens om serieus te worden genomen.
Ik moet weer aan Jack Kirby denken, die zich echt de pleuris moest werken om een fatsoenlijk bestaan te hebben en een gigantische productie had.
En anderen liepen (en lopen nu) met het grote geld weg.
En ging Mozart ook niet straatarm en ziek dood...?
Sommige artiesten maken iets voor de eeuwigheid, zonder veel vruchten te kunnen plukken van hun arbeid. En sommigen kunnen redelijk plukken... Willy vd Heide heeft aardig kunnen rondkomen van Bob Evers, maar moest toch ook blijven schrijven om te kunnen leven. Voorlopig heeft zijn schrijfwerk de tand des tijds aardig kunnen weerstaan en genereert het nog steeds in bescheiden mate geld.
Persoonlijk geloof ik dat jullie werk ook door z'n kwaliteit die tand kan weerstaan.
En zo'n schoolbezoek kweekt perspectieven voor de toekomst, daar zitten de nieuwe potentiële Bob Evers liefhebbers.

Hans van Oudenaarden zei

@Henkus:
Dank voor je aardige woorden. Ongeveer de helft van je lijstje tekenaars is lid, maar was niet aanwezig.
Het percentage "paradijsvogels" in dit strip-vak is inderdaad errug groot.
Ik heb in de loop der jaren helaas vaak moeten zien dat er door redakties, uitgevers en organisatoren enzo nogal (financieel) misbruik gemaakt wordt van dit "excentrisme" bij die artiesten.
Ik geloof dat we, om dit te bestrijden, ons echt zullen moeten organiseren.
@Herman:
Je hebt gelijk, hoor. Ik blijf gewoon lid. Dit hoort erbij.