dinsdag 15 september 2009

Zelf-de-Bob-Evers-strip-tekenen-13!!! Meekijken-4


Weet ik toch bijna zeker dat ik telkens fotootjes had genomen van allerlei opgeschoonde schetsen! Speciaal voor jullie, voor deze meekijk-cyclus! Wat denk je? Nergens terug te vinden! Waar heb ik die dingen dan gelaten? Nou ja, vooruit maar. Het gaat hier per slot om het principe! Kijk dan maar es even over m'n schouder mee met deze superverse pagina's, blogvriend.

Vorige keer layouts vergroot en met behulp van de lichtbak overgenomen op twee paginahelften tekenpapier. Als er nou belangrijke perspectief-verdwijnpunten buiten het plaatje zouden vallen, kan er met een Scotch-tapetje en een kladpapiertje vaak wel even een stukje aan de pagina gehangen worden. Gewoon een verlengstukje! Kun je straks tenminste bij het inkten een beetje blijven bewegen met je tekenpapier.


Okee, INKT NU!!! De eerste inkt is altijd het kader. Stalen 50 cm lineaal en technische tekenpen Rot-ring Rapidograph 0,70 cm. Pennetje goed rechtophouden en niet meteen weer met je hand door de natte inkt vegen.

Daarna de balloons. Die doe ik met een oud, doorzichtig, plastic speelgoedlineaaltje en een Rot-ring artpen. Dat lineaaltje heeft zo'n handig opstaand randje, dat de inkt er niet onder vloeit. Vervelende pen trouwens, die artpen, wegens lekkagegevaar, maar handig vanwege de balloon-hoekjes. Die doe ik altijd even uit de hand.


Onhandig geplaatste balloons krijg ik rechtgelijnd met de kaderrand door er nog een even tekendriehoek bij te pakken. Waren al die meetkundelessen nog ergens goed voor.

"Pijltjes" aan de balloons uit de hand met die artpen. Daar is een hele techniek voor, hoe je hand een beetje bibbervrij kunt neerzetten. Kom ik later op terug.


Kaders en balloons gedaan, kunnen we eindelijkgaan denken aan het echte inkten. Doen we volgend keer! En met een k w a s t!

Geen opmerkingen: