donderdag 3 mei 2012

Wiskunde

Sinds afgelopen maandag is er op de Help me,  Rhonda-blog (http://hmrcomic.blogspot.com/) een post te vinden die perfect aansluit bij de cursus striptekenen van een tijd geleden en daarom op deze blog zeker niet mag ontbreken. Hieronder een lesje wiskunde van Hans:

Weg met overbodigheden! Eerlijk en ambachtelijk! Dat je kan zien hoe het gemaakt wordt, zodat je een beetje kan snappen hoe het in elkaar zit. Dat wil de moderne consument, hoor ik net op de radio. Hee! Dat is wat JIJ dus ook wil, blogvriend!

Ik doe gelijk mee! Hier maar weer es een half affe tekening. Let op! Als je goed kijkt, zie je hierboven (in potlood) bij een paar van die "wagonnetjes-blokjes" nog letters staan. Ik zie een D en een E en een F . . . Andere letters zijn al een beetje weggevallen, maar stonden er ook! Waar zou dat voor zijn?

Ik ga het je vertellen. Die letters slaan op de bijbehorende perspectivische verdwijnpunten aan de horizon.
Hoe zit dat? Vanwege de gekromde rails, staan alle wagonnetjes, hier in deze plaat, niet allemaal parallel met elkaar op het (denkbeeldige) vlak. Allemaal een beetje in een hoek met het volgende wagentje. En je weet, alleen parallelle objecten hebben eenzelfde verdwijnpunt (aan die horizon).
Voor elk wagonnetje moest ik nu dus een apart verdwijnpuntje markeren, en daarna goed onthouden. MAAR! Vanwege die geringe verschillen in hoeking, is het gemakkelijk twee wagon-verdwijnpunten te verwisselen. Better safe than sorry!

Vandaar dat ik er maar even die letterjes bij heb gezet!

Geen opmerkingen: