donderdag 24 mei 2012

Bob, Donald en Amelandse paarden in Zwolle

De Oost Nederlandse Stripboekenbeurs is alweer bijna een week achter de rug. En dus wordt het hoog tijd voor het traditionele BE-blog-beurs-verslag. Zoals gezegd was het echt een heel gezellige stripbeurs afgelopen zaterdag in de Grote Kerk in Zwolle. Veel bezoekers, veel bekenden, mooi weer buiten en koelte binnen. De kerkdeuren stond al ruim voor tienen open, zodat standhouders, tekenaars en bezoekers zo konden doorlopen. Eigenlijk was de beurs al een klein beetje begonnen toen ik, ook nog voor tienen, bij de Grote Kerk aankwam. Harry bracht me meteen naar m'n plaats. En in tegenstelling tot wat ik eerder op de blog gepost had, (ik ging er toen nog van uit dat ik achter de stand van een uitgever zou plaatsnemen), had ik daar m'n eigen tafel! Vlak om de hoek van de stand van Uitgeverij Bonte. Uitgeverij Boumaar stond aan de overkant, dus eerst even daar gedag zeggen en meteen wat Bob Evers albums lenen om op mijn tafel te leggen. Ook Boekenhalte van Willem Hageman, waar wij tot nu toe al onze Bob Evers-albums officieel ten doop hebben gehouden, was met een stand aanwezig, zodat de Bob Evers albums bij zo'n drie stands volop verkrijgbaar waren.

Daarna eerst even een rondje over de beurs gelopen, waarbij ik Otto tegenkwam. Weer even terug naar m'n eigen tafel om gezellig bij te praten. Als wat dat maar kort. Want daarna moest ik naar de plek waar de speciale edities verkocht werden. Ik was namelijk door drie verschillende mensen gevraagd om in de rij te gaan staan voor het speciale Durango-album, en dat juist omdat ik zelf niet van plan was dat album te kopen! Maar ja, de beursregel was 1 album per persoon, dus ik moest helaas twee andere mensen teleurstellen. Gelukkig kon ik ook weer vrij snel uit die hectiek en zat even verderop IJsbrand Oost te signeren. Volop belangstelling uiteraard voor het eerste Max Miller-album 'Moordkunsten' en de bijbehorende schetsen en tekeningen. Bij  IJsbrand aan tafel heb ik nog even koffie gedronken en opnieuw gezellig bijgepraat met IJsbrand, Otto en Joop. Tja, en na die kop koffie was natuurlijk echt tijd om te gaan signeren.

 
(Illustratie: Gerben Valkema, © Disney)
Net als in Knokke bleek het album De grappigste avonturen van Donald Duck nr 34 de hit van die dag. Vanaf het moment dat ik officieel achter mijn tafel plaatsnam voor de beloofde signeersessie, zo rond 11.00 uur, tot aan het moment dat de veiling begon, zo rond 14.00 uur, mocht ik mijn eigen Grappigste Avonturen-album regelmatig signeren. Tussendoor uiteraard ook wat losse tekeningen van Donald in schetsboeken en op losse vellen tekenpapier gemaakt, waaronder, op speciaal verzoek, een tekening van Donald als taxi-chauffeur.

Wat Bob Evers betreft kwam als een van de eerste de oorspronkelijke hardcover, uitgegeven door Arboris, van Kabaal om een Varkensleren Koffer voorbij. Verder was er 's ochtends en in het begin van de middag vooral belangstelling voor de prent van CafĂ© van Hout, net als in Knokke eigenlijk. Die prenten hebben Hans en ik in een grijs verleden al eens allemaal gesigneerd, zodat ik er op de beurs zelf niet veel meer aan kon doen, wat betreft signeren.

Dit in tegenstelling tot het album De verdronken paarden van Ameland dat ook in Zwolle weer goed verkocht werd. Het feit van de dvd van de film "Penny's Shadow' onlangs in heel Nederland is uitgebracht, heeft daar ongetwijfeld ook iets mee te maken. In een van de albums heb ik op verzoek zelfs nog een paard getekend.

 (Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)
Tijdens de veiling werd het wat stil aan m'n tafeltje, dus tijd voor een koffiepauze met IJsbrand en Joop en een korte brainstorm met IJsbrand over een aantal details in het nieuwe Max Miller verhaal De Orde van de Blauwe Steen. Wat precies? Nee, vertel ik nog even niet. Dat lees je de komende maanden vast en zeker op de bekende blogs als we meer tips van de sluier gaan oplichten.
Na de koffie en de brainstorm weer verder met de signeersessie, waar nog steeds belangstelling bleek te zijn voor losse Donald Duck-tekeningen en ik op de valreep ook nog de Bob Evers albums 'Drie jongens op een onbewoond eiland' en 'De strijd om het goudschip' mocht signeren. Inmiddels was het iets na vieren en werd het echt stil aan mijn tafel. Na iedereen gedag te hebben gezegd en te hebben bedankt, was het tijd om huiswaarts te keren.

Al met al dus een heel leuke en gezellig Oost Nederlandse Stripbeurs. Veel verschillende dingen gedaan en hopelijk ook veel mensen blij gemaakt. Van mijn kant wil ik ook weer iedereen bedanken die speciaal voor Bob, Donald of de Amelandse paarden naar Zwolle is gekomen. En in het bijzonder Fons, Joop, Otto en IJsbrand voor de gezelligheid en voor de koffie. En natuurlijk Harry en de andere organisatoren en medewerkers van de Oost Nederlandse Stripbeurs voor de uitnodiging, de algehele gastvrijheid en de broodjes en koffie waar ik tijdens de signeersessie van mocht genieten. Hartelijk bedankt allemaal!

1 opmerking:

Anoniem zei

Het was gezellig! Bedankt voor alles ook. En een eigen stand, leuk!! Groetjes, -J-.