donderdag 7 mei 2009

Eppo 8: De eerste avond in de woestijn

Ja hoor, hij is weer binnengevallen! Eppo nummer 8, met daarin o.a. de laatste aflevering van Havanks ‘De schaduw op de tast’, een interview met Daan Jippes, Kleine Napoleon, de nummer 1 van de favoriete striplocaties en bovenal… de aankondiging dat Eppo ook in 2010 doorgaat. En last but not least, aflevering 8 van ons nieuwe Bob Evers stripverhaal ‘Een overval in de lucht”.

En voor iedereen die hem nog niet in de bus heeft gevonden of degenen die hem straks in de winkel willen kopen, dit is hem, Eppo 8:















(Illustratie: René Uilenbroek, karikatuur: Mars Gremmen)



In Eppo 8 wordt het avond in de woestijn en wordt Lalou Lalonde op pagina 15 van ons verhaal op nogal originele wijze door de woestijn vervoerd. Jarvis Jeffries lijkt zich af te willen zonderen van de rest van de groep, maar dat is buiten Arie en Jan gerekend. En ook Paul blijkt liever in de tweede grot te bivakkeren.
Vanaf pagina 15 krijg ik trouwens de zwartwit pagina doorgemaild voor tekstcontroles, vandaar dat ik jullie vanaf nu kan trakteren op wat zwart-wit plaatjes van de betreffende pagina. Maar ik hoop wel dat Hans het geheel nog wat kan opfleuren met wat detailfoto’s van zijn tekenwerk. Zie hier, scenariopagina 15:




PAGINA 15a:

1. Lalonde valt uit tegen Tante Ginny. Paul lacht om het gekibbel.
LALONDE: hoe kunt u nu zo onvriendelijk zijn tegen de man die ons aller leven heeft gered?
TANTE GINNY: des te stommer van ‘m. als ik dood ben, erft hij alles.
PAUL: hahaha!

2. Paul heeft zijn matras in tweeën gevouwen en houdt de matras met twee handen op zijn rug vast. Marsh heeft een aantal dekens in elkaar gerold als een saucijsje. Tante Ginny volgt zijn voorbeeld en rolt haar tas en boek in de dekens. Ze loopt op kousenvoeten. Er liggen nog wat dekens en matrassen op de grond. Lalonde verliest haar schoen bij de eerste stap. Malherbe staat er nerveus bij te kijken.
PAUL: laten we vast op weg gaan. de rest hier halen we later wel op.
LALONDE: maar dat gaat zo niet… mijn hakken!
MALHERBE: nee, dat gaat zo inderdaad niet.

3. Tante Ginny valt uit tegen Lalonde. Zazou keft tegen tante Ginny.
TANTE GINNY: als je je verstand gebruikte, deed je je schoenen uit en liep je verder op je kousen net als ik.
LALONDE: een kameel met platvoeten kan misschien goed in de woestijn lopen, maar een française die gewend is aan hoge hakken niet.
ZAZOU: kef! kef! wraf!

4. Tante Ginny begint met haar dekens op Lalonde los te timmeren. Paul probeert ze glimlachend te kalmeren. Malherbe kijkt wanhopig toe en grijpt met zijn handen naar zijn hoofd
TANTE GINNY: wat? ik een kameel op platvoeten! ik zal je…
PAUL: rustig, rustig, dames! we zullen lalou op een deken dragen.

5. Lalou gaat op een deken liggen die door Tante Ginny, Paul, Malherbe en Marsh gedragen wordt. Vooral tante Ginny is erg enthousiast over het idee Lalonde op een deken te dragen.
Lalonde kijkt haar wantrouwend aan. Paul grinnikt om haar enthousiasme. Malherbe kijkt bezorgd naar Lalonde. Marsh loopt te piekeren.
TANTE GINNY: ja, dat is een prima idee!
PAUL: pfrrt!


PAGINA 15b:

1. Arie, Jan, Winstone en Jeffries zitten bij de grot in de tweede rots te wachten op de ploeg van Paul. (Sparks en Peters zijn hier niet bij. Die zijn in de andere grot bij Gary achtergebleven). Ze kijken verrast op als ze de ploeg van Paul aan zien komen. Tante Ginny laat Lalonde opzettelijk bijna van haar deken vallen. Paul en groep zijn om de gevallen rotsblokken aan de oostkant van de Pisa-rots heen gelopen.
TEKSTBLOK: uiteindelijk…
LALONDE: kijk uit! u laat me alweer bijna vallen.
TANTE GINNY: echt waar? ach, wat spijt me dat nou…
ZAZOU: kef! wraf! waf! kef! kef!
JAN: eindelijk! daar zijn ze!

2. Paul toont Lalou de grot aan Lalonde. Jan merkt iets op over de grootte.
PAUL: Het zij mij vergund u thans uw huis te tonen. Ik hoop oprecht, dat het uw goedkeuring moge wegdragen. Het is het beste, wat wij u aan kunnen bieden.
JAN: als het er op aankomt, kunnen we er allemaal wel in.
ZAZOU: kef! kef!

3. Jeffries maakt aanstalten om weg te lopen. Jan en Arie wisselen een blik uit.
JEFFRIES: nee. ik dank ervoor. ik slaap liever alleen en vind wel een rustig plekje tussen een paar stenen.
JAN: !
ARIE: !

4. Arie en Paul volgen Jeffries en Jan. Paul geeft Winstone opdracht een krijs te geven als er iets is.
JAN: Ik moet ook niets van al dat geruzie en hondengeblaf hebben... Ik ga met Jeffries mee.
ARIE: wat je zegt! ik ga ook mee.
PAUL (tegen Winstone): ik ook! krijs maar, als er iets is.



Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: