vrijdag 7 november 2008

Zelf-de-Bob-Evers-strip-tekenen 1: WELKOM op de STUDIO


Welkom, welkom, hartelijk welkom bovenstebeste BE-stagaire! M'n eigen BE-AIO! Daar ben je dan! Voor de BE-stripcursus! Voor de BE-stage! Je enthousiasme is hartverwarmend! Was het een beetje gemakkelijk te vinden? Jaja, het is boven. De Bob Evers studio is op de bovenverdieping. Loop maar gelijk even mee. Die Nell doet niets, hoor. Koffie?

Nou, dit is het dan. Dit is de BE-strip-cockpit. In de top van het huis, onder de pannen, daar gebeurt het. Daar zijn ze allemaal getekend, je Bob Evers albums. Tekentafeltje in de dakkapel. Computertje rechts, lichtbak links. Uitzicht over de vriendelijke achtertuintjes van de buren.

Sorry, even met m'n hondje spelen. Effe vijf minuten onder veel jolig gegrom en gegrauw die grote kluif apporteren. Zo starten we namelijk altijd de werkdag hierboven. Dit BE-striptekenaarsvak is namelijk een vak van ijzeren dicipline en een rigide dagindeling, dat begrijp je zeker wel. Niets beter dan zo'n vriendelijk gewoontediertje om je aan je eigen dagindeling te houden.

Jaja, dat is inderdaad schetsmateriaal voor de nieuwe Bob Evers. De produktie is inderdaad inmiddels gestart! Ik ben inmiddels weer echt met het BE-tekenen begonnen! Een layout voor twee pagina's op een A3 markerpapier is dit.

EN DIT??? Jajajaja, dit is een stukje van de inkting van het n i e u w e verhaal. Onder het meest strikte embargo, dat begrijp je! Laat Rob van Bavel van de Eppo het maar niet weten dat je dit nu al gezien hebt! De inkt is nog nat. Ik was er net mee in de weer. Als je heel goed kijkt, zie je dat het een h a l v e pagina is en dat ik van r e c h t s o n d e r met inkten ben begonnen. Denk daar meteen maar es over na. Waarom zou dat zijn? Gaan we het tijdens deze BE-stage allemaal nog uitgebreid over hebben, hoor. Dit is maar even kennismaken.

Kijk vooral even verder rond. Dit is m'n lichtbak. Niks anders dan een grote metalen kist op een onderstel met TL-buizen erin. Onmisbaar voor mijn manier van werken. Ga ik je de komende maanden ook alles over vertellen. Hier is je koffie.

Ga even zitten. HEEE HO, koffie NOOIT op dezelfde tafel als je werk!!! Gouden studio-regel! Geen wankele bakjes met hete vloeistoffen in de buurt van kwetsbare originelen. Zet dat ding maar fijn op een kastje of tafeltje náást de tekentafel. Hier meteen je eerste Bob Evers striptip: KOFFIE NIET OP DE TEKENTAFEL!!!

Tja, haha, die schilders-ezel. Die ligt daar wel een beetje zielig voor de boekenplanken. Dat ding kan hier niet rechtop staan.

Computertje. Scannertje, Wacom tablet. Niet eens het allermeest moderne spul, hoor. Helemaal niet nodig voor deze strip. Als je machine comfortabel Photoshop kan draaien, zit je helemaal goed. Dan kun je alles op BE-gebied wat je nodig hebt. Ga ik je in deze komende maanden ook nog een heleboel over vertellen. Jaja, inderdaad op het scherm ook iets ongepubliceerds BE-achtigs. Goed gespot.

Alles een beetje gezien? Dit wel even genoeg voor nu. En . . . heb je zin in je BE-stage? Verwacht je er veel van? De BE-familiejuwelen gratis en voor niks? Wieweet! Ik zal m'n best doen er iets leuks van te maken. Echt proberen je een inkijkje te geven in het striptekenaarsvak. M i j n versie daarvan althans.
Ik beloof trouwens meteen maar dat ik niet weet of ik e l k e vrijdag stipt met een nieuwe posting kom, hoor. Ik hou meteen hier maar een slagje om de arm. De produktie van de nieuwe strip gaat immers altijd voor. Ik ga deze cursus, met veel plezier, fijn onregelmatig doen!

Meer volgt!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

He Hans,

ik ben net even bij je op bezoek geweest..... op weg naar de trein die me thuisbrengt loop ik nu te verzinnen of ik volgende week weer naar de cursus kom. Ik moet dan wel wat spullen inslaan, maar gelukkig draait Photoshop bij mij probleemloos.
Maar waar haal ik zo snel een lichtbak vandaan?

Het was leuk om in de studio te zijn geweest, en bedankt voor die lekkere kop koffie!

Anoniem zei

Hee Hans,
Te gek! Ik kom volgende week weer!
Groeten Paul

Anoniem zei

ja heel leuk hoor!
hopelijk vertel je ook hoe je een strip moet inkleuren op photoshop want dat lukt me niet.
tot volgende week!

Anoniem zei

net op bezoek geweest. letterlijk ook :) bedankt weer voor alles! groetjes, -J-.

Anoniem zei

Ha die Hans,
hier scoor je wel heel erg mee! Geweldig gedaan, nu al. De toon is erg prettig en schept die band waar een blog het van moet hebben. Net alsof je rechtstreeks met me praat en me welkom heet. De vele foto's geven een fantastisch overzicht van hoe jij werkt en geeft me kriebels om ook weer te gaan tekenen.
De foto's zijn fijn groot, zodat je echt een gevoel krijgt bij jou thuis te zitten.
Hulde, hulde!!

Groetjes,
Henkus

Anoniem zei

Hoi Hans,

Vandaag weer eens het BE-strip-Blog bezocht en zag daar het stukje over de potloodjes.
Als ik jou zo bezig zie, begint het bij mij weer te kriebelen. Vroeger heb ik vrij veel getekend, maar op een gegeven moment is daar de klad in gekomen.
Mijn vrouw vindt het eeuwig zonde, dat ik er niets meer mee doe.
Misschien toch weer eens een reden om het tekenen weer op te pakken.

Ga zo door! Je vertelt het erg leuk.
Tot een volgende keer.
Ik zet die cursus van jou wel in een Word-document bij elkaar. Leuk!

Groeten,
Jack Nowee

Hans van Oudenaarden zei

Hee Carlos, Paul, Anoniem 1&2,Henkus en Jack!

Dank voor jullie aardige woorden!
Ik ga proberen jullie allemaal een duwtje te geven! Blijf het volgen!

Anoniem zei

Hallo kan ik nog zo'n cursus volgen?
Dit interesseert me echt!