zaterdag 29 december 2007

Naar het mooie papier.

Ha, de kerst zit er weer op. Gezellig geweest. Warm en druk, maar absoluut gezellig. Nu fijn weer even poppetjes tekenen!

Ik hoop niet dat jullie te zeer geschrokken zijn van de ruwheid van de de layout schetspagina uit de post van voor de kerst. Al dat potloodgekras schots en scheef dwars door de kaders en ballonnen! Mot dat nou een strippagina worden? Geen zorg, zo'n pagina-layoutje op a4 is eigenlijk een soort stripsteno. Een snelle manier om wat grafisch ideetjes te noteren of uit te proberen. Het papierformaat is relatief klein, dus je komt nauwelijks in de verleiding om te gaan detailleren. Amerikanen noemen dit soort schetsjes om die reden "thumbnails". Je kunt snel zien of 't "een beetje acteert" en of de pagina als geheel een beetje in balans blijft. Een lekkere houding die helaas een beetje verkeerd in het plaatje is gepositioneerd hoef je niet te stuffen. Laat maar lekker staan. Dat brei je later wel recht.

Ingescand en weer uitgeprint op 142%, trek ik deze schetsen op de lichtbak over op Schoeller Hammer tekenpapier. Overtrekken in de zin van "opnieuw tekenen". Dit is het moment om alles opnieuw even door m'n handen te laten gaan. Nu kan ik details toevoegen. Composities wat strakker maken. Dingetjes desnoods spiegelen. Met die twee velletjes en een potloodje kan ik ein-de-loos schuiven op die bak.

Nu heb ik dus twee paginahelften uitgewerkte schets op mooi papier. (Vanwege het teken-comfort hak ik de pagina altijd in stukken). Nu gaan we w e e r overtrekken. Maar nu eindelijk met inkt. Dan krijg je zoiets. . . .
De eerste BE-pagina uit het nieuwe album. Klikken voor groter.

1 opmerking:

Anoniem zei

He, maar dat ziet er veelbelovend uit zeg!
Benieuwd naar de ingekleurde versie, en natuurlijk naar pagina 2,3 enz.

fijne jaarwisseling, Carlos