vrijdag 13 september 2013

Max Miller, van scenario naar strippagina


Nadat ik vorige week al mijn eerste blogpost rond de publicatie van Max Miller, De Orde van de Blauwe Steen op de Max Miller Strips blog http://maxmillercomics.blogspot.nl/ plaatste, is het deze week de  beurt aan IJsbrand. Want wat gebeurt er nu zoal met het scenario nadat het geschreven is?



Zodra de tekenaar zijn pen oppakt, gaat behalve het verhalende element ook het visuele element een belangrijke rol spelen. Natuurlijk heb ik tijdens het schrijven ook bepaalde beelden in mijn hoofd, van hoe de pagina's er ongeveer uit kunnen komen te zien, maar dat zijn niet noodzakelijk precies dezelfde beelden die het verhaal bij de tekenaar oproept als die eenmaal het scenario in handen heeft.



Om het verhaal ook visueel goed uit te laten komen, kan het best zijn dat er af en toe iets toegevoegd, gewijzigd of juist weggelaten wordt.
In zijn nieuwste blogpost, onder de fraaie titel: De Orde van de Blauwe Steen, samenwerking' geeft IJsbrand een paar mooie voorbeelden hiervan.

Zo had ik oorspronkelijk voor de opening van het verhaal op pagina 3 oorspronkelijk vijf plaatjes uitgetrokken.
IJsbrand voegde uiteindelijk een zesde, extra plaatje toe op de tweede strook, om de blikseminslag, die nogal wat gevolgen heeft, meer impact te geven.

Iets dergelijk is ook te vinden op pagina 2 van ´De Orde van de Blauwe Steen´,  waar ik voor de middelste scene een soort massascene had voorzien, waarin nogal wat gebeurde.


Maar tijdens het tekenen ontdekte IJsbrand dat de man achterin de zwarte Dodge, ondanks zijn reactie, toch niet genoeg aandacht kreeg in dit plaatje.

En dus kwam er in overleg ook op pagina 2 een extra plaatje bij, waarin de focus volledig ligt op dit mysterieuze personage, dat ook in de volgende afleveringen in Eppo nog een belangrijke rol zal spelen. De tekstballoon van de man verdeelden we over beide plaatjes.

En dan is er nog de binnenvaartschipper, die op het oorspronkelijke derde plaatje van pagina 1 al in het verhaal geschreven heb. Voor een scenarist is dat logisch, omdat je toch zoveel mogelijk info over de locatie van de volgende scene wil geven. Maar dat wil niet zeggen dat de tekenaar dan ook meteen alles wat er te zien valt maar in beeld moet brengen. IJsbrand koos er voor om op pagina 1 alvast wat details van het binnenvaartschip te laten zien. Maar het schip zelf en de schippersknecht pas op pagina 2 goed in beeld te brengen op het moment dat ze ook daadwerkelijk een rol in het verhaal gaan spelen. En dat werkt uitstekend voor het verhaal.
 (Illustratie en foto: IJsbrand Oost)

Tenslotte is het laatste plaatje van pagina 1 van 'De Orde van de Blauwe Steen' een mooi voorbeeld van hoeveel mogelijkheden een tekenaar heeft bij het in beeld brengen van het verhaal.  IJsbrand had maar liefst drie manieren waarop het dramatische ongeluk van vader en zoon op de eerste pagina in beeld gebracht kon worden. In overleg kozen we uiteindelijk de tweede variant, die IJsbrand vervolgens uitwerkte en sinds vorige week dus  als cliffhanger van pagina 1 van Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen  in Eppo 18 te vinden is.

Veel meer over het hoe en waarom van de keuzes van IJsbrand en overhet overleg en de samenwerking tijdens de productie van het nieuwste Max Miller verhaal lees op de Max Miller Strips blog in de nieuwste post van IJsbrand. Mis het niet!

Prettig weekend allemaal!

Geen opmerkingen: