maandag 21 juni 2010

Niets te melden!

Huh? Is er iets mis met m’n computer? Met m’n beeldscherm misschien? Of toch een storing bij Blogger? Hans had het toch over meerdere posts per dag, of vergis ik me nu, beste bloglezer? Ik had van alles verwacht over nieuwe Puppy from Hells, Kasteel Groeneveld en interviews in Eppo, BS Magzine, Stripschrift en Stripnieuws. Maar die "Effe tussendoor...”-post blijft maar bovenaan deze blog staan op mijn beeldscherm.
Dan maar even terug in de tijd om te zien of alles nog wel werkt zoals het zou moeten. We hebben het natuurlijk al eens gehad over het Oom Dagobert ‘Spookhotel’ verhaal (H95043) en ook over het nooit met de tekeningen van Hans gepubliceerde ‘Strandhotel’(H 97035), maar nog nooit over het Donald Duck ‘Vredespijp’ verhaal (H 96082). Dit verhaal op scenario van mij en met tekeningen van Hans verscheen voor het eerst in Donald Duck 16-1997. Een verhaal waarin Dagobert de voortdurend ruzies tussen Donald en zijn buurman Bolderbast tracht op te lossen met de magische vredespijp van Opperhoofd Lamme Gier. Dagobert doet dit overigens met een behoorlijk egoistisch motief, namelijk het verkrijgen van de inmiddels al een kwartier te laat betaalde huur. Na een trekje van de vredespijp verandert het gedrag van de twee kemphanen in die van twee gebroederlijke optrekkende indianen, maar de vredelievendheid is alleen ten opzichte van elkaar en helaas niet ten aanzien van de rest van hun omgeving.
Na de publicatie in Nederland verscheen dit verhaal een jaar later ook in de Franse Journal de Mickey en een bundeling daarvan. En datzelfde jaar werd dit verhaal tesamen met het Spookhotel-verhaal ook gepubliceerd in de Egyptische Mickey, Dat Al-hilal en twee bundelingen daarvan.

(Illustraties: Hans van Oudenaarden, © Disney)

O ja, en die post van woensdag 9 juni is helemaal niet van mij. Zo goed kan ik namelijk niet tekenen. Echt niet. Heus niet…

1 opmerking:

Hans van Oudenaarden zei

Hee Frank!

Oud spul,zeg! Ik herkende het eerst niet eens!