zondag 8 november 2009

Interview en artikelen in Eppo en Brabant Strip Magazine

Buiten aflevering 20 van “Een overval in de lucht” geen nieuwe strippublicaties deze week. Wel heel wat aan tekstmateriaal, zoals bijvoorbeeld het artikel “Jan en Arie zien ze vliegen” in de rubriek Varia op bladzijde 18 van de nieuwe Eppo (nr 21-2009). Een artikel dat eigenlijk handelt over de Lancaster in het algemeen en de manier waarop deze striptekenaars heeft geïnspireerd. Maar tegelijkertijd geeft het ook aan hoe goed Hans zich documenteert voor de Bob Evers strip. Dat staat overigens in het artikel. En vergeet daarbij ook de scenarist niet, want het zouden nooit Britse bommenwerpers geweest zijn zonder de wetenschap dat de Britten rond 1950 behoorlijk de dienst uitmaakten in Zuidelijk Afrika.

Diezelfde scenarist staat overigens centraal in de cartoon op de voorpagina van diezelfde Eppo en in het interview op 33. Wat de karikatuur betreft, ik hoorde tijdens de opening van de tentoonstelling “De verkipping” op Kasteel Groeneveld voor het eerst dat Mars er mee bezig was. Kees de Boer raadde me toen aan om vooral veel commentaar te leveren als Mars me die karikatuur zou doormailen.

(Illustratie: Mars Gremmen)

Maar helaas, ik kreeg hem pas voor het eerst te zien toen de Eppo vorige week in de brievenbus viel. En toen stond hij dus al op de voorpagina.
Hoe dan ook, Mars, ik vind hem best leuk, maar als het om karikaturen gaat, heb ik toch een voorkeur voor de karikatuur die Hans van me maakte voor deze blog. Vooral dat “Overload” op die computer is zeer toepasselijk voor hoe ik de eerste helft van 2009 heb gewerkt. Ik schrijf nou eenmaal nog wel iets meer dan alleen Bob Evers, zie je.

Gelukkig wordt dat laatste helemaal duidelijk in het interview op bladzijde 33. Jammer genoeg heb ik niet, net als Hans, een uitgebreide versie van het interview die ik hier op de blog kan plaatsen. Het interview is namelijk in februari bij mij thuis opgenomen en een paar weken geleden pas kreeg ik de uiteindelijke, geupdate versie van deze rubriek in mijn mailbox en precies drie kwartier om het artikel te redigeren. Gelukkig waren de samenwerking met Eric en Het Van Walraven Testament al toegevoegd in de tekst.
Natuurlijk valt er altijd nog wel iets aan te vullen op zo’n interview. Dingen die je achteraf net iets anders had willen zeggen en wat extra toe had willen lichten. Zoals bijvoorbeeld de opmerking over het vertellen van een verhaal met zoveel mogelijk afwisseling. Dat is zeker een uitdaging bij elk scenario, maar niet alleen ‘het leukste’, het is ook zeer noodzakelijk wil je een goed stripverhaal schrijven. Immers, als personages drie pagina’s lang in dezelfde ruimte met elkaar doorkletsen, zonder dat er verder iets gebeurt, zal de lezer de strip binnen die drie pagina’s op de stapel met oud papier leggen. De kunst van het stripvertellen is dus o.a. te zorgen dat iedere pagina de situatie minstens één tandje verzet wordt. Zodat het verhaal zich iedere volgende pagina weer verder ontwikkelt en de lezer van het begin naar het eind wordt meegesleept, zonder dat hij of zij dat zelf in de gaten heeft. En dat is natuurlijk niet het enige, wil je zoiets geloofwaardig doen, dan moet je je ook inleven in de karakters van je personages. Als het ware een worden met je hoofd- en bijfiguren zodat je van hen uit het verhaal kunt schrijven. En meer van dat soort dingen.

Brengt me meteen op het volgende punt. Ergens tussen de geredigeerde mailbox-versie en de uiteindelijke publicatie is nog een zinnetje verdwenen waarin stond dat het vak van scenarist een uitstervend beroep was. Of zoals Marten Toonder het ooit zei: er zijn bijna geen vertellers meer in Nederland. Hoorde op de Stripdagen ook dat degenen die zich inschrijven voor de Striptekenopleiding eerst twee jaar Kunstacademie moeten volgen en tegen de maatschappij aan moeten schoppen.

(Illustratie: Eric Heuvel)

Weet niet wat daar precies van waar is, maar hoe dan ook: Jean-Marc, Hanco, meneer Plasterk, is het niet handiger om ze in plaats daarvan een geheel of gedeeltelijke schrijfopleiding te laten volgen zoals die bijvoorbeeld aan de Hogeschool van Amsterdam worden gegeven? Of wellicht een gecombineerde teken- en schrijfopleiding? Stripmaken is toch in eerste instantie het vertellen van een verhaal in beeld. En op die manier ontstaan naast de nieuwe generatie Barksen, Vandersteens en Macherots ook de nieuwe lichting duo’s a la Uderzo en Goscinny, Franquin en Jidehem enzovoorts. Het is maar een ideetje.

Veel meer heb ik eigenlijk niet aan het Eppo-interview toe te voegen. Maar wat een foto! En wat een opmaak! Alle lof voor fotografe Judith van den Ende en degene die de pagina heeft opgemaakt en waarvan ik jammer genoeg de naam niet weet. Schitterend toch om zo in gezelschap van Bob, Jan en Arie en Maud en Maarten uit het Van Walraven Testament afgebeeld te staan?

Brabant Strip Magazine is het eerste stripinformatieblad dat aandacht besteed aan de uitgave van Het Van Walraven Testament. Op bladzijde 34 van BS Magazine 171 reserveert JeePee een halve pagina voor het album in zijn rubriek “Het nieuwe Scheepsjournaal van JeePee”.
Een artikel gebaseerd op de informatie uit het persbericht van AWVN, want zoals blijkt uit deze halve pagina heeft JeePee het album zelf niet gelezen.

(Illustratie: Eric Heuvel)

Tussen de regels door lezen we dan ook zijn frustratie over het ontbreken van een presentatie- en recensie-exemplaar. Welnu, Jeepee, ik heb goed nieuws voor je. Als ik op pagina 2 de namenlijst onder ‘Redactie en bestuur’ doorkijk, zie ik maar liefst vijf namen van Brabant Stripmedewerkers, waarvan ik zeker weet dat ze het album op een of andere manier hebben weten te bemachtigen. Geen slechte score voor BSM, lijkt me. Kortom, een recensie over het verhaal komt vast ook nog wel in een van de volgende nummers. En alles over Brabant Strip Magazine, het lidmaatschap en het verschijnen van de volgende nummers lees je natuurlijk op http://www.brabantstrip.be/

Ik had overigens de eer om ook wat kleine bijdragen aan dit nummer te mogen leveren. Zodat ik voor mijn plezier maar ook voor de film/dvd-rubriek op bladzijde 46 in de late avonduurtjes Teigetje en Poeh op de Musical-toer en The complete Goofy heb mogen bekijken. Mijn bijdrage aan het Suske en Wiske filminterview, Suske en Wiske en de sprekende stemmen, is heel wat kleiner. Ik kan zegge en schrijve één antwoord op een aanvullende vraag van mij terugvinden in het artikel. De rest van de vragen en antwoorden zijn echt van Joop Schreurs. Ere wie ere toekomt. Maar wel leuk dat mijn naam toch in de kop van het artikel staat.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hi, Frank,
Over Sus en Wis: je was mee naar de persvoorstelling, en je was bij de interviews. Het artikel heb je verder nog nagekeken voor mij, en verbeterd waar nodig, dus hebben we het toch echt samen gedaan allemaal hoor. Dus je naam er ook bij is helemaal terecht :) Groetjes, -J-.

hansbijman@zonnet.nl zei

Beste Frank,

Naar aanleiding van je mailtje richting BSM kan ik je mededelen dat ik als redacteur van de Zeeroverrubriek inderdaad een recensie-exemplaar van Het Van Walraven Testament heb mogen ontvangen. Waarvoor natuurlijk mijn onuitsprekelijke dank. Echter, het boek lag op mijn mat toen de deadline voor BSM al verstreken was. Ik heb hoofdredacteur Patrick nog gevraagd om correctie toe te mogen passen. Onmogelijk! Helaas. Een recensie zit er voor het komen nummer, gezien de reeds opgehoopte hoeveelheid materiaal, waarschijnlijk niet in, temeer daar het boek reeds besproken is. Qua inhoud dan. Maar ik doe mijn best.
Verder natuurlijk alle mogelijke complimenten!!!

Hans Bijman

Anoniem zei

Beste Frank,

Ik vind de karikatuur van Mars heel goed getroffen hoor. Moest er erg om lachen. Vooral dat tuitmondje is erg raak. Zo kan je echt kijken.


Caroline

Anoniem zei

Er is een recensie gemaakt van het Testament... -J-.

Otto zei

De professionaliteit van journalistiek is nogal glijdend in Nederland. Stel je voor je werkt keihard aan een prachtig verhaal en wordt je middels een paar volzinnen door een “recensent”, die het boek niet eens gelezen heeft “gerecenseerd”. Integriteit, kwaliteit en vakwerk zijn ouderwetse begrippen die je als lezer tegenwoordig niet meer hoeft te verwachten als het om nieuwsmedia gaat. Niets persoonlijks hoor Hans, want zoals je zelf schrijft doe je je best en dat is blijkbaar wat telt, maar een aanklacht tegen alle broodschrijvers.

Mars Gremmen zei

Hallo Frank,

Mijn karikaturen stuur ik nooit ter beoordeling naar het 'slachtoffer'. Dus dat moet een misverstand zijn.
Ik plaats ze soms wel op het Stripmakersforum om te checken of de gelijkenis goed is. Op jouw karikatuur kreeg ik enthousiaste reacties!
Heb je bijvoorbeeld gezien hoe prachtig ik je trui getroffen heb...?!

De bezoekers van dit blog weten dat jij meer schrijft dan Bob Evers, maar de gemiddelde Eppo-lezer kent je vooral van deze strip en ziet aan de cartoon in één oogopslag wat jij doet.
Ontzettend knap gedaan van mezelf!

O ja, ik geef je bij deze toestemming om de tekening op dit blog te plaatsen. Je ziet, ik ben de beroerdste niet!

Vriendelijke groet, Mars Gremmen.

Anoniem zei

Beste Otto,

Ik heb je reactie drie tot vier maal gelezen, maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
Waarschijnlijk een gemis aan Nederlands taalbesef van mijn kant, want ik vermoed dat jij daar op doelt. Misschien dat jij jezelf iets beter op de hoogte moet stellen en het dan iets begrijpelijker kunt verwoorden...?

Hans

Frank Jonker zei

Ha J, Hans, Caroline,Otto en Mars,

Tjonge, wat een reacties op mijn post. In volgorde van onderwerp dan maar even mijn reactie:

@J, Als je het zo bekijkt, is inderdaad mijn aandeel in het Suske en Wiske artikel toch wel wat groter. Dat was eigenlijk ook mijn dilemma, de tekstbijdrage is maar heel klein, het (onzichtbare) redactiewerk is heel wat meer.
In elk geval bedankt voor de bevestiging hiervan.

@Hans, Ik moet eerlijk bekennen, dat ik eigenlijk niets weet van het toegezonden recensie-exemplaar. Ik denk dat het je is toegezonden door Comic House of AWVN. Betekent wel dat er nu, voor zover ik weet, al zes BSM-medewerkers zijn, die het album in hun bezit hebben.
De eerlijkheid gebiedt me nog te zeggen dat ik bij het schrijven van deze post al wist dat Joop een recensie over het album zou gaan schrijven. Vandaar die verwijzing naar een volgend nummer van BSM :-)
@J, Alvast hartelijk dank daarvoor.
@Otto, De bijdrage van JeePee in Brabant Strip Magazine is eigenlijk geen recensie te noemen. Het is eerder een uitgebreide en geillustreerde melding van het verschijnen van het album. Iets waar ik ook heel blij mee ben, omdat BSM echt het eerste stripinformatieblad is dat aandacht aan dit album besteedt. Jeepee doet in zijn artikel een gooi naar de hoofdlijnen van het verhaal naar aanleiding van de informatie op de AWVN-site. En nog heel goede gooi ook.
Maar ik snap wel waarnaar je verwijst, want ik heb ook wel eens een (negatieve) recensie gelezen over een voorstelling die ik zelf gezien had, terwijl de recensent in kwestie alleen die scene's beschreef die ook op tv te zien waren geweest. En tja, dan begin je toch te twijfelen of zo iemand wel echt in de zaal zat :-)

@ Caroline en vooral @ Mars, M-maar... maar... ik zeg toch dat ik die karikatuur leuk vind. Dat staat er toch?!?
En Mars, ja, je hebt een punt, jouw karikatuur is speciaal voor de Eppo-lezer gemaakt en dan hoort Bob inderdaad centraal te staan. En die trui is echt heel goed getroffen. Het zijn exact de kleuren die hij in werkelijkheid ook heeft. Alle lof en complimenten daarvoor.
En dat doormailen, tja, dat moet echt een misverstand zijn. Ik meende namelijk begrepen te hebben dat ik hem tzt ook nog te zien zou krijgen, maar niet dus.
In elk geval hartelijk dank voor de toestemming om de karikatuur op deze blog te mogen plaatsen. En omdat ik ook de kwaadste niet ben, geef ik jou dan weer toestemming om mijn portret op de voorpagina van de Eppo te publiceren. :-)

Hartelijke groeten,

Frank