zondag 16 maart 2014

Nieuwe vrienden, Rhonda, Max en andere strips in Gorinchem

Werd vrijdag het album 'Nieuwe vrienden' nog door de Anne Frank Stichting aan de pers gepresenteerd, zaterdag en zondag was het ook verkrijgbaar op de Stripdagen in Gorinchem. Althans, zolang de voorraad strekte. Ik kwam zelf zo rond kwart voor negen bij de Evenementenhal in Gorinchem aan. Bij veel stands was het nog rustig, maar bij Eppo wordt al druk opgebouwd. Als eerste kwam ik Dick Heins tegen, die de inkleuring van Nieuwe vrienden verzorgde, maar vanwege de opbouw van de Stripdagen de presentatie van het album een dag eerder helaas had moeten missen.
Daarna ook alle andere aanwezigen in de stand van Eppo begroet en na de gebruikelijke kop koffie, arriveerde ook Eric.
(Illustraties: Eric Heuvel)
 Niet veel later vertrokken Eric en ik naar de overkant van de beursvloer waar de stand van uitgeverij L stond, waar ik kennismaakte met iedereen bij uitgeverij L, waaronder RudyVrooman, de vormgever van Nieuwe vrienden.  Eric ging voor tienen weer terug naar de stand Eppo, waar hij die zaterdag al eerste zou signeren. Zelf kreeg ik een plekje in de stand van Uitgeverij L, waar ik gezelschap kreeg van Martin Lodewijk, en waar meteen meteen al de eerste beursedities van Nieuwe vrienden verkocht werden.
(Illustratie: Eric Heuvel, bron: Catawiki)
Al snel stond er een flinke rij voor zowel mijn tafel en binnen het uur was de beurseditie van Nieuwe(oplage 40 exemplaren) uitverkocht. Martin deed het nog beter, want de beurseditie van Agent 327, oplage 80 exemplaren) was binnen een half uur uitverkocht.
(Foto: Alex Odijk)

Intussen liep ook de verkoop van de hardcover van Nieuwe vrienden, zeker toen Eric rond het middaguur kwam meesigneren in de stand van Uitgeverij L. Voor die tijd had ik iedereen die graag een tekening van Eric in het album wilde hebben, doorgestuurd naar de stand van Eppo. Tussendoor heb ik ook een aantal exemplaren van 'De verdronken paarden van Ameland' mogen signeren en niet lang daarna ook 'De grappigste avonturen  van Donald Duck nr 34'.

(Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

Na een paar uur druk tekenen signeren was het voor Eric weer tijd om terug te gaan naar de Eppo-stand voor de volgende signeersessie aldaar. Zelf ben ik nog tot half vier bij de stand van Uitgeverij L blijven signeren. Op dat moment was er nog één hardcover van Nieuwe vrienden over van de stapel album die voor de beurs was meegenomen. Dat album zou IJsbrand de volgende ochtend vroeg cadeau krijgen bij de stand van Uitgeverij L.

Halverwege de middag arriveerde ook Hans in Gorinchem, die net als Eric bij Eppo in de stand signeerde en het meteen na aankomst al heel druk had met het signeren van de diverse editie van Rhonda 1: Help me, Rhonda! en het maken van een flink aantal tekeningen voor de stripliefhebbers die bij Hans in de rij stonden. Hans is tot na vijven blijven signeren bij Eppo.

Daarna was het langzamerhand tijd voor de uitreiking van de Stripschapjaarprijzen. We wisten natuurlijk al dat Fred de Heij de Stripschapprijs zou ontvangen en Rob van Bavel de P. Hans Frankfurtherprijs. Maar wie, o, wie zou album van het jaar worden?
 
Hans zelf dacht dat Amoras van Marc Legrende en Charel Chambré de meeste kans maakte. En dan was er nog Turpin, van Daniel van den Broek en Ivan Claes, eveneens genomineerd voor Album van het jaar in de categorie Avontuur en vermaak. Een absolute aanrader overigens, en terecht genomineerd in deze categorie. Kortom, Hans dacht dat hij straks braaf glimlachend zou mee staan klappen met alle andere genodigden voor de echte winnaar in deze categorie.

Maar toen Hanco Kolk het podium betrad, begon ik toch het gevoel te krijgen dat Hans er wat dat betreft wel eens naast zou kunnen wat dat betreft.

En inderdaad, nadat Hanco het juryrapport van de beide andere album had besproken, werd Rhonda 1:  Help me, Rhonda! officieel verkozen tot Album van het jaar in de categorie 'Avontuur en vermaak'.

Waarna Hans beduusd en sprakeloos het podium betrad om zijn eerste Stripschappenning in ontvangst, zijn echte dankwoord vergat, maar wel iedereen bedankt en later op deze blog Hanco nog eens persoonlijk. Hans, daarom nog en maar eens van harte gefeliciteerd en zeer  verdiend, deze Stripschappenning voor Rhonda!
(Foto's: Rob van Eyck en Cok Jouvenaar)

Nadat ik het Hans gefeliciteerd had, was het de hoogste tijd om huiswaarts te keren en de volgende ochtend vroeg weer terug te keren naar de Stripdagen te Gorinchem, die het die zondag zonder Hans moesten doen. Zoals Hans zaterdagavond al zei: "Nou win ik een prijs, en dan ben ik er zondag niet!"
Tja, het werkt natuurlijk wel als je in de stand kunt aangeven dat Rhonda album van het jaar geworden is en maker ervan aanwezig is. Maar ja, dat wordt dus iets voor een volgende beurs.
Wie er wel waren waren Eric en IJsbrand. Ijsbrand begon de zondagochtend heel goed toen hij bij de stand van Uitgeverij L het album Nieuwe vrienden cadeau kreeg dat hij eigenlijk had willen kopen.
De rest van de ochtend heb ik bij Eppo met IJsbrand samen, in het gezelschap van Fred de Heij en later ook René Uilenbroek.
(Illustratie: IJsbrand Oost)
Eerlijk gezegd, IJsbrand deed het meeste werk want er wisselden heel wat Max Miller's deel 1: Moordkunsten van eigenaar en er waren een flink aantal verzoekjes voor tekeningen van Max Miller, maar bijvoorbeeld ook voor de Paters van de Orde van de Blauwe Steen. Zelf mocht nog een paar Donald Duck's tekenen en toen ik na twaalven weer samen met Eric in de stand van Uitgeverij L ging signeren werd ook daar weer een exemplaar van 'De grappigste avonturen van Donald Duck nr 34'  verkocht.
(Illustratie: Gerben Valkema. ©Disney)

Met Nieuwe vrienden was het die middag begrijpelijkerwijs wat rustig. Maar desondanks wisten een aantal mensen nog een exemplaar van Nieuwe vrienden te vinden bij de diverse stripwinkeliers die met een stand op de Stripdagen aanwezig waren. Maar uiteindelijk tekende Eric die middag meer January Jones dan Alex, Aylin, Ruby en andere 'Nieuwe vrienden'.


(Illustratie: Eric Heuvel)
Toen Eric weer terugging naar de stand van Eppo ben ik daar even in de rij gaan staan, om ondere andere het Nieuwe vrienden-album voor IJsbrand te laten signeren, die op dat moment nog druk bezig was met signeren. Intussen wilde Robbert Damen voor mij wel een exemplaar van Guardian 1 signeren. Ook dat album kan ik iedereen van harte aanraden!
Toen toch echt tijd voor een broodje, wat bijkletsen met collega-auteurs op de beurs, zoals Daniel en Danker-Jan. En tenslotte de Stripdagen af te sluiten met een kop koffie samen met IJsbrand en meteen het een en ander te bespreken rond het album dat later dit jaar zijn premiere zal beleven op de Haarlemse Stripdagen: Max Miller 2: De Orde van de Blauwe Steen.
(Illustratie: IJsbrand Oost)
Al met al dus twee drukke maar ook twee heel leuke en gezellige dagen daar in Gorinchem. In de eerste plaats wil ik dan ook het Stripschap en alle medewerkers bedanken voor de organisatie en in het bijzonder Arco, die er voor zorgde dat ik op de gastenlijst kwam te staan en dat er een vip-kaart voor me klaar lag met bijbehorende consumptiebronnen. En verder natuurlijk iedereen bij de stands van Eppo en uitgeverij L voor de gastvrijheid, de gezelligheid, de koffie, vruchtensap en wat al niet meer. Ine en Martin, bedankt voor het vervoer, Eric, IJsbrand, Hans, Fred en Martin en René voor de gezelligheid, IJsbrand eveneens voor de koffie en Alex, Rob en Cok voor de foto's bij deze blogpost. En verder iedereen die afgelopen zaterdag en/of zondag een bezoekje bracht aan de stand van Uitgeverij L of van Eppo. Hartelijk bedankt allemaal!

Geen opmerkingen: