zondag 22 april 2012

Donald Duck in het Fries

Allereerst natuurlijk iedereen hartelijk dank voor de felicitaties. Leuke verjaardag gehad met zo door de week heen steeds wat verjaardagsbezoek. Dus voor het eerst sinds maanden eens een weekje met af en toe een vrije dag. Gelukkig heeft Hans deze week de blog van een aantal nieuwe posts voorzien. Hans, dank je wel daarvoor.

Qua nieuwe strips valt er deze week eigenlijk niet zo heel veel te melden. Behalve dan dat er op 13 april een Friese editie van het vrolijke Donald Duck verschenen is. Nu heb ik dat nummer zelf helaas nog niet gezien, maar van wat ik gehoord heb, schijnt de inhoud ongeveer gelijk te zijn aan de digitale editie van Donald Duck 4-2012. En dat betekent dat ook het Donald Duck verhaal ‘fierljeppen’, dat ik samen met collega Paul Hoogma schreef en waarin Donald een aantal van Oom Dagoberts Neepanse zakenrelaties les in fierljeppen geeft, nu in deze Friese editie wel op tastbaar papier te lezen is.

(Schets strook 3: Paul Hoogma)

Ik mag aannemen dat de Friese editie dus ook minstens 12 pagina’s dikker is dan de oorspronkelijke Nederlandse versie van Donald Duck in Friesland. De Friese editie schijnt dan ook al vrijwel uitverkocht te zijn, maar wordt, naar het verluidt, voor het eind van deze maand weer bijgedrukt. Mocht ik binnenkort alsnog zo’n Friestalige Donald Duck onder ogen krijgen, zal ik hier in deze post natuurlijk een aantal voorbeelden plaatsen van hoe ons fierljep-verhaal er in het Fries uitziet. Voorlopig moeten we het helaas nog even doen met een pagina uit het oorspronkelijke Nederlandstalige scenario.
Het verhaal werd getekend door de Nederlandse tekenaar Mau Heymans en behalve in de digitale editie van Donald Duck 4-2012 ook eerder gepubliceerd in Donald Duck 48-2001.

Prettig weekend allemaal!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé Frank,

Het scenario van het Duck verhaal met onze (bijna ex) premier in de hoofdrol. Had jij dat geschreven?

Caroline

Frank Jonker zei

Hoi Caroline,

Nee, zeker niet. Anders had hier natuurlijk een post over dat verhaal met tekst en uitleg op de blog gestaan. Voor zover ik op I.n.d.u.c.k.s. kan nagaan, zijn alle lange Donald Duck-provincieverhalen door mijn collega Jan Kruse geschreven.

Hartelijke groeten,

Frank