dinsdag 5 juli 2011

De verdronken paarden van Ameland, episode 10: De Boekenkrant

In het nieuwste nummer (juli 2011) pakt de Boekenkrant groot uit rond het pas verschenen stripalbum “De verdronken paarden van Ameland”. Met dank aan onze eigen Caroline, want vanuit haar functie als hoofdredacteur van het blad GRNVLD, werkt ze veel samen met De Boekenkrant. En zo hoorde Siebe Huizinga van de Boekenkrant over De verdronken paarden van Ameland, waarna ik vervolgens een telefoontje van Siebe kreeg met de vraag of hij me enkele vragen mocht stellen over het album. Vanzelfsprekend heb ik die vragen allemaal zo goed mogelijk proberen te beantwoorden en het verhaal over de ramp van Ameland 1979 en totstandkoming van het stripalbum daarover aan Siebe verteld.
Inmiddels is het interview een fraai artikel geworden dat sinds gisteren te vinden is op pagina 17 van de nieuwe Boekenkrant. Een artikel over het verloop van de gebeurtenissen in 1979 en de voorbereidingen en totstandkoming van het stripverhaal. De Boekenkrant noemt het scenario uniek. En hoewel ik daar eerder niet zo bij heb stilgestaan, zit daar eigenlijk wel een kern van waarheid in. Immers het is voor mij het eerste stripscenario dat het verhaal vertelt van echte mensen, waarin zijzelf ook min of meer de hoofdrol spelen.

(Illustraties: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

Zoals al vaker op deze blog vermeld, is het album voorlopig alleen te koop op Ameland, dus als bedankje van Uitgeverij Holco Publications aan de Amelanders voor hun bijdrage aan de opnames van de film Penny’s Shadow, die inmiddels volop in de bioscopen draait, en als bijdrage aan de herinnering van de gebeurtenissen in 1979. Vanaf oktober is het album in heel Nederland te krijgen.
Maar voor dit bijzondere interviewartikel over De verdronken paarden van Ameland kun je vanaf terecht op bladzijde 17 van de nieuwe Boekenkrant, waar meer dan de helft van de pagina aan dit stripalbum wordt gewijd. Ook de samenwerking met GRNVLD en Kasteel Groeneveld vind je hierin terug, want het artikel wordt gepresenteerd als onderdeel van de Groeneveldreeks over landschapsliteratuur. Met dank aan Siebe Huizinga en uiteraard ook aan Caroline hiervoor. Wie niet direct een boekhandel in de buurt heeft waar de nieuwe Boekenkrant te krijgen is, kan overigens ook terecht op de site van de Boekenkrant (http://www.boekenkrant.com/) om een abonnement te nemen of het nieuwste nummer hier te downloaden: http://www.boekenkrant.com/top1.php?news_id=2386

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Frank,

Mooi dat het in de boekenkrant staat. Ik ga het met veel plezier lezen.
Deze aandacht haad je wel eens verdiend, vond ik.

Groet van Caroline

Anoniem zei

Ga straks het artikel lezen :) Leuk! Groetjes, -J-.

Frank Jonker zei

Ha Caroline en -J-,

@Caroline, Nogmaals veel dank. Ik ben erg blij met dit artikel in de Boekenkrant en natuurlijk ook met alle publiciteit rond De verdronken paarden van Ameland.

@ -J-, Eveneens bedankt. Ik ben ook heel benieuwd wat je van het artikel vond.

Hartelijke groeten,

Frank

Henkus zei

Hoera voor Frank!
http://www.gelderlander.nl/algemeen/kunst/9093937/Gouden-Film-voor-Pennys-Shadow.ece

Frank Jonker zei

Ha Henkus,

Dank voor de felicitaties. Maar ik schuif ze bij deze door naar Steven de Jong en Uitgeverij Holco, de makers en initiatiefnemers van Penny's Shadow. Het verhaal van de reddingspaarden van Ameland wordt weliswaar aan het begin van de film in striptekeningen verteld, maar uiteindelijk zijn film en strip twee verschillende verhalen. Maar niettemin bedankt voor de link, want voordat ik bericht gelezen had was ik nog niet op de hoogte van de gouden filmstatus van Penny's Shadow.

Hartelijke groeten,

Frank