zaterdag 5 december 2009

Van alles behalve strips uit Eppo, Brabant Strip Magazine en Donald Duck

Nooit gedacht dat onze kerstkaarten nog eens onderdeel van een prijsvraag zouden zijn. Maar je ziet het, op bladzijde 18 en 19 van de Eppo Kerstspecial staat een prijsvraag met maar liefst 17 kerstkaarten, waaronder één Bob Evers kerstkaart. Nu hebben de vaste lezers van deze blog en alle andere Bob Evers stripliefhebbers natuurlijk allang de tekenstijl van Hans en onze drie helden herkend, maar voor de nieuwkomers en de liefhebbers van strips als Flup het harkpoppetje, geef ik toch nog even een hint. Als je dat stukje hiernaast op een kaart terugvindt, dan is die kaart door Hans van Oudenaarden getekend! Succes!

Tja, en dan de gewone Eppo, nummer 23. Hans had het natuurlijk hier op de blog al aangekondigd, maar nu staat de pauze van Hans ook op pagina 2 in het voorwoord van deze Eppo aangekondigd. Voor alle duidelijkheid, mijn werk met betrekking tot ‘De jacht op het koperen kanon’ zit er voor het grootste deel al op. Het scenario ligt bij Hans, en die gaat ergens het komende halfjaar eens kijken wat voor wensen hij nog voor dit scenario heeft. Daarna ga ik mijn eigen kritische blik nog eens over laten schijnen, er nog een dag of wat mee aan de slag en daarna wordt dan echt de eerste pagina van dit verhaal getekend. Maar dat duurt dus nog een dik half jaar. Over twee weken misschien wel de eerste Eppo zonder een spoortje Bob Evers…

Of zou de Eppo mail van deze keer (ook op pagina 2 van Eppo 23) een stortvloed aan reacties uitlokken en beheerst Bob de komende nummers de Eppo brievenrubriek? Dan bedoel ik niet de brief van Ger Heijnemans, want Ger constateert zelf al dat Hans de Avro Lancaster in zijn eigen Bob Evers-stijl heeft getekend. En by the way, natuurlijk herkent alleen een echte vliegtuigfan de Avro Lancaster. Ik, als niet-vliegtuigfan, herken er hooguit een bommenwerper in. En, met alle respect voor de vliegtuigfans, aangezien ik heel goed besef waarvoor die dingen gebruikt worden, interesseer ik me echt niet meer voor het type. Okee, dit even terzijde…

Nee, waar ik op doel is natuurlijk de brief van Marcel Bresser in diezelfde Eppo Mail. Hoezo, de strip spreekt echt niemand aan?!?

(Foto: Jack Nowee)

Huh?!?Wie waren dan toch al die mensen die vorig jaar op de Stripdagen het nieuwe album kwamen kopen en waarvoor we twee dagen aan een stuk hebben zitten te signeren? Idem dito, in Kampen dit jaar. Pauze, ho maar. Nee, signeren voor al die mensen die één of meer albums kwamen kopen. Zijn al die mensen dan… niemand?!? Ik snap er niets van. Gelukkig wordt hier op de blog al gereageerd op deze brief. Nu de lezers van Eppo nog. En Otto en Anoniem, heel hartelijk bedankt voor jullie bijval.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Zojuist hier binnengevallen de nieuwe Brabant Strip Magazine nummer 172 met in de rubriek Koffieklets op bladzijde 35 volop aandacht voor onze maanraketprent van de Stripdagen. Met vermelding van de auteurs, de vier albums, de voorpublicatie van ‘Een overval in de lucht’ in Eppo en een link naar deze blog. Zoals ook in Brabant Strip Magazine te lezen is, is de canvasversie echt helemaal uitverkocht, maar voor belangstellenden heeft Hans nog wel een aantal papieren versies beschikbaar. Meer over Brabant Strip Magazine vind je op http://www.brabantstrip.be/ .

En tenslotte, nee geen nieuwe strips in Donald Duck, wel een aankondiging op achterkant.

(Illustratie: Sander Gulien, © Disney)

Daar wordt voor volgende week mijn Oom Dagobert-verhaal ‘Het goud van Zwijgende Zwijnen’ aangekondigd. Een verhaal van maar liefst 19 pagina’s, gebaseerd op historische feiten, maar daarover volgende week meer. En zo te zien krijg ik dan ook voor elkaar wat Bertus Staigerpaip en Michiel Feenstra nooit gelukt is: ik sta op de voorplaat van de Donald Duck!

Heel fijne pakjesavond allemaal!

Geen opmerkingen: