donderdag 5 februari 2009

Hans maakt zich kwaad . . .

Oeioei, nu heb ik m’n neus de laatste tijd wel errug weinig laten zien hier op de Bob Eversstripblog. En dat nog wel rondom die Eppo-presentatie! Gauw een postje ertegenaan!!!

(sorry Frank , zo dicht op jouw posting. En ook weer heel veel over die Eppo, natuurlijk)

Een week verder en het eerste stof begint neer te dwarrelen, blogvriend. Dat EPPO STRIPBLAD ligt er nu dan toch echt, bij pompstations, sigarenboeren en buurtsupers. Iedereen met 3,95 euro op zak kan er nu in theorie binnen een paar minuten aan komen. Hondervijftienduizend van die glimmende, okerkleurige magazines zijn nu toch echt over Nederland (en Vlaanderen?) uitgeserveerd en de reacties zijn o v e r d o n d e r e n d! Ongelofelijk hoe leuk er gereageerd wordt op het blad. Het blad waar onze, jullie Bob in staat. Hier passen slechts grote woorden. . .

Op een rare manier voel ik me erg opgewonden over deze nieuwe Eppo. Ik maak mezelf wijs dat het verschijnen van dit blad op een heleboel manieren een draaipunt gaat markeren voor onze vaderlandse stripwereld. Dat de geschiedenis straks ingedeeld gaat worden in “voor Eppo” en “weer tijdens Eppo”.
(Even iets anders: zet ik in m'n vorige posting een plaatje van de originele pagina erbij, die in het laatste plaatje duidelijk afwijkt van wat er in druk is gekomen, ziet NIEMAND het!!! Ook Frank niet!!! Dit plaatje heb ik ter elfder ure vervangen, blogvriend. Dit is ongepubliceerd BE-materiaal!)

Weetje, ik hou van tekenen. Ik zeur er wel vaker over, hier. Ik kan erg opgetogen raken over intelligent, elegant en beweeglijk tekenwerk. Dat “beeldtaal praten” met die zwarte lijnen, ik vind het prachtig. Ik voel soms heel sterk hoe een tekenaar met me communiceert door de pure eh . . . menselijkheid van z’n grafisch handschrift. Echt dat gevoel dat er een ander mens contact met je weet te leggen, dat je een beetje in z’n ziel kan kijken, door middel van die tekening. (Helderder kan ik het niet zeggen). Natuurlijk kun je beeldcommunicatie in onze wereld in alle vormen tegenkomen, reclame, musea, fotografie, maar juist in strip, daar waar het acteren, het vertellen, zo essentieel is, kom ik dat grafisch “ziel-kijken” vaak in z’n meest eerlijke vorm tegen.
Hoewel ik echt en oprecht vind dat er “duizend bloemen moeten bloeien” ( hee, er is voor iedereen een plekje onder de zon ) ben ik toch wel meer-dan-blij mee dat dit gloednieuwe tijdschrift zoveel nadruk legt op, eindelijk weer es, intelligente grafische verdieping en de meer volwassen concentratieboog in strip. Eppo zoekt de diepte in z’n beeldtaal en vermijdt in z’n verhaallijnen de gemakkelijke instant gratification. Je wacht gewoon maar mooi twee weekjes voor het vervolg, want er zijn hier vaklui aan het werk.

Eppo! Een heel blad vol strips waarvan je nu eens eindelijk NIET het gevoel krijgt dat “je achterlijke, kleine neefje” het net zo goed had kunnen tekenen. (Misschien wel béter had getekend, nog! Of dat je het netzogoed ZELF had kunnen doen! Platterdeplat sponta-droodelend bij de telefoon! . . . En waar zou je, als koper dan nog, in godsnaam, je vier euri voor neertikken?)
(Dit plaatje heb ik er dus in gemonteerd, in dat laatste kadertje. Beviel me op een of andere manier beter)
Ik ben ook niet erg onder de indruk van Cerutti c.s.(in Trouw van 24 jan), die Eppo wegzetten als slechts veertigers-nostalgie en de graphic novel, als nieuw en apart strip-genre in de strip-vijandige boekhandel, naar voren schuiven als reddingsboei voor de zieltogende stripcultuur in dit land. Los van het feit of Bob Evers eigenlijk iets anders is dan een graphic novel, gewild onbeholpen tekenwerk in een opgelegd en gekunsteld diepgangsausje zal als apart genre toch nooit een stabiel publiek vinden, Sofie. Dat is toch aanstellerij! Dat is toch voor grachtengordelaars en andere wouldbe snobs!
En hou toch op met die zure praatjes over de concurrentie van TV, internet en games! Op een of andere manier geldt dat argument altijd alleen maar voor DIT land! Zo Of hebben ze in stripland Japan of Frankrijk geen televisie of internet? Op een of andere manier krijgt het Nederlandse PUBLIEK hier godbetert ook nog de SCHULD van de ingestorte stripmarkt! Stripmakers, een beetje zelfkritiek zou u passen. Maak gvd gewoon es iets waarvoor de mensen naar de winkel rennen!

Andy Warhol, fifteen minutes of fame, fuck you. Ik ga naar stadion en concertzaal om iets te zien wat ikzelf nooit zou kunnen. Ik WIL geen spontaniteit. Rot op met je spontaniteit. Ik ben zelf spontaan genoeg. Ik wil ab-so-lu-te commitment zien. Ik wil dat er écht moeite voor me wordt gedaan. Ik wil iemand zien die zich z’n hele leven heeft afgebeuld om mij een uurtje op extreem hoog niveau te vermaken. Wereldtop die tot het gaatje gaat.

Ik wil dat die Eppo gekocht wordt door mensen die weer es van hun stoel willen worden geblazen door de virtuositeit en, jazeker, commitment van echte, echte profi’s. Mijn vaderlandse strip-lat ligt vanaf nu, vanaf Eppo, sky-high!

(Oefoef, wat een betoog, Hans. . . en nu dus dan maar stilletjes bidden dat Frank en ik onze eigen lat wel kunnen halen.)

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Hans, mooi zoals je tekeer gaat! Daar hou ik wel van, vooral ook omdat het MIJN mening is. Ik hou van grafisch mooi, duidelijk en overzichtelijk tekenwerk. Niet anders (slechter, lelijker) omdat het zonodig ANDERS moet.
Ik heb de Eppo los gekocht, want ik wilde het ook allemaal zien.
Binnen het kader van jouw betoog en vanuit persoonlijke voorkeur, ben ik niet blij met Esther, Flippie Flink (uit de jaren 50! Budgettaire redenen?), Kort en triest en De Stamgasten (weg ermee!). Voor de rest vind ik het allemaal topstrips.
En wat aangekondigd is, is ook om te smullen!
Niet te vergeten: het papier is van het soort dat de strips eer doet.
Hoera dus en dat het maar een groot succes mag worden zodat we nog lang kunnen genieten van het werk van de Nederlandse striptop!

Groetjes,
Henkus

P.S. ik had het wel gezien, hoor, dat het gepubliceerde plaatje anders was dan op de schets, maar ik had alleen niet gereageerd. Net als wellicht meerderen.

Hans van Oudenaarden zei

Hee Henkus!

Dank voor je bijval.

Ik was opeens de stuitende ondiepte in het eeuwige strip-gemekker zat!

Goed dat je het zag van dat plaatje, man!

groet

Anoniem zei

Ach Hans, de top 2000 was ook aalleen maar nostalgie en ondertussen houdt de lijst der lijsten het al 10 jaar vol en wordt even zo goed beluisterd door oude knaarren aals door jonge mensen. En de laatste tijd is er opeens weer heel veel mooie nieuwe muziek, waarbij jonge muzikaanten opbeschaamd teruggrijpen naar de jaren zestig en zeventig. Wellicht zal van de Eppo eenzelfde impuls uitgaan.
Enne, voor mij voldoe jij echt wel aan de EPPO-nom hoor.

Karel P.

Anoniem zei

Ha Hans, je zegt waarvoor je staat! Goedzo!

Kwaliteit en vakmanschap, daar loop ik graag voor naar de bladenman op de hoek. Niet wachten op de postbode die me tweewekelijks een nummer komt brengen, en dat mooie blad vol regendroppels in mijn bus propt! Ik wil ze zelf uit de vakken pakken!
Geweldig dat jullie eindelijk de voorpublicatie hebben die jullie verdienen. Volgende week ligt nummer 2 weer op me te wachten, ik heb al 4 euro klaarliggen.
Tot in Breda, waar we vast wel even verder kunnen kletsen over ontbrekende bovenleidingen. ;-)

groeten, Carlos

Anoniem zei

Ach weet zo'n juffie van Trouw veel.
Natuurlijk zijn er prachtige strips, die over zwaardere of 'meer volwassen'thema's gaan. Maar dat is altijd al zo geweest.
Graphic novel is zo ongeveer de meest misbruikte en overbodige term uit de recente stripcultuur en wordt nu vooral gebezigd door mensen die niets te melden hebben en niet kunnen tekenen om hun rotzooi aan de man te brengen. Met zo'n term klinkt het opeens heel diep en voornaam.
En daar wordt dan ook nog eens een dikke bom subsidie voor gegeven om daar er een oninteressant blaadje mee te vullen. Ze zullen er geen boekje extra om verkopen, ben ik bang. Eerder minder.

Kijk eens naar België. Daar zou dan een nieuwe generatie stripmakers actief zijn met graphic novel. En daar zouden de stripverkopen heel veel hoger zijn dan in Nederland.
Wel de stripverkopen zijn in Vlaanderen inderdaad veel hoger dan in Nederland. Dat is altijd al zo. Dit komt echter op het conto van de mainstreamseries. Van de nieuwe lichting tekenaars is er nauwelijks één die meer dan 500 exemplaren van hun boekjes verkoopt. Vlaanderen begint nu pas aan de crisis, die we in Nederland met de EPPO eindelijk achter ons lijken te laten.

Maarten

Anoniem zei

@ Carlos:
Oei, oei! Die had ik NIET gespot, Carlos!
Goed opgemerkt en een aansporing om gezellig net zoveel tijd te spenderen aan het bestuderen van de plaatjes als het Hans gekost heeft om ze te tekenen...
Hé Hans, dat is toch ook een leuker idee dan dat iedereen na 5 minuten doorbladert naar de volgende pagina.

Ik wil ook nog even zeggen hoe ik geniet van dit nauwe contact tussen stripmaker en stripconsument. Wat had ik dit ook dolgraag willen beleven met E.P. Jacobs, Franquin, Greg, Tibet...
Wat dat betreft ben ik ENORM blij met het internet.

Anoniem zei

Aaarghhh!!!! Ik had het ook niet geziejn. Zal voortaan beter opletten.

Hans van Oudenaarden zei

Hee Henkus, Karel, Carlos, Maarten & anoniem,

Dank voor jullie reakties! Erg leuk voor mij en Frank om te merken dat jullie, als lezers, er zo bovenop zitten!
Ik hoop trouwens niet dat ik in m'n tirade de indruk heb gewekt dat ik vijandig sta tegenover alle moderne avant-garde strip, ofzo! Integendeel! Ik zie best dat ook daar prachtige dingen gebeuren. Ik geloof er alleen geen snars van dat je daarme straks deze hele industrie weer op gang gaat trekken! Ik zie net als Maarten alleen heil in een oerstevig, "mainstream" fundament van hoge kwaliteit. Alleen vanuit zo'n basis zal er levensvatbare culturele elite-strip kunnen ontstaan.

En tja, die bovenleiding . . .

HenriekeG zei

Die macro-foto's zijn om te smullen!
En wat geweldig om thuis te komen en niet één, maar twee Eppo's te vinden. Dat wordt vele uren lees- en vooral kijkplezier!