woensdag 7 januari 2009

Zelf-de-Bob-Eversstrip-tekenen-5: Line of Action


Hee strip-stagairtje van me! Ben je er nog? Heb je er nog zin in? Gaan we hier nog een beetje tekenen of hoe zit het? Fijne feestdagen gehad, trouwens? Zin in je nieuwe jaar? Maak er wat goeds van, vriend. Hier is dan eindelijk je cursus-hoofdstuk vijf! (Ik had je een onregelmatig publicatieschema van deze cursus beloofd, dus je ziet dat ik goed woord hou.)

Maak je nu geen zorgen als je de afgelopen weken cursusgewijs niet genoeg geoefend hebt ofzo, hoor. Ik ben niet zo streng. Elke dag, echt elke dag, kan immers de eerste zijn bij het opstarten met jouw pracht-stripcarrière. Weetje, begin dan NU! Misschien is dit wel JOUW moment! Pak je potlood en krabbel meteen even mee!

De fundamenten, de eerste drie poten waarop de technische kant van een stripcarri√®re zou moeten rusten dienen zich inmiddels eigenlijk als vanzelf aan. Volgens mijn evangelie, dan. Dit is de Vano-strip-driepoot waarvan ik in m’n werk elke dag gebruik maak. Vaak impliciet, maar echt waar, elke pagina van Bob Evers strip steunt op deze driepoot:

-De fourties-animatie balletjes-buisjes constructie techniek.
-Preston Blair’s “line of action” figuurplanning.
-Gestyleerde en geabstraheerde humane anatomie.


Niks nieuws hier, als je er even naar kijkt. Dit setje zul je uiteindelijk in allerlei vormen in alle tekencursussen tegenkomen. Dit zijn je meest elementaire basisgereedschappen om je stripprotagonist echt goed, echt helder te construeren en meteen lekker in z’n handeling neer te zetten. En dit is allemaal klassiek spul. Bestudeer het, gebruik het of vergeet het. Vorige keer balletje en buisjes, vandaag “line of action”! Volgende keer dan anatomie.

Die “line of action” is eigenlijk iets uit de klassieke animatie, maar ook in strip erg belangrijk. Die “line of action” is een denkbeeldige lijn die je door je figuurtje kan tekenen, die basis van de pose aangeeft . Meestal een “C”, soms een “S”, die als een touwtje de balletjes en soms ook de buisjes bij elkaar houdt. Op het moment dat je je bewust bent van die “line of action” kun je je pose een enorm stuk helderder en krachtiger neerzetten. Soms kun je beginnen vanuit die “line of action”, soms kun je een halve schets verbeteren door er even zo’n lijntje doorheen te trekken.

Grappig is nu, dat als je er een tijdje mee bezig bent, met die "line of action", dat je 'm overal in begint te zien. Ook in minder duidelijk cartooneske tekeningen. Zie je 'm bijvoorbeeld in onderstaande plaatjes ook?

Geen opmerkingen: