donderdag 15 december 2011

Bob, Donald en Amelandse paarden in Turnhout

Iedereen de nieuwe Eppo met de Rhonda-trailer al in huis? De abonnees hadden hem dinsdag al in de bus en als het goed is, ligt de Kerst-Eppo sinds vandaag ook de winkel. Als je hem nog niet hebt, ren dan morgenvroeg als eerste naar de winkel en kijk op bladzijde 50 en 51 naar de twee nieuwste pagina’s van Hans. Spanning, humor, een perfect eindejaarsgevoel en heel mooie belofte voor 2012! Mis het niet.

En behalve Eppo zou deze week ook nog de nieuwe GRNVLD in de bus moeten vallen. Maar helaas, vandaag nog niet. Daarom eerst maar even op de late donderdagavond het beloofde traditionale BE-blog-beursverslag over de onaankondigde signeersessie in Turnhout.

Het Strip-Turnhout-festival was een van die beurzen die ik wel kende als bezoeker, maar waar we nog nooit gesigneerd hadden. Maar deze keer had uitgeverij Boumaar het plan opgevat om naar Strip-Turnhout te gaan, al bleef lange tijd onduidelijk of dat plan ook echt uitgevoerd zou worden. Eind vorige week pas kwam het nieuws; ja, we gaan. Met nog één klein onzekerheidje: of de organisatie van Turnhout de mail met dat nieuws wel op tijd ontvangen had. Maar goed, men ging toch even een kijkje nemen. Dacht ik…
De zaterdagochtend in Turnhout leverde dus meteen een deja vu-gevoel op. En niet alleen voor mij, ook voor Eric Heuvel die een los-vast-afspraak had om te komen signeren. Voor wie nu niet weet, wat ik met die deja vu bedoel, kijk even bij de blogpost van 12 mei j.l. Zelfde scenarist, zelfde tekenaar, zelfde situatie. Uitgeverij Boumaar bleek niet op de plattegrond te staan en was dus uiteindelijk niet naar Turnhout afgereisd.
Gelukkig was Eppo er wel en kon Eric daar terecht. En Peter Bonte van Uitgeverij Bonte was zo aardig om mij een plekje in zijn stand aan te bieden. Nadeel was natuurlijk dat ik van Bob Evers alleen het eerste album bij me had. Vandaar dat zaterdag vooral een vruchtbare dag was voor De grappigste avonturen van Donald Duck nr 34 en De verdronken paarden van Ameland.

(Illustratie: Gerben Valkema, © Disney)

Het Strip Turnhout-festival werd eigenlijk op twee hoofdlocaties gehouden. De eerste was De Warande waar de ‘gewone’ beurs was, de tweede was de Sporthal waar de uitgevers- of vakbeurs werd gehouden. Voor mijn gevoel was die vakbeurs toch wat rustiger dan andere jaren. Al met al schat ik dat ik zo’n tien albums heb mogen signeren. Daar staat tegenover dat deze beurs voor de tekenaars en scenaristen zeer goed georganiseerd was, want men kwam regelmatig langs met koffie, thee en broodjes. In die zin was het dan weer wel een feest om daar te mogen signeren.

Toch twijfelde ik of ik zondag terug zou gaan. Ergens zou het handig zijn om Bob, die er zaterdag nogal bekaaid was afgekomen, nog wat extra te promoten in Turnhout. Met uitzondering van ‘Drie jongens op een onbewoond eiland’ had ik thuis nog van alle softcover-albums nog wel een paar extra exemplaren liggen. Dus waarom die niet meenemen, zodat er toch een bijna complete Bob Evers serie in Turnhout te koop zou zijn?

(Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Disney)

Toen Ijsbrand Oost aanbood om me thuis op te halen en 's middags ook weer thuis te brengen, was de keus snel gemaakt. Doosje albums weer mee en nog een dag naar Turnhout! Helaas bleek de vakbeurs nog rustiger te zijn dan zaterdag. Daar tegenover staat dat er zondags bij Uitgeverij Bonte juist meer tekenaars aanwezig waren. Maar gelukkig was er voor mij ook nog een plekje over. En de broodjes en koffie smaakten nog steeds even goed.
Albums zijn zondags niet veel verkocht. Ik heb voornamelijk Donald Duck getekend. Eén keer zelfs de hele cover van m’n Grappigste Avonturen-album nagetekend. Een cover die oorspronkelijk door Gerben Valkema is getekend. En laat Gerben nu bij Eppo zitten en die door mij gemaakte tekening van zijn cover ook weer signeren! Waarschijnlijk de enige dubbelgesigneerde tekening van Strip Turnhout.
Halverwege de zondagmiddag werd er toch nog één album verkocht en wel van Bob Evers. Hopelijk hebben we daarmee ook weer een nieuwe lezer erbij.

Kortom, al met al een rustige maar gezellig en gastvrije stripbeurs in Turnhout. Rest me nog Martin en Ijsbrand te bedanken voor de lift, Fons en Peter, bedankt voor de gastvrijheid en het gezelschap. En natuurlijk de organisatie voor de broodjes en koffie. En natuurlijk iedereen die toch een album of een tekening is komen halen in de stand van Uitgeverij Bonte. Hartelijk bedankt allemaal.

2 opmerkingen:

Otto zei

Tjonge jonge, Boumaar laat het wel ernstig afweten. Je toewijding is bewonderenswaardig maar ik zou er mee kappen. Je talent keer op keer in de steek laten is wel heel erg.
.
Ik had wel graag achter in de auto willen zitten om jullie gesprek over Max Miller te volgen, want daar zullen jij en IJsbrand het zeker over hebben gehad.

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Tja, als ik niet mijn eigen winkeltje had gehad met De Grappigste Avonturen van Donald Duck en De verdronken paarden van Ameland had ik het waarschijnlijk alleen maar bij zaterdag gehouden.
Gelukkig was er voor Eric plaats bij Eppo. En mocht zoiets over twee jaar weer gebeuren, dan zal er daar voor mij hopelijk ook wel een plekje zijn, al was het maar vanwege het (dan) nieuwe Max Miller album:-)

Over Max Miller hebben IJsbrand en ik het inderdaad veel gehad die dag. Aan de koffie, in de auto en zelfs nog op de beurs, waar Ijsbrand ook nog bezig is geweest met het ontwerpen van de personages. Leuk om te zien hoe die zich in een paar uur tijd kunnen ontwikkelen.

Hartelijke groeten,

Frank