Bovendien gaf het me de gelegenheid om Hel nog eens te laten zakkenrollen met een hoger doel. Doordat Hel de identiteitspapieren en pasjes van Harry en Leon rolt, zullen de beiden heren wat langer vastgehouden worden dan wanneer ze die wel op zak gehad hadden. En met deze scene doen we ook Henk, die al eerder aangaf dat hij het leuk zou vinden als Hel toch af en toe nog zou zakkenrollen, een plezier.
Onbedoeld speelt Hel met deze actie Toy in de kaart. Toy wilde namelijk al langer van Harry en Leon af om zo haar eigen spel uit te kunnen spelen. En dat kan ze nu. Eerst heeft ze nog het gevoel dat ze in haar eentje achter Hel en Julia aan moet, maar dan begint ze na te denken en komt tot de conclusie dat ze op het Spui moet zijn, maar achter station Den Haag Centraal. Het zal dan ook niet langer duren voor Toy heeft uitgezocht dat Hel en Julia het Nationaal Archief bezocht hebben en nu naar Slot Loevestein zijn gereisd.
De reis naar Loevestein is met het openbaar vervoer ongeveer tweeënhalf uur. Te lang om Toy voor te blijven, ook al staat haar auto nog bij station Delft geparkeerd. Hel denkt erover een taxi te nemen met het geld van Frits, maar Julia heeft een beter idee.
Ze schakelt Fabian in, die een auto heeft die we al eerder in het verhaal hebben gezien. Een ideetje van Danker Jan om de reis naar Loevestein op die manier te bekorten. En eerlijk is eerlijk ook wij zijn voor onze bezoeken aan Loevestein met auto van Danker Jan naar Loevestein gereden.
We schakelen nog even terug naar Plot, die door niemand meer op de hoogte blijkt te worden gehouden. Immers, Harry en Leon zitten vast en Toy kan dus volledig haar eigen gang gaan.
Desondanks zijn het toch Hel en Julia die als eerste Slot Loevestein weten te bereiken.
Een ander idee van Danker Jan was om de Loevesteinscenes te laten afspelen tijdens de Vesting3hoekdagen, waardoor er tijdens het bezoek van Hel en Julia allerlei verklede groepen op Loevestein te vinden zijn. Romeinen zijn niet heel gebruikelijk tijdens de Vesting3hoekdagen, maar het kan gelukkig wel, en omdat we een boek uit de Romeinse tijd zoeken hadden we sowieso een groep Romeinse soldaten nodig. Deels voor de sfeer, deels voor nog iets anders. Maar daarover later meer.
PAGINA
38:
1.
Totaal van Slot Loevestein. Hel en Julia zien tot hun verbazing dat de Vesting3hoekdagen
in volle gang zijn. Er lopen mensen in historische kleding (middeleeuwers, strijders
uit de de tijd van de Hoekse en Kabeljauwse Twisten, geuzen, Spaanse soldaten, romeinen)
in en uit over de brug, over de kantelen en over de dijk.
JULIA:
Geen wonder. Het zijn de Vesting3hoekdagen!
2.
Hel en Julia lopen de binnenplaats van Slot Loevestein. Ook daar is het druk
met verschillende verklede groepen en bezoekers. Julia wijst naar de receptie.
HEL:
Pfft, dat wordt een toer om dat boek onopgemerkt te gaan zoeken.
JULIA:
Eerst maar eens informeren bij de receptie.
3.
Julia en Hel staan bij de receptie en informeren naar het Nationaal Archief. Ze
krijgen van de receptioniste de sleutels voor de bezoekers van Slot Loevestein
overhandigd. Sunny is ergens in de buurt van de receptie. Ook bij de receptie
is het druk met verklede bezoekers van de Vestingdagen.
RECEPTIONISTE:
Het Nationaal Archief? Sunny kan jullie daar wel meer over vertellen.
SUNNY:
Klopt, dat verhaal is bijna niet bekend. Maar een deel van het Algemeen Rijksarchief
is hier inderdaad tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeslagen.
Net als wijzelf bezoeken Hel en Julia eerst de receptie waar ze in contact gebracht worden met Sunny Jansen. Sunny vertelde ons destijds de details over het Rijksarchief op Slot Loevestein tijdens de Tweede Wereldoorlog. En dat is dus ook de rol die ze in 'De Sibylle-codex' speelt.
Het vervolg van Sunny's verhaal en de eerstvolgende aanwijzing omtrent de bergplaats van het derde deel van de Sibylle-codex lees je over een kleine twee weken in Eppo.
Een opmerkelijk bericht rond Hel vind je op pagina 47 van Eppo in de rubriek Eppo Mail, waar Camiel meldt dan zijn Eppo nummer 2 slechts één pagina van Hel bevatte. De rest bleek in genomen door de Parochie Maria Laetita, een pagina afkomstig uit de kerkelijke Vreugdebode van februari-maart 2017. Foutje van de drukker. Ook Danker-Jan besteedt op zijn Facebookpagina aandacht aan dit nieuws (en eerder al aan de Loevesteinpagina's van Hel) en vraagt zich af hoe de Parochieblad eruit gezien heeft.
Kenny Rubenis heeft er in Eppo wel een idee over. En als hij gelijk heeft, dan heeft het parochieblad dus minstens één pagina bevat van een strip die 'Hel' heet en waarin meerdere malen sprake is van een overtreding van de Tien Geboden.
(Illustraties en foto: Danker Jan Oreel)
Ook de nieuwe Penny (nr 10-2017) ligt sinds deze week in de winkel. Met daarin op pagina 25 t/m 32 de strip 'Epona', naar het allereerste scenario dat ik ooit voor Penny schreef en ook het enige dat ik ooit uitgeschetst heb. Hoofdpersoon Danique wil dolgraag een eigen pony, maar haar moeder is doodsbang voor paarden. Daarom gaat Danique stiekem naar de manege. Als ze op een dag door het bos terug naar huis rijdt, schrikt ze van een loslopende Camargue-pony en valt tegen een boom. Als ze bijkomt is de pony er nog steeds en ze probeert uit te zoeken waar het dier vandaan komt. Maar hoe langer de tocht, hoe verder ze in het verleden terecht lijkt te komen. Tot ze uiteindelijk het 'verborgen moeras' ontdekt waar de kudde van paardengodin Epona leeft. En laat Epona nu een grote gelijkenis vertonen met Danique en met een schilderij dat thuis bij haar oma aan de muur hangt. Het verhaal werd eerder gepubliceerd in Penny 11-2007.
En tenslotte viel deze week ook de nieuwe Stripnieuws (nr. 67) in de bus. Helaas zonder Puppy from Hell, maar wel, op pagina met een interview van Cok Jouvenaar met Seb van der Kaaden over de Stripglossy, waarin onder andere het ontstaan en het doel van de Stripglossy aan de orde komen, maar ook de toekomstplannen van Seb met Stripglossy. En op pagina 27 vind je die prachtige titelplaat van 'Meisje van papier', de strip die Hans over de Vano-studios maakte voor Stripglossy 2.
(Foto: Alex Odijk)
Verder in Stripnieuws een interview met Aloys Oosterwijk, artikelen over de beide Nederlandse stripmusea, een lang verhaal van Victor en Frenky door Daniel van den Broek, strips als Willems wereld, Snippers, Rembrandt, Erwin Suvaals Deadline en een lang verhaal van Victor en Franky door Daniel van den Broek en een terugblik op De Stripdagen, te vinden op pagina 40 t/m 43. Met heel veel foto's waaronder die van het interview dat Caroline tijdens De Stripdagen had met Wilbert van der Steen en eentje van onze zondagse Donald Duck en Tina-signeersessie.
Prettig weekend allemaal!
2 opmerkingen:
Reisschema van Hel en Julia ging dan vanaf Den Haag CS naar Utrecht CS en vandaar met de auto?
Ha Kees,
Toen ik deze scene schreef had ik eigenlijk Rotterdam in gedachten als de plaats waar Hel en Julia van vervoersmiddel wisselen. Volgens de planner van de ANWB is het mogelijk om in drie kwartier van de Universiteit van Utrecht naar Station Rotterdam Centraal te rijden. Als Fabian dat in een half uur heeft gedaan, heeft hij in elk geval heel snel gereden. :-)
Omdat Hel's woonplaats niet echt gedefinieerd is (tot nu toe een mix van Amsterdam en Utrecht met een vleugje Den Haag) heb ik het in het scenario in het midden gelaten. Waar Hel en Julia uitgestapt zijn, hangt dus helemaal af van waar de parkeerplaats zich bevindt die Danker Jan hier heeft getekend. :-)
Prettig weekend.
Hartelijke groeten,
Frank
Een reactie posten