dinsdag 26 november 2013

De publicaties van deze week

Na de Vano-bus nog meer aandacht voor het werk van Hans. Vorige week al viel de nieuwe BS Magazine, nr 197 alweer, in de bus. Met daarin in de rubriek 'Acte de présence' alle stripalbums die in de maanden september en oktober van dit jaar zijn verschenen. En daarbij hoort natuurlijk Rhonda 1:  Help me, Rhonda!. Te vinden op bladzijde 51, met coverafbeelding, een korte omschrijving van het verhaal en een speciale vermelding van de dossier-editie. Meer info over Brabant Strip en BS Magazine vind je op www.brabantstrip.be


Stripnieuws gaat op de site (www.stripnieuws.nl) wat uitgebreider in op het verschijnen van Hans' eerste eigen album.  Onder de knop 'Strip Tease' vind je een aantal besprekingen van recent verschenen albums door Jos van Waterschoot. Waaronder dus ook Rhonda 1: Help me, Rhonda!
Na Stripspeciaalzaak is dit de tweede positieve en zeer enthousiaste bespreking van het allereerste Rhonda-album. Je vindt de bespreking via deze link:  http://www.stripschap.nl/pages/topics/rhonda-1.-help-me-rhonda.php?p=10. Hopelijk binnenkort ook in de papieren Stripnieuws. De cover van nummer 53 staat inmiddels on-line, dus wie weet...

En over besprekingen gesproken, op Youtube pakt Donald Duck Fanvizier flink uit met 'Donald Duck Nader Bekeken # 5".

(bron: Youtube)

 Met besprekingen van o.a. mijn Panchitoverhaal (op 3.02 min), dat  vorige week alleen on-line in de digitale Donald Duck nr 47-2013 verschenen, het album '50 sportgrappen met de Duckies' (op 3.24 min) met daarin ook aandacht voor twee Duckies-gags  van mijn hand die in dit album verschenen, inclusief de scenario's en een compliment voor de  sponsorgag,  en de Donald Duck Dubbelpocket Extra nr 11 (op 4.08 min), met ook daar de eerste scenariopagina van 'De verloren stad van Ping-Ping'. Maar het meest bijzondere item is de bespreking van het album "Lang zullen ze leven! 2013, op 5.05 minuten. Behalve de bespreking van twee Carl Barks verhalen met daarin het eerste optreden van respectievelijk Keessie en Buurman Bolderbast en een interessant item over Willie Wortel en Otto van Drakenstein aan de hand van een van de andere verhalen, blijkt Donald Duck Nader Bekeken ook de beschikking te hebben over het volledige scenario van het Kwik, Kwek en Kwak-verhaal 'Filmfestival' dat eveneens in dit jubileumalbum werd opgenomen. Vermoedelijk kwam dit item tot stand met de hulp van co-auteur Daniel van Eijmeren die het plot voor dit verhaal bedacht. Dank je wel, Daniel en dank je wel, Donald Duck Fanvizier. Een topper, deze aflevering van Donald Duck Nader Bekeken!

2 opmerkingen:

Cray zei

Hallo frank

Super leuk dat je het een leuke
aflevering vond en ik probeer samen met Daniel zoveel mogelijk senario's
te zoeken want dat is natuurlijk het allerleukst ik ben nog aan het uitesten met nader bekeken
en ga nog wat weizeginkjes aanbrengen maar ik vindt het altijd tof als u senario pagina's toont ik had aleen een vraag over de copyright van die senario's is het nou van sanoma/disney of van u? en hoeveel van die pagina's kan ik laten zien zonder in de problemen te komen?

Tot de volgende aflevering Cray!
crayvanzutphen@outlook.com

Frank Jonker zei

Ha Cray,

Oei, dat is moeilijke materie. In principe is het zo dat de verhalen die Donald Duck of de albums staan niet zonder toestemming van de uitgever mogen worden gepubliceerd. Maar er bestaat ook zoiets als het citaatrecht, waarbij je een gedeelte van het verhaal voor aankondigingen, beoordelingen, kritieken enzovoorts mag gebruiken. Bij Donald Duck Nader Bekeken gaat het om de beoordeling van de verhalen en volgens die regel mag je daar dan dus best een strippagina of scenariopagina voor gebruiken. Hoeveel pagina's van een verhaal nu als redelijk beschouwd wordt, durf ik niet te zeggen. Zelf houd ik het meestal bij één, soms twee scenariopagina's, van een verhaal en bij een one-pager gebruik ik nooit meer een halve pagina, zodat mensen voor het complete verhaal toch de Donald Duck of het album moeten kopen. Als ik teken- of scenariowerk van iemand anders dan Hans of mezelf op de blog zet, vermeld ik er altijd de auteur bij, en in het geval Disney ook altijd het copyright Disney. Iets dergelijks staat trouwens ook op Inducks vermeld over de illustraties daar.
Als je overneemt wat hier op de blog of op Inducks staat, kun je volgens mij niet in de problemen komen. En voor één keer eens een compleet scenario, zoals bij het filmfestival, zal toch ook wel kunnen, hoop ik? Volgens mij ben je met Donald Duck Nader Bekeken heel goed bezig, zoals je het nu doet.

Uit een reactie van Zuurtjesrobijn op een andere blogpost, begreep ik dat je bezig bent met een Sinterklaasspecial voor Donald Duck Nader Bekeken. Vanwege de Parijse signeersessie van Hans, zet ik m'n volgende blogpost waarschijnlijk niet eerder dan maandag op de blog. Maar misschien heb ik alvast een leuk weetje voor de Sinterklaasspecial. iets dat ik daarnet ook al in m'n antwoord aan Zuurtjesrobijn heb geschreven. Het bordpspel uit het Oom Dagobert verhaal in Donald Duck nr 49 is niet afgeleid van Monopoly, zoals de naam Duckopoly doet denken, maar van het spel Dagobert. Dat spel is weer gebaseerd op Oom Dagobert en bevat veel verwijzingen naar o.a. de Uncle Scrooge-strips van Carl Barks.
Heel fijn weekend en veel succces alvast met de Sinterklaasspecial van Donald Duck Nader Bekeken.

Hartelijke groeten,

Frank