maandag 4 juni 2012

Waar gebeurd!

Het wordt dringen deze week op de Bob Evers Strip blog. Verslagen over een regenachtig Haarlem en een zonnig Slagharen, nieuws over Max Miller en Rhonda en  misschien zelfs een gloednieuwe GRNVLD. Maar eerst even dit...

Wie het Donald Duck verhaal op bladzijde 39 t/m 42 van de nieuwe Donald Duck (nr 23-2012) leest, zal denken dat dit iets te maken heeft met een aflevering van CSI. Niets is minder waar. In werkelijkheid ging het om een aflevering van de Belgische politieserie Aspe. Maar ja, zie daar maar eens een Duck-variant op te bedenken...
Voor wie de serie niet kent, een serie van Aspe bestaat over het algemeen uit dertien afleveringen, waarvan in de meeste gevallen een zaak binnen één aflevering wordt opgelost. Soms zijn daar echter twee afleveringen voor nodig, de zogenaamde dubbelafleveringen. En dan loopt er nog een verhaallijn als rode draad door de hele serie heen.
Een welbekende commerciele zender was zo aardig om deze serie ook in Nederland op prime-time uit te zenden, maar om onbekende redenen deden  ze dat in eerste instantie zonder die dubbelafleveringen. Zodat je als vaste kijker niet alleen af en toe twee afleveringen miste, maar ook een deel van de doorlopende verhaallijn van de serie.
Gelukkig komt het verstand met de jaren en zond men een aantal jaar later deze serie wel compleet uit, maar dan in de nachtelijke uren. Zodat ik genoodzaakt was elke week een en ander op videoband te nemen. Tja, een mens wil tenslotte ook wel een paar uur slapen en toch het liefst 's nachts. Dat ging allemaal goed totdat de eerste van de dubbelafleveringen werd uitgezonden. Uitgerekend toen liep de herhaling van één van de liveshows van een welbekende talentenjacht zo'n drie kwartier uit. En dat alles omdat de originele aflevering ook drie kwartier was uitgelopen. Maar ja, die had ik niet gezien. Resultaat: het overgrote deel van de aflevering stond niet op de band. Over de toenmalige beeldkwaliteit van de 'Gemist'-uitzendingen op internet zullen we het maar helemaal niet hebben. Maar uiteindelijk kwam alles toch nog goed toen de betreffende aflevering nogmaals 's nachts herhaald werd en ik deze, na met alles rekening gehouden te hebben, tenslotte in zijn totaliteit op de videoband wist te krijgen. Of hoeveel moeite een mens moet doen om gewoon één aflevering van een favoriete serie te kunnen volgen. Afijn, zo kwam dus het Donald Duck-verhaal 'Nachtopname' tot stand dat deze week met tekeningen van de Spaanse tekenaar Santiago Barreira in de nieuwe Donald Duck te vinden is.

2 opmerkingen:

Otto zei

Bedankt voor de back story!
Erg leuk om te lezen en herkenbaar.
Ook leuk om te zien hoe de tekenaar jouw scenario bijna 1 op 1 heeft overgenomen. Dat sterkt mij er ook in om er tijd in te steken voor het beste resultaat (als ik het vergelijk met de harkpoppetjes en ontbreken aan decor in veel andere scenarios van adere schrijver). En ik vind het ook nog eens erg leuk om te doen.

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Graag gedaan, die backstory en bedankt voor de complimenten. Ik moet wel zeggen, dat ik niet de enige ben die zijn scenarioschetsen zover uitwerkt. Mijn collega Jan Kruse kan er ook wat van. Misschien nog wel meer dan ik. In feite heb ik die werkwijze lang geleden van Jan 'afgekeken'. Leuk, dat jou dat nu ook weer inspireert. Alvast veel succes met je nieuwe scenario.

Hartelijke groeten,

Frank