vrijdag 15 juni 2012

Beetje liegen over Los Angeles Union Station

Los Angeles Union Station. Het centrale treinstation van de stad. Hier op een ansicht ergens uit de jaren vijftig. Daarvan zou ik, in m'n Rhondaverhaal, nou wel zo'n heerlijke, grote overzichtsplaat willen maken.
Beeldschoon, witgepleisterd gebouwencomplex met rode pannendaken en  indrukwekkende klokkentoren.  Palmbomen overal, ruim parkeerplaats voor de deur. Soort Mexicaanse kerk.
Nou speelt ons verhaal begin jaren zestig. Het mooie Union Station staat er nog steeds, maar inmiddels natuurlijk alweer omringd door recentere nieuwbouw. Genoeg doku te vinden van onze tijd. Maar hoe zag die omgeving eruit begin zestig? Hoe precies? Niet te vinden!
Hier een luchtfoto uit onze tijd. Ik kies deze foto als de basis van m'n tekening. Zo'n soort luchtaanzicht lijkt me wel wat. Verschrikkelijke aanzichtshoek, natuurlijk, maar vooruit. Was er vijftig jaar geleden wellicht meer leegte? Onduidelijke brownstones? Misschien een paar van die brutalistische flats?
Okee, aan de gang dan maar. Aanzichtshoek fors draaien en  leegtes in kennis een beetje "invullen". Smokkelen met de waarheid. Hopelijk kom ik er mee weg.
 En zie je trouwens op perron 1 Rhonda's  Zephyr binnenlopen?

2 opmerkingen:

Otto zei

Wow, ziet er schitterend uit. Maar je begrijpt nu dat je niet alles kan reseurchen online, daarom moet je soms, geheel aftrekbaar bij de belasting, onderzoek ter plekken doen. Er zullen vast in het station of in de bibliotheek van LA archief foto's te vinden zijn van die periode. Ik snap niet dat sommige tekenaars dat niet doen ;-)

Hans van Oudenaarden zei

Wow, goeie tip! Waarom dacht ik daar zelf niet aan! Ik ga meteen boeken!