vrijdag 2 februari 2018

Donald Duck 6-2018

Deze week vind je in de nieuwe Donald Duck (nr 6-2018) het Madam Mikmak-verhaal 'Reuzenpoppenkast'. Een verhaal waarin Mikmak en Hortensia kennismaken met reus Nelis die gek is op poppenkastspelen en mensen (en heksen) als poppenkastpoppen gebruikt. De inspiratie voor dit verhaal komt van een paar regels uit het lied 'Poppenkast voor, poppenkast na' uit de serie Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?. Bij de zin 'Je bent een domme slappe pop waarin een grote hand. Die laat jou doen wat jij niet wil...' (tekst: Harrie Geelen, muziek: Joop Stokkermans en destijds gezongen door Rob de Nijs in zijn rol van Bertram Bierenbroodspot) zag ik al een reus voor me die op die manier poppenkast speelde. Een dergelijke reus komt overigens in de betreffende aflevering niet voor, maar het beeld bleef door mijn gedachten spoken en inspireerde me uiteindelijk tot dit Madam Mikmak-verhaal, ook nog eens grandioos getekend door meestertekenaar José Ramón Bernado.
En uiteraard  zingt reus Nelis in dit verhaal het refrein van 'Poppenpast voor, poppenkast na.' Met veel dank aan Harrie Geelen wiens 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' mij al tot heel wat meer Madam Mikmak-verhalen inspireerde. Wat dat betreft is de timing van de publicatie van dit Madam Mikmak-verhaal perfect, want deze week verscheen ook het eerste boek van de Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen,  meneer?-trilogie van Harrie Geelen, De weg naar Voorgoed. Een aanrader! Al vermoed ik wel dat de gebeurtenissen uit de aflevering van 'De poppen van Sijs' waarin 'Poppenkast voor, poppenkast na' te horen is, pas later dit jaar in het tweede boek van de trilogie beschreven zullen staan.

Prettig weekend allemaal!

Geen opmerkingen: