dinsdag 6 mei 2014

Nieuwe vrienden en andere strips in Knokke

Groot feest in Knokke afgelopen weekend. Net als vorig jaar was het jaarlijkse stripfestival van Knokke-Heist over twee dagen verdeeld. Een en ander begon zaterdagavond met een over heerlijk etentje in gezelschap van alle aanwezige stripmakers, medewerkers en organisatoren van het Stripfestival Knokke-Heist.

Om half negen was het tijd voor de gala-avond waar onder andere, Draw & Shoot 3,  het nieuwe fotoboek van Jakari Productions werd gepresenteerd, evenals het jaarlijkse album 'Knokke-Heist verstript' en het nieuwe boek van Paul Geerts 'Het ei van Soma'  Daarnaast werden ook de jaarlijkse stripprijzen weer uitgereikt. En wie schetst onze verbazing toen de jaarlijkse Stripprijs van de Noordzee, bedoeld voor een tekenaar die van groot belang is voor ofwel het Stripfestival van Knokke-Heist ofwel voor de gemeente Knokke-Heist, voor het eerst naar een Nederlandse tekenaar ging.
 
Niemand minder dan Eric Heuvel mocht deze prijs in ontvangst nemen voor zijn verdiensten van de afgelopen jaren. Een en ander had vast en zeker ook te maken met het thema van het festival 'For Freedom' dat op zijn beurt weer alles te maken had met de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. In die lijn past ook het educatieve werk van Eric voor onder andere de Anne Frank Stichting dat uiteraard weer veel met de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog te maken heeft. Tijdens het interview met Eric waren het dan ook vooral deze educatieve strips die tijdens de bijbehorende op een groot scherm te zien waren. Eric, van harte gefelicteerd met deze welverdiende stripprijs.

De presentatie op het scherm werd overigens afgesloten met de cover van 'Nieuwe vrienden' prominent in beeld. Of het er iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar feit is dat ik zondag heel wat Nieuwe vrienden-albums heb mogen signeren, zowel in harde als in zachte kaft. Over het algemeen gingen de albums van mij naar Eric die even verderop aan de tafel zat, maar af en toe kwamen er ook mensen met een al door Eric gesigneerd album bij mij. Dat geldt overigens niet alleen voor Nieuwe vrienden. Er kwam zelfs nog iemand ons album 'Het Van Walraven testament'  laten signeren, dat Eric en ik zo'n vijf jaar geleden maakten voor werkgeversorganisatie AWVN.
(Illustraties: Eric Heuvel)

Sowieso was de belangstelling afgelopen zondag behoorlijk groot, zeker in de ochtenduren. En dat terwijl ik toch twee grootheden naast me had. Aan de ene kant naast me Daan Jippes, aan de andere kant Danker Jan Oreel. En verder het gezelschap van Eric, Dick Heins, Daniel van den Broek en later ook nog Theo van den Boogaard die Cindy en ik als eerste van alle aanwezige stripmakers al op weg naar Knokke ontmoet hadden.
(Illustratie: Gerben Valkema, © Disney)

Behalve voor Nieuwe vrienden kwamen er ook regelmatig verzoekjes voor een Donald Duck-tekening, zowel in schetsboek in het album 'De grappigste avonturen van Donald Duck nr 34'
De signeersessie begon overigens met een speciale opdracht voor het festival. Een (scenario)tekening die iets met het thema van dit jaar te maken had. Nu is de Eerste Wereldoorlog niet echt iets om te lachen en ik ben ook zeker geen realistische tekenaar, dus behoorlijk lastig om met dit thema dan toch iets leuks te maken. Uiteindelijk is het me (hopelijk) gelukt dankzij een tijdreis-tablet van Willie Wortel.
(Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

Ook mocht ik een album signeren van 'De verdronken van paarden van Ameland', het album met het waargebeurde verhaal over de reddingspaarden van Ameland. En verder was er veel belangstelling voor de aankondingsplaat die IJsbrand me had meegegeven voor het album 'Achter de schermen van... Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen'. Een van de drie edities die de komende maanden van het tweede Max Miller-album zullen gaan verschijnen. Maar daarover later meer en uitgebreider nieuws op de Max Miller Strips blog en de Bob Evers Strip blog.
Tenslotte, pas laat op de middag, kon ik nog twee exemplaren van 'Bob Evers 5: Een overval in de lucht' signeren. Ik sloot het festival tenslotte af met een tekening van Donald Duck in een schetsboek, waarin ik een aantal jaar eerder ook al een Donald-tekening had gemaakt.

Al met al dus weer een zeer geslaagd stripfestival afgelopen zondag in Knokke.
Bij deze wil ik dan ook iedereen bedanken die afgelopen zondag speciaal voor ons of onze strips naar Knokke is gekomen. En niet te vergeten natuurlijk Cindy, Theo, Hennie, Tine, Eric, Dick., Daan, Danker Jan, Andree, Chantal en Daniel voor het gezelschap en de gezelligheid van het afgelopen weekend. Hennie en Tine, nog een keertje extra bedankt vanwege de lift naar huis op zondag, Danker Jan voor een zelfde soort aanbod en Leon, Jan en Theo dank jullie voor de lift zaterdag richting Sluis en Knokke
En in het bijzonder wil ik ook Albert, Jean-Pierre, Leon, Jan, John, AndrĂ©, Guido en Dirk, Yves, Harry en Kitty en alle andere medewerkers van het stripfestival Knokke-Heist bedanken voor de uitnodiging, de ontvangst, de gastvrijheid, de gezellige dagen en algehele verzorging van het afgelopen weekend. Heel hartelijk bedankt allemaal!

Geen opmerkingen: