dinsdag 21 mei 2013

Bob, Rhonda, Max en andere strips in Zwolle


Veel belangstelling voor de nieuwe prenten afgelopen zaterdag op de Oost-Nederlandse Stripboekenbeurs in Zwolle. Zowel bij Hans en Caroline, in de stand van De Boekenhalte, als bij IJsbrand en mij, in de stand van Uitgeverij Bonte en Stripwinkelfavoriet daartegenover, kwamen er regelmatig mensen langs die belangstelling hadden voor de nieuwe prenten of deze al eerder gereserveerd hadden.
(Illustratie: IJsbrand Oost)

IJsbrand was als eerste van ons allemaal aanwezig. Zelf kwam ik ongeveer rond elf uur binnen en kon, na eerst een aantal Bob Evers albums geleend te hebben bij De Boekenhalte om die op mijn eigen tafel te kunnen uitspreiden en, niet te vergeten, de gebruikelijke kop koffie beginnen met het signeren van de 50 Max Miller teaserprenten.

Vlak na mij arriveerden  Hans, Caroline en Nell, en dat was te merken, want terwijl ik nog bezig was met het signeerden van de gereserveerde Max Millerprenten, mocht ik al meteen de eerste Bob Evers prent signeren. En dat niet alleen, Hans had ook al een exemplaar van ons tot nu toe nieuwste Bob Evers album 'Een overval in de lucht' van tekening en handtekening voorzien en daar mocht ik uiteraard ook nog een tekst en handtekening in zetten. "Een overval in de lucht' zou in de loop van de zaterdag trouwens  opvallender vaker voorbij komen. Misschien toch het verschil dat wordt gemaakt door de aanwezigheid van de tekenaar? Wie zal het zeggen?

Ook het album 'Drie jongens op een onbewoond eiland' werd het eerste uur al door Hans gesigneerd en zelf mocht ik een exemplaar signeren van 'De verdronken paarden van Ameland'.
 (Illustratie: Alberto Saichann en Eduardo Lago, © Holco Publications)

IJsbrand signeerde inmiddels ook diverse exemplaren van het eerste Max Miller album 'Moordkunsten'.
En tussen de diverse albums door ging ik dan weer verder met het signeren van de Max Millerprenten.

De Rhonda-prent van Hans heb ik uiteraard niet gesigneerd, maar wat ik begreep van Hans en Caroline, was deze, net als de Bob Evers prent in de loop van de middag helemaal uitverkocht.
Van de Max Millerprent was de oplage wat hoger, dus daar hebben we er nog wel een aantal van over, die we uiteraard meenemen naar een volgende beurs of die je alsnog kunt reserveren bij IJsbrand via een mailtje aan ,maxmillerstrips[at]xs4all.nl

Caroline had daarnaast ook een aantal exemplaren van de Kasteel Groeneveld-puzzel meegenomen. Je weet wel, die puzzel met die fraaie openingsplaat van Hans van de stripfabel 'De Vos en de Raaf', en ook daarvoor was veel belangstelling in Zwolle.
 (Illustratie: Gerben Valkema, ©Disney)

Tijdens onze signeersessies kregen we ook in allebei de stand bezoek van een aantal bekenden, zoals Joop, Herman, Otto, Marc en Gerben.  En door de medewerkers van de stripbeurs werden we geregeld van broodjes en koffie voorzien. Zelf hebben Caroline, Hans en ik halverwege de middag nog een bezoekje gebracht aan de stand van Uitgeverij Boumaar die in het midden van de beurs te vinden was, maar deze keer dus zonder signerende tekenaars of schrijvers.
Het signeren van albums prenten, en af en toe ook nieuwjaars- en kerstkaarten in de stands van de Boekenhalte en Uitgeverij Bonte/Stripwinkelfavoriet ging daarna weer onverdroten door. Vanaf het moment dat ik het eerste 'Grappigste Avonturen' album signeerde, was er ineens ook veel belangstelling voor Donald Duck, in album of in schetsboek. Zo heb ik o.a. Donald, Kwik, Kwek en Kwak en zelfs een Zware Jongen mogen tekenen.

Daar tussendoor kwamen dan ook regelmatig weer nieuwe Bob Evers albums  voorbij, waar Hans inmiddels een tekening van Bob, Jan, Arie of een combinatie van onze helden in had gemaakt en die ik dan ook weer mocht signeren. Behalve 'Een overval in de lucht' heb ik de drie albums van de Zuidzee-trilogie: "Avonturen in de Stille Zuidzee',  'Drie jongens op een onbewoond eiland' en 'De strijd om het goudschip' mogen signeren en tenslotte ook nog ons allereerste album 'Kabaal om een varkensleren koffer'.  Kortom, voor alle Bob Evers albums was belangstelling.

En uiteraard hebben IJsbrand en ik ook nog even gebrainstormd over het nieuwe Max Miller verhaal ' De Orde van de Blauwe Steen' waarvan inmiddels de eerste 17 pagina's zijn getekend, geinkt en ingekleurd.
Eind van de middag werd het wat rustiger in de Grote Kerk in Zwolle. En hoewel Hans en IJsbrand op dat moment nog wel iets te tekenen hadden, werd het voor mij langzamerhand tijd om de overgebleven Bob Evers-albums weer terug te brengen naar de Boekenhalte en langzaamaan huiswaarts te keren.

Al met al dus weer een heel leuke en gezellige Oost-Nederlandse Stripboekenbeurs afgelopen zaterdag in Zwolle. Daarom wil ik hierbij iedereen te bedanken die afgelopen zaterdag speciaal voor Bob Evers, Rhonda en/of Max Miller naar Zwolle is gekomen. En in het bijzonder natuurlijk Hans, Dirk Jan, Daan en alle andere medewerkers van de Oost-Nederlandse Stripboekenbeurs voor de uitnodiging, de algehele verzorging en de gastvrijheid van afgelopen zaterdag. Hans, Caroline, IJsbrand, Fons, Willem, Joop en Otto, bedankt voor de gezelligheid. En Fons en Willem, eveneens bedankt voor de gastvrijheid in jullie stands. Hartelijk bedankt allemaal!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Was weer een leuke beurs! Bedankt ook weer voor alles! Groetjes, -J-.

Otto zei

Wat is Zwolle toch een geweldige strip beurs!
Ook van mijn kant enorm veel dank naar de organisatie van de beurs en al die geweldige tekenaars, scenaristen en standhouders die de beurs zo leuk maken.
Tot ziens in Zwolle!!!!

Frank Jonker zei

Ha -J- en Otto,

En dank jullie voor jullie reacties en voor de complimenten. Ben het helemaal met jullie eens.

Hartelijke groeten,

Frank

Hans van Oudenaarden zei

En wat een mooie stukjes schrijf je toch altijd na elke beurs, Frank!

Frank Jonker zei

Ha Hans.

Dank je voor de complimenten.

Hartelijke groeten,

Frank