zaterdag 13 maart 2010

De tradionele BE-blog-beurs-nabeschouwing

Tja, die traditionele BE-blog-beurs-nabeschouwing… Ik zou wel willen, beste bloglezers en lezeressen, maar die traditionele BE-blog-beurs-nabeschouwing wordt normaal gesproken voorzien van foto’s. En die heb ik dus niet. Ja, wat You-tube-filmpjes, maar daar zijn wij niet in te zien. En verder alleen die foto’s van Hans en Erwin. Nou ja, daar moeten we het dan voorlopig maar mee doen. En na een week wachten mag er hier onderhand wel zo’n nabeschouwing op de blog komen. Daar gaat ie dan:

Zaterdag 6 maart, 9,45 uur. Samen met een buslading tekenaars en stripfans wandel ik het Schaats- en Racketcentrum binnen voor de Stripbeurs Breda 2010.

Illustratie: © Jakari Productions

De eerste twee uur kan ik nog even rustig rondlopen en rondkijken. Althans, dat was de eerste gedachte. Maar nee, het wordt eerst vruchteloos zoeken naar koffie (het Eppo-koffiezetapparaat weigert tot tweemaal toe dienst) en daarna samen met mijn beste vriendin Saskia in de rij gaan staan bij Lucky Luke-tekenaar Achdé. Dit tot grote hilariteit van stripliefhebster en beursbezoekster Cynthia, die mij nu eindelijk ook eens aan de andere kant van de tafel ziet staan. Na drie kwartier wachten een kort maar leuk gesprek gevoerd met tekenaar Achdé. Waar ik diep onder de druk ben van zijn tekenwerk en de manier waarop hij de Lucky Lukestrip na Morris heeft voortgezet, is Achdé op zijn beurt zeer gecharmeerd van de tekeningen van Hans in “De strijd om het goudschip” en geeft mij meteen een mooi compliment als hij zegt: “Without a story, no comic!”
Als ook Saskia haar Lucky Luke-tekening te pakken heeft, wandelen we terug naar het podium, waar om 12.00 uur de presentatie van Draw & Shoot 2 zal plaatsvinden. Nog niets te zien, dus we wandelen door naar de Eppo-stand. En ja, daar zijn Hans en Caroline!
Mijn derde poging om koffie te krijgen loopt beter af, vooral dankzij de hulp van Eppo-hoofdredacteur Rob van Bavel, die eindelijk koffie uit het apparaat weet te krijgen. Na onze eerste kop koffie lopen we terug naar het podium, waar niet de gevallen minister Ronald Plasterk, maar Daan Jippes en Gerben Valkema het eerste exemplaar van Draw & Shoot 2 uit handen van Karin en Jan in ontvangst nemen. Na de groepsfoto met de aanwezige stripauteurs, een foto die ik hier zeker nog ga plaatsen zodra ik hem heb, mogen we meteen al de eerste exemplaren van het fotoboek signeren. Natuurlijk ieder op onze eigen pagina’s.
Daarna naar de stand van Jakari Productions om te toasten op dit bijzondere boek en dan is het echt tijd om in de Eppo-stand te gaan signeren. Hans heeft voor het eerst de vier Bob Evers-kerstkaarten bij zich en daar worden er al meteen een stel van verkocht. En al gauw worden de eerste Arie’s en Jan’s getekend in de diverse striptekenboekjes en albums. Zelfs het album “De kleine dood’ komt voorbij.

Foto: Erwin Suvaal

Maar zodra ik mijn eerste Donald Duck-schets heb gemaakt voor een jongetje dat roept: “Ik heb Donald Duck gevonden!” wordt mijn rij langzamerhand groter dan die bij Hans. De conclusie mag duidelijk zijn: het wordt echt hoog tijd voor een nieuw Bob Evers album! Na twee uur Donald Ducks, Bob’s, Jan’s, Arie’s en wat al niet meer getekend te hebben, verhuizen we naar de stand van Jakari om daar nog een uurtje Draw & Shoot 2 te promoten en te signeren. Dat uurtje wordt meer dan anderhalf uur en voor we het in de gaten hebben is het kwart voor vijf en loopt de beurs op zijn einde.

’s Avonds heerlijk gegeten in het Bredase Apollo Hotel, laat naar bed en vroeg weer op om de volgende dag weer zo rond kwart voor tien op de Stripbeurs te zijn. De koffie-automaat werkt deze keer gelukkig ook zonder de hulp van Rob en voor tienen heb ik mijn eerste kop koffie al te pakken. Na een uurtje rondlopen en bekenden begroeten, is het weer tijd om te signeren bij Eppo, maar dit keer zonder Hans. Ik verwachtte een rustig dagje, maar het tegendeel is waar. Opnieuw verzamelt zich een rij kinderen met striptekenboekjes voor wie ik de ene Donald Duck na de andere teken. Maar ook Dagobert, Loebas, Mickey en Minnie en zelfs een Disney-paard zijn erg populair. De geplande twee uur worden er drie-en-een-half en naast mij roept Marq van Broekhoven uit: “En jij bent niet eens tekenaar, man!”

Foto: Erwin Suvaal

Tja, het zal het personage zijn, denk ik, niet de scenarist. Gelukkig zorgt Joop tussen voor de spullen die ik anders nooit bij de stand van Brabant Strip had kunnen ophalen.
Enfin, om half drie word ik genoodzaakt een aantal kinderen mee te nemen naar de stand van uitgeverij Boumaar waar ik eigenlijk al om twee uur samen met collega-scenariste Patty Klein zou signeren. En daar wordt het eindelijk wat rustiger. Zo’n anderhalf uur nog Donald Ducks tekenen, kerstkaarten en prenten verkopen, zelfs nog een Bob Evers album voor mijn eigen buurvrouw en goede vriendin Cindy signeren en dan zit het er op. Het laatste uurtje kan ik nog even rondlopen, bijkletsen met Donald Duck-collega Henrieke, die net terug is uit The States en dan iedereen gedag zeggen en naar huis! En dan te bedenken dat we volgend jaar, als alles goed gaat, wel een min of meer nieuw album op de stripbeurs bij ons hebben. Ik hoop maar dat dat Eppo-koffiezetapparaat dan op zaterdagochtend wel meteen koffie zet.
Bedankt allemaal en tot volgend jaar!

Geen opmerkingen: