dinsdag 10 november 2009

Pagina 40: De connecties van Anderson

We laten de 30-tallen achter ons en we beginnen aan de eerste van de laatste zeven pagina’s van ons verhaal. Op pagina 40 weet Anderson eindelijk Jan iets van hun geheime opdracht te ontfutselen. En dan blijkt dat de armen van Anderson heel wat verder reiken dan Jan ooit gedacht had. Op pagina 40 zien we eindelijk ook Malherbe in actie komen. Na bijna het hele verhaal totaal nutteloos te zijn geweest, bereidt hij nu eindelijk een actie voor. Maar wel een actie die onze helden eerder zal hinderen dan helpen. Maar dat is weer iets voor de Eppo van volgende week. Tot die tijd is hier scenario-pagina 40:

PAGINA 40a:

1. Anderson zit naast Jan in het ruim van de bommenwerper.
ANDERSON: ik heb gemerkt dat jullie willen verzwijgen waarom je zo’n belang stelt in jeffries doen en laten. maar als ik het wel heb, moeten jullie hem dringend hebben.
JAN: nou en of! wat die breitstein van plan is, weet ik niet. maar ik wil erop gokken dat jeffries gaat direct naar een bepaald adres in kaapstad gaat.

2. Anderson fluistert Jan iets toe. Jan denkt even na.
ANDERSON: aha, eindelijk houvast… luister jan, neem mij in vertrouwen. ik heb overal relaties en kan aan een hoop touwtjes trekken. of weet jij soms één vent in kaapstad die je kan helpen?
JAN: geen kip of kraai…

3 Jan fluistert Anderson het een en ander over de zaak Jeffries toe. Anderson kijkt hem verrast aan. Arie werkt de perziken en ananas naar binnen en luistert met een half oor mee.
JAN: all right. jeffries en wij zijn allebei op jacht de handschoenendoos van ene mevrouw james elephant. er zit een belangrijk stukje papier in dat voor iemand in engeland 400000 dollar waard is.
ANDERSON: mevrouw wie? weet je iets meer van die man van haar?

4. Jan haalt zijn schouders op, Andersons gezicht klaart op.
JAN: alleen maar dat hij renpaarden fokt en dol is op wedden.
ANDERSON: dat is ‘m! en wees maar blij dat je het mij verteld hebt.

5. Anderson staat op en wenkt Jan mee te komen. Jan kijkt hem verbaasd aan. Ook Arie staat op.
JAN: waarom?
ANDERSON: james elephant is een van mijn beste vrienden. ik heb jarenlang zaken met hem gedaan. kom, we gaan een telegram verzenden.


PAGINA 40b:

1. Bij de radio is de marconist bezig het ene na het andere telegram voor Malherbe te verzenden. Anderson, gevolgd door Jan en Arie, onderbreekt het betoog van Malherbe.
MALHERBE: juffrouw lalonde zal te kaapstad arriveren. stop. persconferentie na aankomst. stop.
ANDERSON: mag ik even onderbreken? meneer de marconist…

2. Close-up van Anderson telegram.
TEKST VAN HET TELEGRAM: Jumbo,
Onder geen omstandigheden afstand doen van
vrouws handschoenendoos stop poging zal worden
gedaan die afhandig te maken door kletsverhaal
stop zal later uitleggen stop tracht man met
kletsverhaal vast te houden verantwoordelijkheid
voor mij stop dit is zeer belangrijk stop ik zat in
vermist KLM-vliegtuig maar nu op weg naar Kaapstad
arriveer vanavond stop laat mij niet in de steek
chattanooga waf waf
Bones
ANDERSON: wil je dit zo snel mogelijk verzenden? het is dringend.

3. De marconist leest het telegram en grinnikt.
MARCONIST: o.k. mijnheer anderson. het gaat meteen de lucht in.

4. Terwijl ze terug gaan naar het ruim legt Anderson Jan en Arie uit wat de vreemde namen en termen uit het telegram te betekenen hebben.
ANDERSON: ‘jumbo’ is een naam van heel goede vrienden voor elephant. en mij noemden ze vroeger ‘bones’. chattanooga waf waf slaat op een zot avontuur dat we ooit in amerika beleefden.
JAN: zo weet hij zeker dat het telegram van u komt. maar daarmee heeft u uw stalen kistje nog niet terug, meneer anderson.

5. De bommenwerper hoog in de wolken. Arie tuurt door de patrijspoort naar buiten
ANDERSON: direct niet, neen. maar er is een kans dat jeffries weet waarheen breitstein is gegaan. ik wou alleen dat deze bommenwerper een paar honderd kilometer per uur sneller vloog.
ARIE: en ik wou dat ik een kop hete chocola had
.

Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: