maandag 6 juli 2009

De verhalen van deze week... en de discussies daarover!

Als scenarist weet je nooit van te voren hoe je strip eruit komt te zien. Soms gaat een tekenaar helemaal zijn eigen gang en tekent iets heel anders dan dat er in het scenario staat. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk muiter Harry die in het boek en in het scenario de avonturen in de Stille Zuidzee niet overleefde, terwijl hij dankzij Hans aan het eind van de trilogie nog prima in staat was kolen te scheppen. Ook voor de Eppo van volgende week voorspel ik alvast een scene die ietwat afwijkt van het scenario. Maar in Eppo 12 is het toch echt tekenaar Dick Heins die met de Kleine Napoleonstrip op bladzijde 22 een, laten we maar zeggen, vrije bewerking van mijn scenario heeft getekend.
Wat me nu pas opvalt, nu ik het scenario op de blog zet, is dat mijn introductie van Robespierre en zijn bende vijf plaatjes telt en de strip maar vier. Het een geeft een heel ander vertelritme dan het ander. Toch was me het niet meteen opgevallen, omdat wel alle teksten in de strip staan.
Wat wel opviel was de plotselinge verschijning van Anne-Louise. Okee, ze heeft een sterk karakter, maar zo sterk dat ze in een strip verschijnt, waar ze geen rol heeft?
(Illustratie: Dick Heins)
Lijkt me meer iets voor Napoleon. Maar Anne-Louise weglaten en Napoleon in het laatste plaatje toevoegen, zoals ook in het scenario te zien is, ging niet meer. Vandaar dus deze vrije bewerking van 'De bende van Robespierre'.
Dat Robespierre en zijn maten een soort studentengang vormen is dan wel weer bewust gedaan. Robespierre was hooguit 20 ten tijde van Nappies jeugd en studeerde dus nog volop voor advocaat, zo wil de geschiedenis.

Nog een strip waar vooraf heel wat over gepraat is, is de Bert en Ernie strip op bladzijde 18 en 19 in Sesamstraat 11. Perfect in beeld gebracht door onze Braziliaanse collega en vaste bloglezer Silvio Spotti. Het probleem zat bij deze strip dan ook in het scenario.
(Illustratie: Silvio Spotti, © Sesame Workshop)

Ernie laat in dit verhaal ballonnen los, en wat blijkt? Dat is slecht voor het milieu! Alleen hoorden we dat pas toen het hele verhaal al getekend was. Zelf was ik me van geen kwaad bewust. Maar een paar weken later was het ook een item in het Jeugdjournaal. Inderdaad, losgelaten ballonnen zorgen voor een hoop zwerfafval, vooral aan het strand.
Met de strip is het overigens allemaal nog goed gekomen. Voor deze keer mocht Ernie zijn ballonnen nog laten vliegen, maar volgende keer zullen hij en Bert ze stevig vast moeten houden of vast moeten binden. Alles voor een beter milieu, tenslotte!

Geen opmerkingen: