zaterdag 23 mei 2009

De andere verhalen van deze week

Naast het vervolg van ons Bob Evers stripavontuur “Een overval in de lucht” zijn er ook deze week weer een andere verhalen en publicaties te vinden in diverse tijdschriften.
Zo ligt sinds dinsdag al Katrien 3-2009 in de winkel. Met daarin op 16 en 17 een Duckiesverhaal met Lizzy, Juultje en Babetje in de hoofdrol. Een verhaal dat aan de ene kant gebaseerd is op het verschijnsel ‘heitje voor een karweitje’ en aan de andere kant op een inmiddels welbekend fenomeen als het maïsdoolhof. Het verhaal werd overigens al eerder gepubliceerd in Katrien nummer 3-2003 en die verscheen exact op de ochtend dat ik voor het eerst van mijn leven naar agentschap Comic House af reisde om daar kennis te maken met het fenomeen Bob Evers. Dat ik op de terugweg voor het eerst “Kabaal om een varkensleren koffer” las, is bij onze vaste bloglezers al meer dan bekend. Op de heenweg las ik dus de Katrien waarin dit verhaal voor het eerst gepubliceerd werd.
De prijsvraag die destijds aan het verhaal gekoppeld werd is ook in deze nieuwe Katrien weer te vinden, maar wel met andere prijzen. Dus mocht je de oplossing van zes jaar geleden nog weten, grijp je kans!

Ook twee pagina’s lang en ook sinds dinsdag in de winkel, maar wel helemaal nieuw is het Bert en Ernie verhaal in op bladzijde 18 en 19 van Sesamstraat nummer 8-2009. Net als in het tv-programma Sesamstraat staan ook de meeste items in het magazine in het teken van een bepaald thema. In dit geval het thema ‘Van kop tot teen’ zoals al op de cover te zien valt. Puzzels, kleurplaat, leesverhaal, het spel en zelfs de prijsvraag, alles heeft wel iets te maken met handen, voeten, ogen, oren, etc.

(Illustratie: © Sesame Workshop)

En dat geldt dus ook voor de strip, die als “Bert en Ernie staan op hun handen’ heeft meegekregen. Hoewel eigenlijk alleen Ernie op zijn handen staat, want Bert vindt nou eenmaal dat je handen, voeten enzovoorts alleen moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
De strip is getekend door de Braziliaanse tekenaar en vaste bloglezer Silvio Spotti, die eerder al Brasil Bob tekende.

(Illustratie: Silvio Spotti (Magic Eye Studio), © Sesame Workshop)

Meer over het Sesamstraat magazine vind je op de site van uitgeverij Z-Press: http://www.zpress-magazines.nl/uitgave/6_sesamstraat


En woensdag tenslotte verscheen alweer Eppo nummer 9. Met op bladzijde 18 in de rubriek ‘Varia’ een artikeltje over ‘De andere kleine Gallier’, d.w.z. het boek ‘De kleine keizer’ van Martin Bril en dat natuurlijk aan de hand van de strip Kleine Napoleon. Eén dingetje in het stukje moet ik echter corrigeren: weliswaar heb ik het boek van Martin Bril sinds gisteren in huis (tja, wat wil je als er in Eppo staat dat het boek een onuitputtelijke bron van inspiratie voor je is?), maar door alle zich opstapelende deadlines, telefoons, mails, afspraken, onverwachts bezoek en andere verplichtingen, heb ik er nog geen letter in gelezen.

(Illustratie: Dick Heins)

Het kan natuurlijk zijn er sprake is van een naamsverwisseling en dat eigenlijk tekenaar Dick Heins wordt bedoeld. Dick heeft namelijk nog veel meer over Napoleon gelezen dan ik en kent zelfs details die vrijwel niemand kent. Maar hoe dan ook, ik heb het boek nu en als me de komende weken een paar vrije uurtjes wordt gegund dan zal dit artikel uiteindelijk misschien toch tot op de letter blijken te kloppen.

Op bladzijde 20 van Eppo 9 Kleine Napoleon zelf. Een gag genummerd als nummer 10, maar zoals ik twee weken geleden al verteld hebt, dat moet eigenlijk nummer 11 zijn.

(Illustratie: Dick Heins)

Immers, Napoleon ontdekt natuurlijk eerst dat de landkaarten uit zijn tijd voor geen meter kloppen en gaat ze daarna pas verbeteren, niet andersom. Gelukkig zijn de gags wel in de goede volgorde gepubliceerd. En die nummering, ach, die passen we nog wel eens aan als er ooit een album van Kleine Napoleon gemaakt wordt. In Eppo nummer 10 klopt het, als het als het goed is, allemaal weer en gaan we vrolijk door met gag nummer 12.

En dan tot slot, ook in de rubriek Varia op bladzijde 19 een oproep voor een nieuwe Strip Top 3, de top 3 van favoriete strip babes. Nu is Lois Bennett jammer genoeg nog niet getekend door Hans, maar mag ik, tot Lois volgend jaar het debuut maakt in “De jacht op het koperen kanon” dan toch Lalou Lalonde tippen?



Of anders de vooralsnog naamloze Bob Evers Babe die onze drie helden op iedere speciale Bob Evers prent vergezelt?

Tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

Silvio Spotti zei

Aardig om mijn kunst hier te zien.
Ik deed Brazil bob. Zo is de tweede keer ik mijn hier geposte kunst zie. Ik ben zeer gelukkig.
This is what you get when you use a computer program to translate :)

Frank Jonker zei

Hi Silvio,

Great to hear that you are the artist who did the illustrations of my Sesame Street story. I have rewritten the blogpost a little bit and mentioned your name in the post and in the credits.
If things go right, the next Sesame Street magazine will be here in the shops next week, so hope I soon will be able to show also some of your artwork from the next Bert and Ernie stories on this blog. Meanwhile, a lot of success with all your comics and illustrations.

Greetings,

Frank

P.S. I must say, you have a very good (Dutch) translation program. If you hadn't mentioned it, I would have believed that you really knew some Dutch. :-)