donderdag 30 oktober 2008

Zoek de verschillen!

Hoi allemaal! Afgelopen maandag vertelde ik jullie al dat Hans ooit drie Duckverhalen had getekend waarvoor ik het scenario heb geschreven. Toch zijn er maar twee daadwerkelijk in de Donald Duck gepubliceerd. Bij het derde verhaal is Hans nooit verder gekomen dan de schetsfase. De Bob Evers strip is zeker een van de redenen dat dit verhaal lange tijd op de plank is blijven liggen. Maar wie weet, ook wel het ...eh... volwassen werk van Hans.
Hoe dan ook, op een gegeven ogenblik wilde de Donald Duckredactie dit verhaal uit 1995 toch wel eens publiceren en liet het in 2005 opnieuw tekenen door de Braziliaanse Donald Ducktekenaar Carlos Mota, die al eerder een paar scenario's van me op van weergaloos tekenwerk had voorzien.
Normaal gesproken zou ik in zo'n situatie nooit geweten hebben dat er een andere versie van dit verhaal bestond en evenmin hoe het eruit zou zien. Ik zie mijn Duckverhalen immers ook pas vaak terug als ze in de Donald Duck verschijnen. Maar in dit geval was Hans van Oudenaarden de tekenaar van de eerdere versie en gelukkig heeft Hans me ooit een paar kopieen van zijn schetsen cadeau gedaan. Kijk en vergelijk: twee versies van pagina 4 en 5 van het Oom Dagobert verhaal 'Paniek in het vakantieparadijs'. De kleurenpagina's van Carlos Mota zoals ze verschenen zijn in Donald Duck 49-2005 en de schetsen van Hans zoals ze hier voor het eerst op deze blog gepubliceerd worden.
Zelfde verhaal, twee verschillende tekenaars. Zoek de verschillen!




































(Illustraties: schetsen: Hans van Oudenaarden, kleurenpagina's: Carlos Mota, © Disney)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk!!!
Groetjes, -J-.

HenriekeG zei

Bedankt voor het plaatsen van de schetsen! Ze zijn fantastisch, ik ga ze zeker bewaren.
Ook zonder de inktlijnen is het tekenwerk heel herkenbaar, vooral de composities en de 'honden', die doen me erg aan de Bob Evers strip denken. Ik herinner me een verhaal wat ik als kind gelezen heb, over spuitbussen waarbij alle etiketten waren verwisseld. De bijfiguren van dat verhaal waren ook in zo'n stijl getekend, dus ik denk dat dat ook een verhaal van Hans is? Ik zal 'm eens terugzoeken!

Frank Jonker zei

Ha -J- en Henrieke,

Graag gedaan, die schetsen. Ik zal binnenkort eens kijken of ik nog meer schetsen van dit verhaal voor jullie kan opduiken.
Henrieke, het etikettenverhaal is in elk geval niet van mij, maar zoals je het beschrijft is er een grote kans dat het inderdaad van Hans is. Misschien dat Hans nog weet om welk verhaal het gaat?

Hartelijke groeten,

Frank