zaterdag 11 oktober 2008

Gedachtelezen en gratis ontbijt

Hoi allemaal! Gisteren was ik voor de verandering zelf eens te gast op een boekpresentatie Helemaal naar Rotterdam afgereisd waar collega-schrijfster Wilma Degeling samen met illustratrices Helen van Vliet en Veronica Nahmis een boekpresentatie gaf van haar twee nieuwste kinderboeken, ‘Tom weet wat hij wil’ en ‘De televisie komt.’
Twee boeken die onderdeel uitmaken van een schitterende serie kinderboeken van uitgeverij Delubas en wat mij betreft, twee regelrechte aanraders!
Natuurlijk gebruik je zo’n reis ook om even bij de verschillende boeken- en tijdschriftenwinkels te kijken hoe het met je eigen boeken gesteld is. Waar hebben ze ons nieuwe Bob Evers album al wel? Waar nog niet? En waar zouden ze hem eigenlijk wel moeten hebben? En in dat laatste geval altijd even vragen, want als zo’n winkel ons nieuwe album nog niet heeft, kunnen ze het vaak wel bestellen. En als er maar genoeg mensen naar vragen, zullen ze dat ook zeker doen.

Behalve naar Bob Evers zoek ik natuurlijk ook altijd even naar mijn andere werk. Zo ontdekte ik Tina weer een herpublicatie van een mijn verhalen: Gemma’s gedachten. Een verhaal dat werd getekend door de Spaanse tekenaar Jesus Redondo en eerder werd gepubliceerd in Tina 10 van 2003 en nu in de nieuwe Tina (nr 42-2008) geherpubliceerd is onder de titel ‘Emma’s gedachten’. Blijkbaar is de naam ‘Gemma’ niet meer zo populair als zeven jaar geleden, toen ik dit verhaal schreef.
Het verhaal zelf gaat over gedachtelezen, iets dat voor veel meisjes heel interessant is, vooral als het om de jongen van hun dromen gaat. In dit verhaal heb ik het om gekeerd en gaat het om de jongen waar Gemma’s vriendin op valt, die op zijn beurt weer meer op Gemma valt.
De basis voor het drama in dit verhaal, dat verder ook gebaseerd is op het idee dat je als gedachtelezer wel gedachten maar geen stemmen kunt herkennen. Al kunnen alleen echte gedachtelezers vertellen of dat laatste nou wel of niet waar is.

Ook twee verhalen van me in de Donald Duck van deze week (nr 42-2008). Op bladzijde 34 t/m 37 een verhaal van Hiawatha omtrent het gegeven dat een prairie-indiaan die een paard bezat als belangrijk werd gezien. In dit verhaal, getekend door de Spaanse tekenaar Jose Rámon Bernadó Kneff, wordt het een soort wedstrijd tussen de twee bekendste indianenstammen uit de Hiawatha-verhalen; de Rondbuiken en de Pafwangs. Deze twee stammen en in het bijzonder de opperhoofden proberen elkaar af te troeven in het vangen en temmen van wilde mustangs met als inzet het antwoord op de vraag: wie is aan het eind van de dag het belangrijkste opperhoofd en welke stam is de belangrijkste stam van de hele prairie?

Meteen daarna, op bladzijde 38 t/m 42, vind je een Donald Duck verhaal, getekend door de Nederlandse tekenaar Sander Gulien en gebaseerd op ware gebeurtenissen. Zo is er inderdaad eind vorig jaar een bakker geweest die een jubileumactie heeft gehouden waarbij klanten in pyjama een gratis ontbijt konden scoren. En helaas, zat ik, zeker in het begin van vorig jaar, na het wegvallen van de voorpublicatie van Bob in het AD, ook zo te rekenen als Donald in de eerste drie plaatjes van dit verhaal. Bij mij is het gelukkig weer goed gekomen. Het nieuwe album ligt immers in de winkel en volgend jaar verschijnt er weer een gloednieuw Bob Evers verhaal in Eppo. Wat de afloop bij Donald betreft, tja… Afijn, lees zelf maar in de nieuwe Donald Duck van deze week.
Heel veel plezier allemaal en tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: