vrijdag 16 mei 2008

Stipjes en achterhoofden


Voor de grap weer even iets speciaal voor deze blog ingekleurd. Tien minuten kladderklusje, maar erg leuk om te doen. Het plaatje waar Frank het maandag over had. In Corel Painter met digitale "oil pastel" en daarna een papierpatroontje eroverheen. Anders dan straks in het boek, hier maar es als nachtscéne.

Inderdaad op deze pagina 18, in afwijking van Frank's scenario, in de grote plaat een shotje met close-ups gemonteerd. Hier, op deze plek, miste ik echt zo'n soort plaatje. Op de volgende pagina zijn onze vrienden alweer lacherig/bezorgd, dus hier moeten ze dan eerst nog even met de primaire emotie, met open monden. En ik wilde ze op deze pagina ook natuurlijk nog even in beeld!

Wat Frank nu ook pas ziet -de scherpe lezer had het in de schetsfase al gezien- is dat ik ook een plaatje heb w e g g e m a a k t. Een doodzonde natuurlijk, maar beste Frank, het leek me echt, oprecht noodzakelijk hier. (Tja bloglezer, je zit er echt bovenop, hoor.) De tekst van het eerste plaatje van 18b heb ik namelijk in de grote plaat opgenomen. 18b pl 1 bestaat niet meer. Zo had ik ineens ruimte voor m'n pagina-brede panoramashot.

En waarom moest die "pan" hier, dan weer? Tja, dat heeft dan weer te maken met wat er precies hier in het verhaal gebeurt. Waar het bovenaan deze pagina om gaat, is dat onze acteurs in de verte plots iets erg belangrijks zien. Dat suggereert dan natuurlijk meteen een "overshoulder-shot" met in de verte iets kleins. Een achterhoofd en een stipje, zeg maar . . . BORING!!! Dat is toch geen tekening! Daar moest ik natuurlijk iets meer van kunnen maken. Maarja, dan moest ik dus wel wat ruimte pikken. . . Arm 18b plaatje 1, hij is als een held gestorven.

En speciaal nog aan onze Vlaamse vrienden en -dinnen: mogen we jullie zondag in Knokke aan de kraam begroeten? Het wordt best mooi weer en Frank en ik signeren daar op de boulevard zeer graag uw Bob Evers albums!

Geen opmerkingen: