maandag 17 december 2007

Men neme . . .

Winter in Nederland. Caroline even met de auto naar haar werk gebracht. Alle portieren van die kar vastgevroren! Tobben op straat met warm water in de vroege ochtend. Iedereen "studio aan huis" zeg ik u! Fileprobleem ook nog opgelost!

Okee! Vandaag es iets over m'n g e r e e d s c h a p. Een lijstje van de spulletjes die ik gebruik voor maken van de Bob strippagina's. De "tools of the comic trade", zeg maar. Ik heb er es even een fotootje van gemaakt:



Op dit plaatje zie je de dagelijkse Bob-tekenbenodigdheden. Alles ligt ook nog bovenop een wit vel tekenpapier. Als ik vanaf dit toetsenbord, schuin over m'n schouder kijk, zie ik ze stuk voor stuk, in totale wanorde, op de tekentafel liggen en staan. En inderdaad goed gezien, op de foto staat geen computer! De Bob Eversstrip wordt nog gewoon helemaal met de hand getekend. Als hulpje bij "vergroten en verkleinen" en in een later stadium van de produktie, nĂ¡ het eigenlijke tekenen, komt de machine er wel aan te pas hoor, maar daarover later.

Ik neem die gereedschappen even door.

Papier

Alles begint met het papier. Goed papier is het halve werk. Ik gebruik drie soorten papier:

  • Printerpapier voor de printer. Bv Double A premium a4 wit.
  • Markerpapier voor het "layoutschetsen" Bv. Canson of Gras, 75 grams in een A3 blok.
  • Tekenpapier voor het echte werk . Bv Schoeller Hammer 4G, glad. 250-300 gram, of Schoeller Durex(sic).

Potlood

Elke tekenaar is erg gevoelig op het potloodvlak. Dat luistert allemaal erg nauw.

  • Niks vulpotloden, veel te zwaar in de hand. Voor mij echte stokjes met een stifje erin! Bv Koh-i-noor potloodjes, altijd hardheid B
  • Kneedgum. Bv. ook van Koh-i-noor.
  • Puntenslijpertje.

Inkt

En dan het inkten. Ook hier ben ik allemaal tamelijk merktrouw.

  • Higgins Black India - inkt. Deze inkt is NIET ZUUR!
  • Winsor and Newton aquarelpenseeltjes, echte sable, serie 7, grootte 00.
  • Vetvrije bakvormpjes. Hierin gaat telkens een klein beetje inkt.
  • Rotring Rapidograph technische tekenpen. Dikte 0,7 mm.
  • Rotring Artpen dikte M.
  • Een hobbymesje om mee te krabben (en snijden).

Wat ik nou nog uit m'n lijstje heb weggelaten zijn lineaaltjes, tekendriehoekjes, plakband enzo. In die dingen ben ik niet zo merkvast, en, zoals gezegd, ook nog even weggelaten . . . de c o m p u t e r.



Geen opmerkingen: