PAGINA
31:
1.
Vader Jan denkt diep na vertelt over de passie van Pieter. Intussen schenkt
moeder Els voor iedereen koffie in. De dozen zijn inmiddels uit de boot geladen
en staan voor het huis.
JAN:
Hmm… Pieter had wel een passie voor bijzondere boeken en historische
documenten, schijnt het. Hij werkte in de bibliotheek van het Algemeen
Rijksarchief in Den Haag.
HEL:
Leeft Pieter nog?
2. Flashback.
We zien een verdrietige Anna bij de witte kruisen waaronder de gevallen soldaten
uit de Tweede Wereldoorlog zijn begraven.
TEKSTBLOK
(Jan, vertellend): Allang niet meer. Hij werd opgeroepen en keerde niet meer terug
uit de oorlog…
3.
Flashback. We zien Anna in 1939 aan het werk in de bibliotheek van het Algemeen
Rijksarchief. Ze bestudeert een aantal boeken.
TEKSTBLOK
(Jan, vertellend): Toen Pieter werd opgeroepen nam Anna zijn werk bij het
Algemeen Rijksarchief over.
4. Jan
sluit zijn verhaal af. Eline herinnert haar vader aan de laatste dagen van
Anna.
JAN:
Later trouwde ze met mijn opa, Johan. Ook die heeft ze overleefd. Johan
overleed in 1999, Anna in 2010. Maar hoe, dat was een hele schok voor ons…
ELINE:
Ja, die voorspellingen van de Rockefeller Foundation…
5. Jan
vertelt in flashback over de laatste uren van zijn grootmoeder. In de flashback
zien we de 90-jarige Anna Vermeer op haar sterfbed, waar ze half overeind zit
en vreemde woorden uitspreekt. Ze is omringd door de familie Van der Velde allemaal
6 jaar jonger. We zien hier ook de vader van Jan, zoon van Anna, eventueel
samen met de moeder van Jan.
TEKSTBLOK
(Jan, vertellend): Mijn grootmoeder was
destijds vrij ontdaan over die voorspellingen. We weten niet waarom. Maar
daarna ging het snel bergafwaarts met haar. Op haar sterfbed was ze de kluts
compleet kwijt…
ANNA:
Het slot is Anna’s verdiende loon… twee rechterarmen open… twee linker gewoon.
En zoals Danker Jan op zijn Facebookpagina over deze scene zegt: "Dit is er eentje om te onthouden". Het verhaal van Vader van der Velde bevat namelijk het volgende aanknopingspunt voor de speurtocht van Hel en Julia, maar ook een belangrijke aanwijzing over de bergplaats van het derde boek van de Sibylle-codex.
Een aanwijzing die de familie van der Velde nooit begrepen heeft, omdat ze simpelweg de geschiedenis van de Sibylle-codex niet kennen. Al zit dochter Eline wel aardig in de buurt met haar theorieën.
Vooralsnog is de passie van Anna's toenmalige verloofde Pieter Kools en in het bijzonder zijn werk in de bibliotheek van het Algemeen Rijksarchief, tegenwoordig het Nationaal Archief, het enige aanknopingspunt dat Hel en Julia hebben voor hun verdere speurtocht.
Dat Anna Pieters werk overnam nadat Pieter sneuvelde in de meidagen van 1940, een datum die overigens door Danker Jan aan het verhaal werd toegevoegd, is alleen maar meer reden voor Hel en Julia om contact op te nemen met het Nationaal Archief. En met deze scene zitten we dan weer op het historische spoor van gebeurtenissen die uiteindelijk de bergplaats van het derde boek van de Sibylle-codex bepaald hebben.
Hel en Julia nemen dus afscheid van de familie van der Velde en reizen door naar Den Haag.
Maar op station Delft wacht Toy. En zij heeft inmiddels haar pionnen uitgezet.
Leon wacht op station Hollands Spoor en Harry op Den Haag Centraal.
Kortom, het wordt een behoorlijke spannende treinreis. En hoe Hel zich hier nu weer uit redt, lees je over twee weken in Eppo. Wordt vervolgd...
Behalve de nieuwe Eppo verscheen deze week ook de nieuwe Tina (nr 14-2017). Met daarin op pagina 50 een nieuwe gag van Karlijn, Catootje en de ouders, waarvoor ik het scenario samen schreef met vriendin en nu ook collega-scenariste Cindy Horevoorts. Het idee voor deze gag kwam ook van Cindy. Karlijn ziet op internet het gloednieuwe 88 palette en wil die graag bestellen. Maar ze moet ook nog geld overhouden voor een cadeautje voor Catootjes verjaardag en als het even kan voor een poster om een lelijke vlek op de muur van haar slaapkamer mee te bedekken. Maar als het pallette bezorgd wordt, uitgerekend op Catootjes verjaardag, is het Catootje die het in ontvangst neemt. En zij denkt dat het een verjaardagscadeautje is, om precies te zijn: een verfdoos. En ja, die ga je natuurlijk meteen uitproberen. De gag werd getekend door de Spaanse tekenaars Josep Nebot en Joan Espinach.
Prettig weekend allemaal!
2 opmerkingen:
Hel en Julia op weg naar het sleutelmoment in het Nationaal Archief?
Wel lekker dicht bij Den Haag Centraal!
Benieuwd hoe ze dan weer verder gaan reizen richting finale, in 2014 heeft Danker Jan al min of meer het slot van het verhaal 'verklapt' bij de presentatie in Goes van 'De Daddy Vinci Code'. Maar toendertijd was hij er nog niet helemaal uit, dus wie weet hoe anders het kan aflopen dan mijn herinnering. Wederom mooi werk Frank.
Ha Kees,
Dank je wel voor de complimenten. Hel en Julia zijn inderdaad op weg naar het moment dat ze de locatie van het derde deel van de Sibylle-codex te weten komen.
En dat is inderdaad de locatie die Danker Jan in gedachten. De precieze plek hebben we daar ter plekke met hulp van de gidsen uitgezocht. Een van die gidsen krijgt trouwens ook nog een klein rolletje in het verhaal.
En de weg naar de finale gaat in elk geval met een kleine omweg. De reden daarvan heet Artemis. Achter die omweg zit ook weer een verhaal en dat vertel ik over drie weken op dit blog, rond de tijd dat ook de bewuste aflevering in Eppo te lezen is.
Hartelijke groeten,
Frank
Een reactie posten