zaterdag 5 april 2014

Is Rhonda links?

Blogvriend, er is veel veranderd aangaande de traditionele, spreekwoordelijke, intellectuele en emotionele ondiepte van stripcharacters. Hoewel het lezers en makers niet deerde, "stripfiguur" was in veel kringen altijd een beetje een scheldwoord. Een manier om aan te geven dat een personage in een film of in een boek een beetje van karton leek. Strip stond voor goedkoop, onecht, mechanisch, ongeloofwaardig.
Je weet er alles van blogvriend, die tijd ligt achter ons. Grote stappen zijn gezet. Papieren acteurs in beeldverhalen mogen tegenwoordig, net als de personages in film en roman, worstelen met zichzelf. Het moderne stripfiguur maakt ontwikkelingen door en moet/mag gedurende z'n queeste peinzen  over zichzelf, z'n lotgevallen en daarmee de wereld om hen heen. De moderne strip-protagonist heeft een . . . wereldbeeld.
En gezien het fictieve karakter van het medium, heb je het dan eigenlijk over de opvattingen van de schrijver/tekenaar. Het is niet anders. Zonder het te kunnen helpen, lekt de maker van een strip in z'n werk immers door alles heen. Nu ik  bij Rhonda de stap gezet heb tekenwerk EN scenario te verzorgen, moet ik me ervan bewust zijn dat de volledige wereldbeschouwing van al die figuurtjes, iets over mij vertellen. Blogvriend, Rhonda, dat ben ik.
Hmmm. Het zou me opeens niet verbazen als Rhonda in de loop van het verhaal een tamelijk links-radicale neo-liberalen-vreter zou blijken te zijn.  Bankier/politicus/manager ? Uitkijken voor die Rhonda!

Geen opmerkingen: