zondag 29 januari 2012

De publicaties van deze week

Goed gezien vorige week. Het aankondingsplaatje achterop de Donald Duck van vorige week kwam inderdaad uit het verhaal ‘Donald Duck als Leonardo da Ducki’ dat ik samen met collega Rob Klein schreef en dat deze week als ‘Oom Dagobert, de vergeten uitvinding’ wordt gepubliceerd op bladzijde 5 t/m 14 van de nieuwe Donald Duck (nr 5-2012). De inspiratie voor dit verhaal kwam van bepaalde uitvindingen, of in elk geval de tekeningen of formules daarvan, van Leonarda da Vinci waarvan niemand precies weet waartoe ze dienden. Het leek ons wel een heel leuk idee om Donald met een van die uitvindingen aan de slag te laten gaan om zo gaandeweg het verhaal te ontdekken wat het is. Gelet de titel die het verhaal in de nieuwe Donald Duck mee kreeg, is er in dit verhaal natuurlijk ook een rol weggelegd voor Oom Dagobert die vooral niet in Donald experiment wil investeren, zodat Donald zich genoodzaakt ziet zijn eigen huisraad en die van zijn neefjes te verkopen teneinde zijn onderzoekingen te kunnen financieren. Wat of Leonardo da Ducki nu zoal heeft uitgevonden en waarom er van de uitvinding waar Donald zich mee bezig houdt verder nooit meer iets is vernomen, lees je deze week in de nieuwe Donald Duck.

Ook onze Volendamse helden Nick en Simon zijn deze week van de partij en wel op pagina 48 t/m 50 van de nieuwe Tina (nr 5-2012). Een wintersport-verhaal deze keer, geschreven met het oog op de wintersportvakantie in deze tijd van het jaar, waarin de muziek van Nick en Simon voor een onverwachte ontwikkeling zorgt bij een stelletje die hun eigen vakantie min of meer in het water laten vallen door onderlinge ruzies. De credits voor de tekst kloppen niet helemaal, want die hebben met het Nick en Simon-verhaal van vorige week te maken, maar als de credits voor de tekenaar wel kloppen, dan is dit verhaal getekend door de Spaanse tekenares Carmen en Pérez.

En dan tot slot op bladzijde 47 van de nieuwe Eppo (nr 02-2012) nog een brief van Otto in Eppo over de Kersteppo van eind vorig jaar. Een brief waarvan ik me voor een groot deel in de inhoud kan vinden, zeker waar het de complimenten voor de Rhonda-preview van Hans betreft. En dat is dan meteen een goede reden om die preview nog eens hier zonder vouw en nietjes op de Bob Evers strip blog te zetten als goed begin van deze zondag. Otto, bedankt!

4 opmerkingen:

Otto zei

Kijk eens aan, geen lid meer van de Eppo en er dan toch nog in staan.
Ik kon het niet laten. Ivm de verkoop van m´n woning en de foto´s die gemaakt moesten worden was mijn huis volledig kerstloos. Geen boom, geen ballen, helemaal niets. Daar baalde ik wel van dus ik had echt zin in de kerst editie van Eppo om mijn kerstgevoel wat aan te wakkeren. Wat een teleurstelling, wat een verzuurde stripmakers met hun nare interpretatie van de kerst. Gebeurt dat met je als je het hele jaar op een zolderkamertje zit? Wat sneu. Gelukkig waren er uitzoderingen en die heb ik dan maar in het zonnetje gezet.
Ben ik nog door Mars uitverkozen om een stapeltje strips te ontvangen?
Frank, teken jij het scenario voor IJsbrand ook uit of schrijf je alleen teksten met dialogen en hoe het er uit moet komen te zien. Hoe doen jullie dat?
En ga je op de komende beurzen nog wat (duckie) scenarios aanbieden of ben je daar nog niet mee bezig?

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Dus... dit was je laatste brief aan Eppo begrijp ik? Jammer, maar ja, wel een heel goede brief om mee af te sluiten. Helaas ben je niet 'gemarst'. Daarvoor had je een brief over de ruimtereis van André Kuipers moeten schrijven. :-)
Ook jammer trouwens dat je dan straks het nieuwe Max Miller verhaal in Eppo mist. Het scenario daarvoor wordt op dezelfde manier gemaakt als bij Bob Evers, dus alleen teksten met dialogen, geen schetsen. Donald en co schetsen lukt me nog wel, maar met mijn tekenvaardigheden kom ik echt niet in de buurt van een Hans of een IJsbrand, dus daar ga ik me maar liever niet aan wagen.
En oei, de plan met die Duckscenario's is behoorlijk ondergesneeuwd door alle drukte hier op scenario-gebied. Goed dat je me eraan herinnert. Maar nee, ik denk nog niet dat er op de komende beurzen al iets te koop zal zijn. Eerst maar een kijken of ik nog wat originele scenario's van de tekenaars kan terug krijgen.

Hartelijke groeten,

Frank

Otto zei

Ja, zeker jammer dat ik de Eppo niet meer heb maar ik koop uiteraard de albums en kan zo IJsbrand en Hans iets in commissie voor mij laten maken en daar helpt die 100 euro enorm bij!
Als Rob nog wat leuke brieven wil hebben dan kan ie mij natuurlijk ook een abonement geven en dan zorg ik ieder kwartaal weer voor een brief die het plaatsen waard is.
Jammer dat je de scenarios nog niet kan aanbieden op de beurs. Ik kijk er enorm naar uit om van een leuk dagobert avontuur het scenario van je te kopen! Begin in iedergeval om vanaf nu alleen maar kopieen van je scenarios te versturen ipv originelen.

Niet gemarst en een brief over André Kuipers wel, tja daar kan ik niet tegenop. Daar is het mij nooit om te doen maar Mars tekent er dan zo´n leuk plaatje bij.

Frank Jonker zei

Ha Otto,

Maak je geen zorgen. Ik denk dat ik weet met welk scenario ik jou een plezier kan doen. Ik beloof nog niets, maar als ik nog aan het origineel kan komen, neem ik het op de eerstvolgende stripbeurs voor je mee. Laat ik je nog wel weten.
En die 100 euro investeren in een commissie voor Hans of Ijsbrand is inderdaad wel een heel goed idee. En goed besteed ook. :-) Hopelijk krijgen wij dan via een van beide blogs ook nog een tipje van de sluier te zien, want dat het in beide gevallen iets heel moois gaat worden, daar twijfel ik niet aan.

Hartelijke groeten,

Frank